اعلام استاندارد‌های عاملیت انتشار اوراق مشارکت

گروه بازار پول- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که به همه بانک‌های کشور ابلاغ شد، استانداردهای لازم قبول عاملیت انتشار اوراق مشارکت را اعلام کرد. در این بخشنامه آمده است: نظر به اینکه در برخی موارد گزارش‌های توجیهی فنی مالی ارسالی برخی از بانک‌ها برای قبول عاملیت انتشار اوراق مشارکت فاقد استانداردهای لازم برای بررسی است، بنابراین اطلاعات مربوط به این گونه گزارش‌ها ابتدا در بانک به شکل مطلوب بررسی شده و سپس طی گزارش جداگانه‌ای در سربرگ آن بانک برای بررسی و اظهار نظر به بانک مرکزی ارسال شود. در صورت عدم رعایت موارد فوق گزارش‌های ارسالی جهت اصلاح به بانک عامل عودت داده خواهد شد. لازم به ذکر است، اطلاعات درج شده در گزارش باید شامل برخی موارد مورد نظر بانک مرکزی باشد.

مستندات مربوط به اخذ وثایق از ناشر، مشخصات طرح شامل موضوع، هدف و محل اجرای طرح، عمر مفید، زمان شروع و خاتمه طرح و محصولات تولیدی از جمله اطلاعاتی است که باید در طرح ارسالی درج شود.

همچنین نحوه تامین مالی به همراه زمان‌بندی تامین مالی شامل منابع داخلی، منابع اوراق مشارکت، استفاده از تسهیلات بانکی و سایر منابع نیز دیگر سرفصل این گزارش باید باشد.

نرخ بازده داخلی طرح به همراه NPV (با محاسبات مربوط)، ارزش افزوده طرح، نقطه سر به سر، درصد پیشرفت فیزیکی طرح، مانده بدهی متقاضی انتشار اوراق مشارکت (معوق و جاری)، قیمت تمام شده طرح در وضعیت فعلی، پیش‌بینی سود و زیان طرح، تحلیل حساسیت، میانگین نرخ تامین مالی (تسهیلات+ اوراق) صورت منابع و مصارف طرح (صورت جریانات نقدیcash flow S.T) سایر موارد مطروحه خواهد بود.

لازم است تا دوره برگشت کل سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی نیز در گزارش درج شود.

دستورالعمل انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام

همچنین بانکی مرکزی در بخشنامه دیگری، در خصوص دستورالعمل اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام مواردی را متذکر شد.

در این اطلاعیه آمده است: در ارتباط با مواد ۵،۶ و ۷ دستورالعمل اجرایی گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) لازم است، مواردی با توجه به بسته سیاستی -نظارتی شبکه بانکی کشور در سال ۱۳۸۹ و تصمیمات متخذه در بانک اعمال شود.

براساس ماده یک این بخشنامه، نرخ سود علی‌الحساب نرخ بازخرید و شرایط بازخریدی توسط بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی به شرح زیر تعیین می‌گردد:

نرخ سود علی‌الحساب باید حداکثر یک واحد درصد بیش از نرخ سود علی‌الحساب سپرده باشد و باز خرید قبل از سررسید نیز معادل سود علی‌الحساب سپرده متناظر است.

در تبصره یک این ماده تصریح شده که نرخ بازخریدی تعیین شده باید در ظهر ورقه گواهی سپرده و در اطلاع‌رسانی‌های تبلیغاتی قید شود.

براساس تبصره دو، نرخ بازخریدی باید برای کل زمان سپری شده اعمال شود. در تبصره سه نیز آمده است: مقاطع پرداخت سود علی‌الحساب حداقل یک ماه به تشخیص بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی خواهد بود.

تبصره ۴ این ماده نیز متذکر شده که بانک ناشر در صورت بازخرید قبل از سررسید باید اوراق گواهی سپرده را ابطال کند.

در ماده دو این اطلاعیه تصریح شده که مدت اوراق گواهی سپرده حداقل یک سال و حداکثر پنج سال خواهد بود.

ماده سه به این مساله اشاره دارد که نسبت سپرده قانونی سپرده‌های مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) همانند سایر سپرده‌های متناظر بوده و براساس نسبت سپرده قانونی مصوب شورای پول و اعتبار است.

در بخشنامه فوق ودر ماده چهار آمده است: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی صرفا تا سقف میزان مجوز اعطایی از سوی بانک مرکزی مجاز به پذیره‌نویسی بوده و هرگونه پذیره‌نویسی مازاد بر آن تخلف محسوب شده و مسوولیت آن برعهده بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی خواهد بود و مشمول جرایمی خواهد شد.

در صورت تخلف، تا ۱۰درصد تخلف نسبت به سقف مجوز بانک مرکزی میزان وجه التزام اخذ شده معادل ۱۰ درصد مبلغ مازاد فروش رفته، تعیین می‌شود. همچنین در صورتی که میزان تخلف مازاد بیش از ۱۰ درصد میزان مجوز اعطایی باشد، علاوه بر اخذ وجه التزام (موضوع بند الف) بانک متخلف به مدت ۱۸ ماه از انتشار اوراق گواهی سپرده (عام و خاص) محروم خواهد شد.

ضمنا لازم است آن بانک یا موسسه برای اخذ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده تعهدنامه پیوست را با امضای مدیر عامل خود به این مدیریت کل ارسال کند.

در ماده پنج تصریح شده است: بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی متقاضی باید گزارش توجیهی (فنی -اقتصادی)طرح را برای بررسی و صدور مجوز انتشار به بانک مرکزی ارسال کند.

لازم است حداقل ۲۰ روز قبل از تاریخ انتشار، میزان اوراق قابل عرضه تاریخ انتشار و شرایط آن در درگاه الکترونیکی آن بانک و بانک مرکزی که متعاقبا اعلام می‌شود، اطلاع‌رسانی کند.

براساس ماده هفت، لازم است اوراق به صورت کاغذی با یک تاریخ انتشار (مشابه اوراق مشارکت) چاپ و در اختیار خریداران قرار گیرد.

در ادامه این بخشنامه تصریح شده که انتخاب تاریخ انتشار به عهده بانک ناشر بوده و مدت عرضه اوراق گواهی سپرده یاد شده صرفا ۶روز کاری و غیر قابل تمدید است.

همچنین عرضه با نام اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام)با شرایط بند ۷ صرفا به میزان سقف مجاز قابل انتشار است.

سایر شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) به قوت خود باقی است.