دلایل افت شدید یورو و اقدامات بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش ارزش یورو در برابر دلار، بر تنظیم پرتفوی بانک مرکزی در مواقع خاص تاکید کرد و گفت: در صورت تداوم کسری بودجه کشورهای عضو منطقه یورو، بحران اقتصادی اروپا در آینده تشدید خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، ارزش یورو در برابر دلار طی ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و باعث به وجود آمدن بحران در کشورهای اروپایی شده که اثرات منفی این بحران هم‌اکنون در بازارهای جهانی مشاهده می‌شود.

در پی تداوم بحران اقتصادی اروپا، ارزش یورو به پایین‌ترین حد در چهار سال گذشته رسیده و نگرانی کشورهای اروپایی را از کاهش کسری بودجه افزایش داده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کاهش ارزش یورو در بحبوحه نگرانی کشورهای اروپایی از بدهی هایشان رخ داده است و همچنان ادامه خواهد داشت.

کاهش ارزش یورو و بحران حاکم در منطقه یورو و کشورهای اروپایی به طور حتم در وضعیت ذخایر ارزی ایران تاثیر خواهد داشت؛ چراکه با استناد به صحبت‌های مقامات بانک مرکزی حدود ۵۱ درصد از ذخایر سبد ارزی کشور را یورو تشکیل می‌دهد. با این حساب چندان دور از ذهن نیست که با کاهش پی‌درپی‌ بهای یورو در بازارهای جهانی و به دنبال آن تقویت بهای دلار و طلا سبد ارزی ایران دچار وضعیت نامطلوبی شود.

زمانی که ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی در حال کاهش بود، مقامات بانک مرکزی ایران ذخایر دلاری را از سبد ارزی خارج و به یورو تبدیل کردند و هم‌اکنون نیز بسیاری از کشورهایی که یورو را در ذخایر خود گنجانده بودند با برنامه‌ریزی میزان ذخایر یورویی را به طلا و دلار تبدیل کردند و به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی این تصمیم کشورهای مذکور یکی از دلایل گرانی بهای طلا در بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته بوده است.

خبرنگار پیش از این؛ تحلیل حسینی هاشمی را در این باره جویا شده و این فعال شبکه بانکی در پاسخ به این سوال که وضعیت سبد ارزی کشور با توجه به کاهش ارزش یورو چگونه خواهد شد،‌ گفته بود: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار ثابت باقی بماند و یورو تزلزل و کاهش ارزش بیشتری داشته باشد بهتر است ذخایر ارزی کشور در سبدی که دلار حجم بیشتری را داشته باشد،‌ نگهداری شود.

به گفته مدیر عامل بانک تات، علی‌القاعده با توجه به اینکه تهدیدی در آینده برای تضعیف یورو وجود دارد بهتر است تجدید نظری در این مورد در حساب ذخیره ارزی کشور صورت گیرد به دلیل اینکه درآمدهای کشور به دلار است و اگر بخواهند آنها را به یورو تبدیل کنند، برای این امر باید متحمل هزینه تبدیل شوند.

همچنین محمودرضا خاوری، رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفته بود: برای سبد ارزی در هر زمانی با توجه به معیارهای مطرح آن زمان، تصمیم‌گیری می‌شود و قطعا کارشناسان بانک مرکزی برنامه‌ها و تصمیمات لازم را در این مورد به موقع انجام می‌دهند.

این فعال شبکه بانکی تصریح کرده بود: ارز همیشه ریسک دارد و باید توجه داشت که تصمیمات مباحث اقتصادی همواره ریسک خاص خود را دارند که ممکن است در نتیجه آن نرخ ارزها کاهش یا افزایش پیدا کنند.

به گفته خاوری، قطعا مسوولان مربوطه در کشور چاره‌جویی لازم را در مقابله با مشکل موجود در مورد کاهش ارزش یورو انجام خواهند داد.

البته سید محمد جهرمی عضو شورای پول و اعتبار و مدیر عامل بانک صادرات در این باره در پاسخ به سوال خبرنگار گفته بود: سبد ارزی در هر زمانی شان خود را پیدا می‌کند و طبیعی است هر کشوری برای تامین منافع خود سبد ارزی را هر چند وقت یک بار ارزیابی کند و تغییر دهد.

به گفته وی، بانک مرکزی ایران نیز مانند سایر کشورها روش فوق را برای سبد ارزی انجام می‌دهد.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به سخنان جهرمی به عنوان یکی از اعضای شورای پول و اعتبار، این شورا به فکر تجدید نظر درباره ذخایر یورو در سبد ارزی افتاده باشد.

به دلیل اهمیت تغییرات احتمالی در سبد ارزی کشور، موضوع را از بهمنی سوال کردیم تا تحلیل وی را در این‌باره جویا شویم و بشنویم دلایل کاهش ارزش یورو در بازارهای جهانی را از زبان رییس کل بانک مرکزی.

بانک مرکزی در مواقع خاص پرتفوی خود را تنظیم می‌کند

محمود بهمنی در مورد ترکیب سبد ارزی در ایران با توجه به کاهش ارزش یورو در بازارهای جهانی، اظهار کرد: کنترل ارز و سبد ارزی در اختیار بانک مرکزی است و این بانک در مواقع خاص برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی قصد تبدیل ذخایر ارزی خود به دلار یا طلا را ندارد، بیان کرد: بانک مرکزی می‌داند در مواقع خاص چگونه پرتفوی خود را تنظیم کند.

رییس کل بانک مرکزی در تشریح دلایل کاهش ارزش یورو در برابر دلار طی ماه‌های گذشته، تصریح کرد: کاهش ارزش یورو یک بحث جهانی است و زمانی که وضعیت این نرخ در یونان، اسپانیا و کشورهای عضو منطقه یورو به هم ریخت آن هم با توجه به اینکه نیمی از ۱۶ کشور عضو اتحادیه این حالت را داشتند؛ کاهش یورو در سطح جهان گسترده‌تر است. وی گفت: کشورهای مذکور باید حداکثر سه درصد کسری بودجه داشته باشند، ولی بعضا با بیش از ۱۰ درصد کسری بودجه مواجه شدند. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: زمانی که یک کشور عضو یک مجموعه به هم پیوسته دچار بحران می‌شود، قطعا بر تمام مجموعه کشورهای عضو اثر می‌گذارد.

به گفته وی، بحران منطقه یورو نیز مطابق حالت فوق بوده است و به هم ریختگی کسری بودجه و عدم توجه به مسائل پولی عواملی بود که موجب بروز مشکلات فعلی در کشورهای دچار بحران شده است.

پیش‌بینی ادامه بحران یورو

خبرنگار از بهمنی پرسید: با توجه به وضعیت فعلی ارزش یورو در بازارهای جهانی پیش‌بینی شما در مورد ادامه بحران منطقه یورو چیست و به نظر شما این بحران تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

بهمنی گفت: این امر بستگی به تصمیمات منطقه یورو دارد؛ به عنوان مثال اینکه کشورهای این منطقه و خارج از آن قرار است تا چه میزان به کشورهای دچار بحران کمک کنند.

وی به اهمیت برنامه‌های اقتصادی با توجه به بحران موجود در کشورهای منطقه یورو اشاره کرد و افزود: کشورهای دچار بحران باید هر چه سریع‌تر کسری بودجه خود را کاهش دهند.