اسکناس‌های 10 هزار تومانی سه‌شنبه رونمایی می‌شود

اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی به عنوان درشت ترین اسکناس کشور، سه‌شنبه هفته جاری در مراسمی‌با حضور مسوولان بانک مرکزی رونمایی می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی سه‌شنبه هفته جاری در مراسمی ‌با حضور مسوولان بانک مرکزی و بازدید از سازمان تولید اسکناس رونمایی خواهد شد. در فاز اول حداقل ۱۵۰ میلیون قطعه اسکناس ۱۰ هزار تومانی طی سه ماه وارد بازار می‌شود.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی برای اولین بار اواخر فروردین ماه امسال از ورود اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی به بازار تا پایان خردادماه امسال خبر داده و گفته بود: اسکناس‌های درشت به صورت تدریجی جایگزین چک‌پول می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی، در فاز اول چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی به منظور کنترل پولشویی از سطح جامعه جمع آوری می‌شود، ضمن اینکه بانک مرکزی قصد دارد چک‌های باقیمانده با یک امضای خریدار به فروش برسد تا سیر طی شده توسط چک‌ها مشخص شود.

پیش از اعلام برنامه انتشار اسکناس درشت

۱۰ هزار تومانی به بازار، بانک مرکزی برنامه حذف صفرها از پول ملی را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلاح پول ملی، در راستای اجرای طرح تحول اقتصادی دولت مد نظر قرار داده بود. اما بانک مرکزی پس از بررسی، اعلام کرد که در حال حاضر نیازی به اجرای این برنامه نیست. به نظر می‌رسد اجرای برنامه حذف صفرها از پول ملی که در زمان رییس کلی طهماسب مظاهری در بانک مرکزی مطرح شده بود، به پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها موکول شده است.

یکی از اهداف بانک مرکزی برای انتشار اسکناس ۱۰ هزار تومانی، جمع‌آوری چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی از سطح جامعه است. بهمنی بارها اعلام کرده است که انتشار چک پول وظیفه بانک مرکزی نیست و این بانک تنها برای ساماندهی وضعیت انتشار چک‌پول‌های بانک‌ها اقدام به این کار کرده است. پیش از اینکه بانک مرکزی چک‌پول‌های خود را وارد بازار نماید، بانک‌ها چک‌پول‌های خود را بدون پشتوانه که باعث خلق پول و افزایش نقدینگی می‌شد، وارد بازار می‌کردند. بانک مرکزی نیز طی یک برنامه به بانک‌ها دستور داد که از انتشار چک‌پول‌های خود جلوگیری نمایند. به نظر می‌رسد که بهمنی موافق انتشار اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی است؛ زیرا چند روز پیش در جمع خبرنگاران مطرح کرد که اگر بانک مرکزی مجوز انتشار اسکناس ۵۰ هزار تومانی را داشت بلافاصله و همزمان می‌توانست به میزان چاپ اسکناس‌ها چک پول‌ها را از سطح جامعه جمع‌آوری کند. مسوولان بانک مرکزی مطرح می‌کنند که با ورود اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی به بازار تغییری در حجم پول ایجاد نخواهد شد، زیرا معادل اسکناس‌هایی که وارد جامعه می‌شود، چک پول جمع‌آوری می‌شود. برهمین اساس، اسکناس‌های جدید تاثیری بر افزایش تورم نخواهد داشت. هم‌اکنون میانگین سرانه اسکناس در ایران ۱۱۸ برگ است، این در حالی است که میانگین سرانه اسکناس در دنیا ۱۴ تا ۱۵ برگ است.