تورم تک رقمی شد - ۱۶ خرداد ۸۹

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول -پس از یک سال از اعلام وعده محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی برای تک رقمی‌شدن نرخ تورم، وی روز گذشته از عملی شدن این وعده در پایان اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت امسال به ۹/۹ درصد رسید. وی که با باشگاه خبری «توانا» گفت‌وگو کرده است، از تک رقمی‌شدن نرخ تورم در پایان اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: طبق محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم در پایان اردیبهشت ماه به ۹/۹درصد رسیده است. نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه سال جاری با ۴/۰ درصد کاهش نسبت به اسفندماه سال گذشته به ۴/۱۰ درصد رسیده بود. با توجه به اینکه نرخ تورم در اسفندماه گذشته برابر با ۸/۱۰ درصد بوده ، روند کاهشی نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال نیز ادامه یافته است. بهمنی پیش‌تر وعده داده بود که نرخ تورم قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تک رقمی‌خواهد شد. بنابر گزارش‌های رسمی، میانگین افزایش نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته در کشورمان ۷/۲۱ درصد است.

این نرخ که در تاریخ سی سال گذشته دو بار تجربه کاهش به میزان بالا را داشته است در سال گذشته با تجربه یک کاهش ۶/۱۵ درصدی از رقم ۴/۲۵ درصد در فروردین ماه به ۸/۱۰ درصد در پایان اسفند ماه رسید. این در حالی است که چنین کاهش شدیدی در سال ۱۳۷۵ اتفاق افتاد و نرخ تورم از ۴/۴۹ درصد در سال ۷۴ به ۲/۲۳ درصد در سال ۷۵ رسید که نشان از کاهشی ۲۶ درصدی دارد. کاهش نرخ تورم در سال گذشته فارغ از عامل سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی، معلول عوامل دیگری مانند بحران رکود جهانی، رکود بازار مسکن، ساماندهی موسسات فاقد مجوز، کاهش نیافتن نرخ سود بانکی و کاهش وام‌دهی و گردش پول است که بسیاری از کارشناسان برآن اتفاق نظر دارند، البته سیاست‌های انقباضی به کمبود نقدینگی در بخش تولید کمک کرد. لازم به ذکر است که نرخ تورم نقطه به نقطه در حال افزایش است. گرچه این نرخ در اظهارات بهمنی مورد اشاره نبوده است، اما روند گذشته حاکی از افزایش این نرخ است.

هنوز تصمیمی‌در مورد عرضه سکه در بورس نگرفتیم

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص انتقال عرضه سکه از بانک کارگشایی به بورس تصریح کرد: عرضه سکه در بورس به سادگی نمی‌تواند صورت بگیرد و این امر از اختیارات بانک مرکزی است. وی تاکید کرد: تاکنون بانک مرکزی هیچ تصمیمی در مورد عرضه سکه در بورس نگرفته است.

تبدیل ۴۵ میلیارد یورو به دلار و طلا صحت ندارد

رییس کل بانک مرکزی اخبار رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد تبدیل ۴۵ میلیارد یورو از ذخایر خود به طلا و دلار را دارد، تکذیب کرد.

محمود بهمنی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایران قصد تبدیل ۴۵ میلیارد یورو از ذخایر خود را به طلا و دلار دارد، گفت: این اخبار به هیچ وجه صحت ندارد و بنده به شدت اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی را تکذیب می‌کنم.

خبرگزاری‌های خارجی هفته گذشته به نقل از منابع خارجی اعلام کرده بودند بانک مرکزی ایران قصد اجرای استراتژی جدیدی برای تبدیل ۴۵ میلیارد یورو از ذخایر کشور به دلار و طلا را دارد و سیاست جدید بانک مرکزی در شرایطی است که تشدید بحران مالی اروپا طی هفته‌های اخیر موجب کاهش ۱۵ درصدی ارزش یورو در برابر دلار شده است. در این خبرها آمده بود، اجرای استراتژی اقتصادی جدید بانک مرکزی باید در سه مرحله انجام شود که مرحله اول آن هم اکنون آغاز شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال و خبرگزاری رویتر نیز با اعلام خبر تصمیم بانک مرکزی برای تبدیل ۴۵ میلیارد یورو به دلار و طلا این تصمیم را یک تغییر استراتژی مسوولان بانک مرکزی ایران در تعیین ترکیب سبد ارزی ارزیابی کردند.

رویترز با اعلام این خبر که در پی کاهش ارزش یورو در ماه‌های اخیر بانک مرکزی ایران قصد دارد ۴۵ میلیارد یورو از ذخایر ارزی خود را برای خریداری دلار و طلا بفروشد، افزود: این درحالی است که ایران از حدود چهار سال پیش سعی کرد از تکیه بر دلار در معاملات ارزی خود بکاهد و در آبان ماه ۱۳۸۶ (نوامبر ۲۰۰۷) اعلام کرد برای اولین بار تقریبا همه مبادلات نفتی خود را با ارزهایی غیر از دلار آمریکا انجام می‌دهد.

رییس بانک مرکزی ایران ماه گذشته تلویحا به احتمال لزوم کاستن از تکیه بر یورو به عنوان واحد اصلی معاملات ارزی اشاره کرده بود. این در حالی است محمود بهمنی دو هفته پیش تاکید کرد، بانک مرکزی با توجه به افت ارزش یورو و افزایش ارزش دلار مساله تغییر ترکیب سبد ارزی را بررسی خواهد کرد.