هدفمند کردن یارانه‌ها به تحول چشمگیر اقتصاد کشور می‌انجامد

عکس: نگار متین‌نیا

معاون اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران گفت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تحول چشمگیری در رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف ایجاد خواهد شد. به گزارش ایرنا، «حسین قضاوی» در آغاز همایش سی و دومین هم‌اندیشی آموزشی آمار اقتصادی بانک مرکزی در مجتمع رفاهی این بانک واقع در نوشهر افزود: با اجرای این طرح در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت حذف و به صورت نقدی در اختیار قشرهای مختلف مردم و بنگاه‌های تولیدی قرار خواهد گرفت. وی اظهار داشت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از این مقدار یارانه در اختیار خانواده‌ها و بقیه نیز در اختیار بنگاه‌های تولیدی و خدماتی قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: این طرح می‌تواند در شناخت قشرهای آسیب‌پذیر جامعه کمک بسیاری به برنامه‌ریزان و سیاست‌‌گذاران در سطح کلان بکند.

وی بیان داشت: در راستای اجرای این طرح در بانک مرکزی یک بانک اطلاعات منسجم و قابل توجه شکل گرفته تا بتوان افراد برخوردار و غیربرخوردار را در قالب این طرح شناسایی کرد.

وی یکی از دلایل عمده توسعه در برخی از کشورها را اجرای صحیح چنین طرحی دانست و بر لزوم همکاری همه جانبه مسوولان امر برای شتاب بخشیدن به اجرای آن تاکید کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه بیشتر بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تاکید کرد و گفت: سازمان مالیاتی کشور، این واحدهای تولیدی را مقید کرده تا در صورت افزایش تولید باید برای دریافت تسهیلات، صورت حساب های مالیاتی را در اختیار بانک‌ها قرار دهند. وی جمع‌آوری آمارهای صحیح اقتصادی در بخش‌های مختلف را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد و گفت: در این راستا تلاش می‌شود که با کمترین وقفه آمار اقتصادی موردنیاز بانک مرکزی جمع‌آوری شود.

به گفته قضاوی، دسترسی بهنگام و صحیح آمار نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای وضعیت جاری اقتصادی و رفع موانع و مشکلات فراروی خواهد داشت.

در ادامه، «سعید زرندی» مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنایع و معادن گفت: سامانه آمار اطلاعاتی در اواخر سال گذشته در وزارت صنایع و معادن شکل گرفت که در جمع‌بندی مرحله نخست آماری تعداد هفت هزار واحد صنعتی به شمار واحدهای تولیدی در بخش صنعت و معدن افزوده شد.

وی افزود: حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی و معدنی در سال‌های گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کردند که تلاش می‌شود در راستای طرح به‌روز‌رسانی اطلاعات واحدهای صنعتی به نحوی سیاست‌گذاری شود که شناسه صنعتی و کدملی برای همه این واحدها ثبت شود.

وی تصریح کرد: این امر در قالب طرح یکپارچه‌سازی اطلاعات با همکاری سایر نهادهای مربوط به سرعت در حال انجام است.

همایش یاد شده با شرکت ۵۰۰ نفر از کارشناسان آمار بانک مرکزی روز شنبه در نوشهر آغاز و به مدت شش روز ادامه دارد.

بانک مرکزی، جرائم مطالبات بانک‌ها از دولت را قبول ندارد

قضاوی گفت: در نظام بانکی بدون ربا جریمه نداریم، اصل مطالبات بانک‌ها از دولت، وثیقه خطوط اعتباری آنها است.

در پی انتقاد بانک‌ها از بانک مرکزی پیرامون این امر که جرائم مطالبات بانک‌ها از دولت به عنوان یک مطالبه واقعی قبول نمی‌شود، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با «موج» اظهار داشت: بانک مرکزی اصل و فرع مطالبات هیچ بانکی را برای خود بر نداشته است. وی با بیان اینکه «در نظام بانکی بدون ربا وجه الزام تاخیر وجود دارد نه جریمه» گفت: سال گذشته خطوط اعتباری به بانک‌ها اعطا شد و مطالبات بانک‌ها از دولت وثیقه این خطوط اعتباری قرار داده شد و اکنون بانک مرکزی اصل مطالبات را به عنوان وثیقه پذیرفته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: هم‌اکنون اصل مطالبات بانک‌ها از دولت به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی گذاشته شده؛ به دلیل اینکه یک نوع دارایی برای بانک‌های تجاری بود و به اندازه آن به بانک‌ها خط اعتباری داده شد.

وی گفت: قرار بر تعیین ملاکی برای موضوع خط اعتباری بود تا سهم هر بانک از خطوط اعتباری معلوم شود که اصل مطالبات بانک از دولت به عنوان این ملاک قرار گرفت.

پیش از این، حسنعلی قنبری، مدیر عامل بانک سپه با اشاره به بدهی ۱۱ هزار میلیارد ریالی بانک سپه از دولت، عنوان کرده بود که بانک مرکزی هنوز جرائم مطالبات بانک را از دولت قبول نکرده و آن را به عنوان یک مطالبه واقعی از ما نپذیرفته است.