از مجموع ۳۰۰ تعاونی اعتبار موجود در تهران، تنها ۱۰ تعاونی موفق به دریافت مجوز نهایی شده‌اند و در صورتی که اداره ثبت شرکت‌ها با ثبت آنها موافقت کند، روند دریافت مجوز خود را از بانک مرکزی با سرعت دنبال خواهند کرد. عنایت‌الله صانعی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران‌ در مصاحبه با «ایسنا» گفت: در حال حاضر ۱۸ تعاونی اعتبار در کل کشور مجوز نهایی از بانک مرکزی گرفته‌اند که آخرین آنها تعاونی اعتبار «ایران‌خودرو» بود و هزار تعاونی اعتباری که سال گذشته به شکل نمادین از بانک مرکزی مجوز گرفتند در حقیقت مجوز موقت یکساله دریافت کردند و با ادامه فعالیت آنها موافقت شد.

وی پروسه دریافت مجوز نهایی از بانک مرکزی را شامل سه مرحله دانست و افزود: مرحله اول موافقت‌نامه وزارت تعاون است، مرحله دوم موافقت با تاسیس تعاونی اعتبار توسط بانک مرکزی که همان مجوز ادامه فعالیت است و مرحله پایانی موافقت و تایید نهایی بانک مرکزی است.

صافی گفت: تعاونی‌های اعتباری که مدارک‌شان کامل باشد و اداره ثبت شرکت‌ها آخرین تغییرات آنها را به ثبت رسانده باشد، می‌توانند مجوز فعالیت بگیرند که در حال حاضر بیشتر تعاونی‌های اعتبار در مرحله تطبیق اساسنامه و سرمایه خود هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران از مجموع ۳۰۰ تعاونی اعتبار موجود در تهران تنها ۱۰ تعاونی را موفق به دریافت مجوز نهایی ذکر کرد.

او گفت: تعدادی از تعاونی‌های اعتبار شرایط تطبیق خود را دنبال کرده‌اند و برای تایید به اداره کل تعاونی رفته‌اند. بخش دیگری پروسه تایید از اداره کل تعاون را طی می‌کنند و عده‌ای هم تاییدیه خود را گرفته‌اند منتها اداره ثبت شرکت‌ها آنها را ثبت نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم ثبت این تعاونی‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها چیست، گفت: این مساله بر می‌گردد به نامه‌ای که بانک مرکزی سال گذشته به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کرد و در پی پایان مهلت قانونی تعاونی‌های اعتبار برای تطبیق خود با مقررات بانک مرکزی، از اداره ثبت شرکت‌ها خواست تا پرونده تعاونی‌های اعتبار را نپذیرد.

وی گفت: بنابراین بانک مرکزی هم باید هم‌اکنون وارد عمل شود تا با توجه به مدت یک‌ساله‌ای که برای تعاونی‌های اعتبار داده شده از طریق اداره ثبت بتوانند تغییرات خود را به ثبت برسانند.

صانعی در پایان گفت: درصدد هستیم در چهار ماه اول سال که مهلت قانونی برای برگزاری مجامع سالانه تعاونی‌های اعتبار است، تعاونی‌های اعتبار را وارد کنیم تا مجامع عادی و فوق‌العاده‌ خود را طی این مدت برگزار کنند و تغییرات لازم را انجام بدهند در مقابل از بانک مرکزی می‌خواهیم تا به تعهدات خود عمل کند.