پیش‌نویس معافیت‌های مالیاتی صنعت بیمه ارائه می‌شود

لیلا اکبرپور

صنعت بیمه کشورمان در ابعاد مختلف با مشکل پرداخت مالیات که طبق قوانین بیمه‌گری مشمول آن نمی‌شوند، روبه‌رو است و از زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده این مشکلات مطرح و به اختلاف نظری شدید بین بیمه‌گران و سازمان امور مالیاتی کشور تبدیل شده است. این درحالی است که ممیزین مالیاتی پرداخت شرکت‌های بیمه به بیمه گران اتکایی از جمله واگذاری اتکایی اجباری به بیمه مرکزی را مشمول ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم محسوب کرده و اصل و جرایم آن را در برگ تشخیص خود ابلاغ می‌کنند.

مینا صدیق نوحی، معاون اتکایی بیمه مرکزی ایران در این مورد به دنیای‌اقتصاد گفت: هرچند بیمه مرکزی طی نامه‌ای شرکت‌های بیمه را به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موظف کرده است و آنان این رقم را درصورت‌های مالی خود لحاظ می‌کنند، اما بیمه مرکزی به دنبال رفع مشکلات با سازمان امور مالیاتی است.

وی با یادآوری اینکه پرداخت ۵/۱درصد مالیات بر ارزش افزوده از حق بیمه‌های شخص ثالث نیز جزو مواردی است که باید لغو شود، افزود: کمیسیونی با حضور نمایندگان سندیکای بیمه گران ایران، بیمه مرکزی و سازمان امور مالیاتی تشکیل شده و موارد یاد شده ازجمله پرداخت مالیات از محل واگذاری‌های اتکایی را بررسی می‌کنند.

نوحی با بیان اینکه ماده ۱۰۴ قانون مالیات مستقیم شامل صنعت بیمه نمی‌شود، متذکر شد: پیش‌نویسی مبنی بر حذف پرداخت مالیات براساس ماده ۱۰۴ قانون مالیات مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و سایر موارد توسط کمیسیون یاد شده تنظیم می‌شود که امید است پس از آن مالیات در صنعت بیمه به صورت شفاف اجرا شود.