دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از تصویب خرید یا قرض وکالتی طلا توسط این کمیته و امکان انتشار اوراق قرضه طلا خبر داد و مزایا و ریسک‌های این ابزار جدید را اعلام کرد.

سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با «فارس»، با اشاره به برگزاری جلسه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که چهارشنبه گذشته در محل این سازمان برگزار شده بود از تصویب خرید یا قرض وکالتی طلا و امکان انتشار اوراق قرضه طلا خبر داد.

وی با بیان اینکه دستور آخرین جلسه کمیته فقهی سازمان بورس طراحی اوراق قرضه طلا و انطباق با موازین فقه امامیه و اسلامی‌ بود، خاطرنشان کرد: اوراق قرضه طلا عمدتا برای مواردی طراحی می‌شوند که طی آن گروهی از افراد جامعه به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پول با کاهش قدرت خرید مواجه می‌‌شوند. به طور مثال اگر فردی ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌ داشته باشد با تورم ۲۰ درصدی ۲ میلیون تومان از ارزش پول خود را از دست می‌دهد.

موسویان ادامه داد: در این‌گونه موارد برخی از فعالان اقتصادی به منظور پوشش ارزش سرمایه خود در برابر تورم اقدام به انتشار اوراق قرضه طلا می‌کنند که این روش توسط دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش گروهی از افراد دیگر نیز وجه خود را به مدیر ناشر اوراق قرضه می‌دهند. ناشر نیز با استفاده از وجوه به دست آمده اقدام به خرید طلا می‌کند و در برابر آن به صاحبان پول اوراق قرضه یا همان سند بدهی اوراق قرضه طلا در سررسید مشخص یا عندالمطالبه می‌دهد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این حالت افرادی که در برابر پرداخت وجوه به ناشر اوراق قرضه طلا وجهی را پرداخت کرده‌اند، می‌توانند در سررسید مشخص شده یا در هر لحظه‌ای که بخواهند اقدام به دریافت طلا یا وجه نقد خود متناسب با قیمت روز طلا کنند.

موسویان با بیان اینکه راهکارهای مختلفی مورد بررسی کمیته فقهی قرار گرفت، اعلام کرد: از این میان راهکارهای مختلف روش خرید یا قرض وکالتی اوراق قرضه طلا مورد بررسی و تصویب کمیته قرار گرفت و باقی راهکارها نیز به جلسات آینده موکول شد.

وی با اشاره به اینکه این راهکار از نظر موازین اسلامی‌اشکالی ندارد به مزیت‌های اوراق منتشرشده طلا اشاره کرد و گفت: از این طریق ارزش پس‌اندازهای مردم در برابر تورم حفظ می‌شود؛ اما مالکان این نوع اوراق نوسانات ریسک طلا را به عهده می‌گیرند. این در حالی است که تجربه نشان داده در بلند مدت قیمت طلا در برابر نوسان‌های بازار کالا و خدمات حفظ می‌‌شود.

موسویان افزود: این ابزار برای ناشران نیز دارای فایده است. به این ترتیب که ناشر اوراق قرضه طلا در برابر خرید طلا آن هم با استفاده از وجوه دیگران می‌تواند در پروژه‌ها و محل‌های مختلفی سرمایه‌گذاری و کسب سود کند؛ اما ریسک آن این است که سود حاصل از سرمایه‌گذاری نتواند افزایش قیمت طلا را پوشش دهد.