تحقق 85 درصدی EPS بانک تجارت

مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به تحقق ۸۵درصدی EPS این بانک تا پایان دی‌ماه، از تحقق بیش از ۱۰۰درصدی این شاخص تا پایان سال خبر داد و گفت: بانک تجارت پس از واگذاری به بخش خصوصی نه تنها هیچ تاثیری از بحران‌های جهانی نپذیرفته بلکه موفق به بهبود بسیاری از شاخص‌های خود شده است.

مجیدرضا داوری در گفت‌وگو با فارس در رابطه با برنامه‌های بانک تجارت با توجه به خصوصی شدن این بانک و قطع ارتباط بودجه‌ای با دولت، برای تامین هزینه‌های سال آینده، اظهار داشت: در سال ۸۹ نیز همان برنامه‌هایی که سال گذشته داشته‌ایم را انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌جاری نیز نه تنها بانک تجارت بلکه تمام بانک‌ها از نظر بودجه‌ای به دولت وصل نبوده‌اند،‌ افزود: درست است که بودجه بانک در بودجه دولت دیده می شده، اما سیستم بانکی، ریالی از دولت بودجه نمی‌گرفته و همواره درآمد‌های بانک هزینه‌های خودش را پوشش ‌داده است. مدیرعامل بانک تجارت تصریح کرد: بنابراین عدم در نظر گرفتن بانک‌های اصل ۴۴ در بودجه سال آینده از نظر ماهیت هیچ تغییری را ایجاد نمی‌کند. داوری گفت: به واسطه خصوصی شدن بانک تجارت و سایر بانک‌های اصل چهل و چهاری، دیگر الزامی به اجرای برخی از ضوابط دولتی نیست و بودجه‌ این بانک‌ها در کل بودجه دولت دیده نمی‌شود.

مدیر عامل بانک تجارت با بیان اینکه در گذشته بانک تجارت هیچ پولی از دولت نگرفته است، تصریح کرد: همواره تمام هزینه‌های بانک توسط درآمد‌های حاصل پوشش داده می‌شده است.

وی افزود: مالیات دولت از سود پایان سال بانک پرداخت شده و به دلیل اینکه دولت سهامدار این بانک بود مابقی آن را به عنوان سود به دولت پرداخت کردیم. داوری با تاکید براینکه با توجه به موارد مذکور در واقع صد در صد سود بانک‌ها به حساب دولت واریز ‌می‌شده است، اظهار داشت: این واریز وجه در دو قالب انجام می‌گرفته به این معنی که ۲۵ درصد مالیات و ۷۵ درصد سود دولت که سود سهامدار بوده است. مدیر عامل بانک تجارت ورود این بانک به بورس را در سال جاری باعث وقوع اتفاق و اختلافی دانست و گفت: با ورود به بورس و خصوصی شدن بانک تجارت باید بودجه سال آینده را خودمان تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه با خصوصی شدن بانک تجارت نیازی نیست این بانک در قالب بودجه دولت باشد،‌ افزود: تنظیم بودجه توسط خود بانک به این معنی است که بودجه توسط هیات‌مدیره بانک‌ تجارت مصوب می‌شود و همین‌طور شیوه‌های پرداخت و نظام حقوق و دستمزد در قالب نظام هماهنگ پرداخت قرار نمی‌گیرد.

به گفته داوری، با توجه به موارد مذکور باید شیوه‌های پرداخت و نظام حقوق و دستمزد توسط بانک تعریف شود که البته نباید خارج از قاعده باشد و باید نظام معقول و معمول جامعه را رعایت کنیم.

کاهش ۱۰ درصدی مالیات بانک

مدیر عامل بانک تجارت در رابطه با مالیات این بانک با توجه به ورود به بازار بورس، گفت: مالیات پرداختی بانک ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و از ۲۵ درصد به ۵/۱۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر سود سهام بانک تماما به دولت پرداخت نشده و سهامدار بانک آن سود را دریافت می‌کند. داوری به اختصاص ۴۰درصد از سهام بانک تجارت توسط دولت به سهام عدالت اشاره و تصریح کرد: البته بانک تجارت ۴۰ درصد سود را به سهام عدالت اختصاص داد ولی در این بین ۱۲ درصد سهام را نیز در بورس فروخته است.

مدیر عامل بانک تجارت ضمن اشاره به اینکه هر فردی که سهامدار بانک است، مراجعه و سود سهام خود را دریافت می‌کند، گفت: این حالت اختلاف اساسی است که در حال حاضر اتفاق افتاده است.

وصول ۴ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق بانک تجارت

مدیر عامل بانک تجارت در خصوص وضعیت مطالبات معوق این بانک و میزان وصول مطالبات در سال‌ جاری، گفت: بانک تجارت موفق‌ترین بانک‌ در وصول مطالبات معوق بوده است، چرا که از لحاظ قدر مطلق بیشترین کاهش را داشته‌ایم.

وی از بانک تجارت به‌عنوان اولین بانک که توانسته از پایان سال قبل تا امروز مطالبات معوق خود را کاهش دهد، نام برد و تصریح کرد: بانک تجارت تا پایان سال قبل ۳۸ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق داشته‌، ولی امروز این رقم به ۳۴ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

کاهش بار تسهیلات تکلیفی بانک‌ها

وی در خصوص روند تسهیلات تکلیفی و ادامه پرداخت این تسهیلات، گفت: عمده این تسهیلات تکلیفی در آینده بر عهده بانک‌های خصوصی نیست، مگر مواردی که ما قبلا در آن وارد شده‌ایم‌، تسهیلاتی را پرداخته‌ایم و در حال حاضر این طرح‌ها نیمه‌کاره هستند.

داوری اضافه کرد: تسهیلات تکلیفی به طرح‌هایی مانند مسکن مهر و مسکن روستایی که بانک در آن بخش‌ها فعال عمل کرده‌ است باید ادامه پیدا کند تا به سودآوری برسد. به گفته مدیر عامل بانک تجارت روند مذکور باید تا جایی ادامه پیدا کند که بانک بتواند پول خود را پس بگیرد. در صورتی که طرح نیمه کاره رها شود پول بانک نیز سوخت می‌شود و برگشت داده نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در مواردی سهمیه‌هایی را برای بانک‌ها قرار می‌دهد که باید انجام دهند، گفت: در حال حاضر نیز سهمیه‌های مذکور پابرجاست، این امر به دلیل این است که بانک مرکزی تشخیص می‌دهد.

مدیر عامل بانک تجارت با تاکید براینکه بانک مرکزی واحد نظارت کننده بر بانک‌ها است و دستوراتش برای بانک‌ها لازم‌الاجرا است،‌ تصریح کرد: ولی به هر حال در راستای اجرای منویات دولت، بانک تجارت یکی از زیر‌مجموعه‌های نظام است و باید برای موفقیت دولت تلاش و در این راستا نیز حرکت کنیم و این موضوع ربطی به خصوصی شدن بانک ندارد.