گروه بازار پول- نهمین نشست تخصصی اتاق فکر بیمه با حضور رییس کل بیمه مرکزی، رییس پژوهشکده بیمه، مدیران عامل شرکت‌های بیمه و کارشناسان این صنعت با موضوع «بررسی خسارت‌های معوقه شرکت‌های بیمه» در پژوهشکده بیمه برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت بیمه، مدیر نظارت مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه در اعلام خسارت معوقه رویه یکسانی ندارند، گفت: در اعلام خسارت معوقه توسط شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی تفاوت‌هایی دیده می‌شود که بایستی دستورالعملی برای آن تدوین کرد تا روند مشخصی برای ارائه اطلاعات شفاف شرکت‌ها داشته باشیم. سید مرتضی حسنی عقدا در ادامه اظهار داشت: تاکنون خسارت‌های معوق را صرفا خسارت‌هایی در نظر می‌گرفتند که یا تا پایان سال پرداخت نشده یا به هر دلیلی اعلام نشده است، در آیین‌نامه جدید باید برای خسارت‌های اعلام نشده و پرداخت نشده نیز ذخیره‌ای در نظر گرفت.

معصوم ضمیری به کار بردن واژه محاسبه را برای خسارت‌های معوق چندان مناسب ندانست و تصریح کرد: خسارت‌های معوق یک برآورد است و در صورتی که برآوردهای گذشته با عملکرد شرکتی تطبیق داده شود، ابهامی در صورت های مالی آن شرکت دیده نمی‌شود.مدیر عامل شرکت بیمه پاسارگاد افزود: در برآورد خسارت‌های معوق بایستی خسارت‌های عادی را از خسارت‌های غیرمترقبه به صورت مجزا برآورد و اعلام کرد.

آیت کریمی برآورد خسارت معوق را یک امر تجربی دانست و افزود: خسارت‌های معوقه یکی از ابزارهای مدیریت در شرکت است، به طوری که مدیر شرکت می‌تواند به راحتی عملکرد منفی شرکت را در لوای ذخایر معوق پنهان کند.

عضو هیات مدیره بیمه پارسیان افزود: معوقه‌ای که در سال جدید پرداخت نشده باشد، بایستی مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

محمد آسوده با اشاره به اینکه نظارت بایستی نسبت به تغییرات محیطی حساسیت داشته باشد، افزود: با توجه به افزایش سهم بخش‌خصوصی در صنعت بیمه که منجر به تغییر سهامداران و مدیریت کوتاه مدت در شرکت‌های خصوصی نسبت به شرکت‌های دولتی شده است باید نظارت بر شرکت‌های بیمه به گونه‌ای پیش رود که سهامداران شرکت متضرر نشوند.

مدیر عامل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان افزود: برای انجام این نظارت عالیه بایستی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعامل موثرتری با حسابرسان داخلی، ارزیابان حسابرسی داخلی، ارزیابان کنترل داخلی و حسابرسان مستقل داشته باشد.

رحیم مصدق با تاکید بر تدوین آیین‌نامه یکسان برای محاسبه خسارات معوق در رشته‌های مختلف گفت: در صورتی که این دستورالعمل در شرکت‌ها به صورت یکسان در نظر گرفته شود، حقوق سهامداران بیشتر رعایت می‌شود. وی در خاتمه خواستار همفکری صاحبنظران و کارشناسان صنعت بیمه برای تهیه این دستورالعمل شد. در پایان این نشست، دکتر نوتاش ریاست پژوهشکده بیمه با اهدای لوح تقدیر از محمد آسوده، رحیم مصدق، معصوم ضمیری، سید مرتضی حسنی عقدا و شباهنگ به دلیل مشارکت در تدوین آیین‌نامه ذخایر فنی تجلیل به عمل آورد.