صنعت بیمه ایران برسکوی چهل و ششم جهان

مجمع عمومی‌بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران به ریاست «سیدشمس‌الدین حسینی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و با شرکت نمایندگان وزرای بازرگانی و کار و امور اجتماعی، هیات عامل بیمه مرکزی و بازرسان، دوشنبه چهاردهم دی ۱۳۸۸ برگزار شد.

به گزارش ایرنا،‌ «جواد فرشباف ماهریان» رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد صنعت بیمه و بیمه مرکزی در سال ۱۳۸۷ به این مجمع، گفت: ۵/۲۷ درصد افزایش تعداد بیمه‌نامه‌ها، ۹/۱۹ درصد رشد حق بیمه و ۹/۱۸ درصد رشد خسارت از مهم‌ترین عملکرد‌های صنعت بیمه در سال ۱۳۸۷ بوده است.

وی ادامه داد: صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۸۷ حدود ۸/۳۰ میلیون بیمه نامه صادر کرد که در مقایسه با سال پیش از آن ۵/۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد. حق بیمه دریافتی در این سال حدود چهار هزار و ۶۰ میلیارد تومان و رشد آن نسبت به سال قبل ۹/۱۹ درصد بود.

فرشباف تصریح کرد: ‌بیمه گذاران در سال ۱۳۸۷ برای جبران ۹/۳ میلیون از خسارت‌های خود به شرکت‌های بیمه مراجعه کردند و دوهزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از این خسارت‌ها با استفاده از بیمه نامه جبران شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۹/۱۸ درصد افزایش داشت.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: ضریب خسارت بازار بیمه کشور در سال ۱۳۸۷ معادل ۷/۷۴ درصد بود که حدود یک واحد نسبت به سال پیش از آن افزایش نشان می‌دهد. در این سال روش محاسبه ذخایر حق بیمه طبق آیین نامه ذخایر فنی مصوب شورای عالی بیمه (آیین‌نامه شماره ۵۸) تغییر یافت و افزایش یک واحد در ضریب خسارت سال ناشی از این تغییر بود.

وی افزود: در این سال ضریب خسارت در شرکت‌های بیمه آسیا، ملت، پارسیان و دی بیش از میانگین خسارت بازار بود و بقیه شرکت‌ها ضریب خسارتی کمتر از میانگین بازار داشتند.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه گزارش خود اظهار داشت:‌ در سال ۱۳۸۷ در ایران چهار شرکت بیمه دولتی ۹/۷۴ درصد بازار بیمه را در اختیار داشتند و با آنکه ۹/۲ واحد از سهم بیمه‌های دولتی کاسته و به سهم بیمه‌های غیردولتی افزوده شد، در این سال سهم ۱۶ شرکت بیمه خصوصی از بازار ۱/۲۵ درصد بود.

وی افزود:‌ در این سال هنوز سیاست‌های اصل ۴۴ برای واگذاری سه شرکت از چهار شرکت بیمه دولتی اجرایی نشده بود. واگذاری این شرکت‌ها امسال آغاز شد که با اجرای کامل آن سهم بخش غیردولتی بیمه از سهم دولت بیشتر می‌شود.

وی با مقایسه صنعت بیمه کشور با کشورهای دیگر، گفت: حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه کشور طی سال ۱۳۸۷ از ۶/۳ به ۳/۴ میلیارد دلار رسید. به این ترتیب ایران، یک دهم درصد از حق بیمه‌های تولیدی در جهان و ۱/۱۳ درصد از حق بیمه‌های تولیدی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (موسوم به منطقه منا) را به خود اختصاص داد و از این لحاظ در رتبه سوم در منطقه و رتبه چهل و ششم در جهان قرار دارد.

به گفته فرشباف ماهریان، ‌در سال ۱۳۸۷ حق بیمه سرانه بازار بیمه کشور (حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی بر جمعیت ایران) ۵۵۷ هزار ریال، معادل ۱/۵۹ دلار بود. ایران از نظر حق بیمه سرانه در منطقه منا در مکان دوازدهم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ بیمه که حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی است، در سال ۱۳۸۷ از ۳/۱ درصد فراتر رفت. این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در منطقه منا به‌طور متوسط معادل ۶/۱ درصد بود.

رییس کل بیمه مرکزی و رییس شورای عالی بیمه تصویب آیین‌نامه‌های امور نمایندگی بیمه، ذخایر فنی موسسات بیمه، صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های بیمه، کاهش ۴۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها و اصلاح آیین‌نامه شرایط عمومی ‌بیمه‌نامه مسوولیت حرفه‌ای پزشکان را از جمله مصوبات شورای عالی بیمه در سال ۱۳۸۷ برشمرد و افزود: در اجرای برنامه تحول در صنعت بیمه کشور و فرمان ۱۰ ماده‌ای رییس جمهور، بیمه مرکزی با مشارکت شرکت‌های بیمه، بسته اجرایی تحول در بیمه‌های بازرگانی را تهیه و برای درج در برنامه پنجم توسعه به وزارت امور اقتصادی و دارایی فرستاده است.

وی گفت: در همین سال، ۳۰ پروژه در صنعت بیمه اولویت‌بندی و هشت پروژه منجر به عقد قرارداد شده است که طراحی مدلی برای انتقال صنعت بیمه از حالت انحصاری به رقابتی، شناسایی ظرفیت‌های بیمه‌ای صادرات و واردات، بررسی راهکارهای توسعه بیمه‌های اعتباری و بررسی عوامل روان شناختی موثر بر تصادفات رانندگی و ارائه راهکارهای موثر در کاهش آن، همچنین تدوین برنامه پنج ساله بیمه مرکزی با رویکرد مدیریت استراتژیک از جمله آنها است.

فرشباف ماهریان اعلام کرد: در حوزه فناوری اطلاعات (it)، بانک اطلاعاتی سیستم استعلام بیمه خودرو به‌صورت آنلاین فراهم شده و از این طریق روزانه اطلاعات مربوط به صدور بیمه‌نامه‌ها و پرداخت خسارت‌ها به بیمه مرکزی منتقل و پس از پالایش به بانک اصلی افزوده می‌شود. رییس کل بیمه مرکزی افزود: هم‌اکنون تمام واحدهای صدور و پرداخت خسارت در شرکت‌های بیمه، ملزم به استعلام خسارت، بیمه‌نامه و زیان‌دیده هستند، همچنین امکان استعلام برای مردم در مورد بیمه‌نامه فراهم شده است. سیستم صندوق تامین خسارت‌های بدنی نیز ۷۰ درصد از اطلاعات و اسناد موجود خود را به بانک اطلاعاتی وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ فرشباف در ادامه ارائه گزارش گفت: بیمه مرکزی براساس ماده اول قانون تاسیس خود همراه با هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه‌گذاران، اعمال نظارت دولت بر فعالیت‌های بیمه‌ای در ایران را نیز بر عهده دارد و این نظارت را از طریق بخش‌های نظارت فنی، نظارت مالی و نظارت بر دفاتر خدمات بیمه‌ای اعمال و نرخ و شرایط قراردادهای بیمه‌ای کنترل کرده است.

وی افزود:‌ در سال ۱۳۸۷ تعداد ۴۸۴ فقره شکایت در زمینه‌های مختلف بیمه‌ای در بیمه مرکزی مورد رسیدگی قرار گرفت که ۶۲ درصد مربوط به شخص ثالث، ۱۰ درصد مربوط به بیمه بدنه اتومبیل و بقیه مربوط به سایر رشته‌ها بود که ۵۱ درصد از این شکایت‌ها مربوط به شرکت‌های بیمه دولتی، ۴۴ درصد شرکت‌های بیمه غیردولتی و پنج درصد شکایت‌های متفرقه در امور بیمه‌ای بود.

وی اظهار داشت: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران که براساس بررسی‌های مدیریت نظارت مالی رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه مستقیم را تهیه و منتشر کرده است، در نظر دارد در آینده نزدیک شرکت‌های بیمه را از نظر توانایی مالی و دیگر زمینه‌ها رتبه‌بندی کند.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: براساس گزارش ارائه شده به مجمع عمومی‌ بیمه مرکزی، در سال ۱۳۸۷ حق بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی ۶۶/۱۹ درصد و خسارت‌های پرداختی بابت عملیات اتکایی اجباری ۲۲/۱۹ درصد رشد داشت.

وی گفت: در این سال ۴۱ درصد از پرتفوی بیمه اتکایی هواپیما در کشور نگهداری شد که حاصل آن حدود پنج میلیون یورو صرفه جویی ارزی بود. افزایش سهم نگهداری بیمه مرکزی در رشته بیمه هواپیما، یک میلیون و ۹۰۹ هزار یورو برای بیمه مرکزی درآمد ایجاد کرد.

وی با اشاره به خسارت‌های بیمه‌های اتکایی باربری و کشتی در سال ۱۳۸۷ که تحت پوشش قرارداد مازاد خسارت قرار گرفته اند، گفت: سهم بیمه مرکزی از خسارت اتکایی اجباری کشتی دی لایت که توسط دزدان دریایی ربوده شده بود، ۴۵۰ هزار یورو و از خسارت تصادم دو کشتی سیماسیمان و کشمیر ۳۳۸ هزار و ۸۳۳ یورو بوده است.

فرشباف ماهریان اظهار داشت:‌ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در سال ۱۳۸۷ در زمینه قبولی بیمه‌های اتکایی در ۵۲ قرارداد با برآورد حق بیمه‌ای حدود چهار میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹۶۹ دلار مشارکت کرد که ۴۰ قرارداد آن مربوط به پذیرش بیمه‌های اتکایی از مناطق جغرافیایی آفریقا، خاورمیانه و آسیا و دو قرارداد مربوط به اروپا و آمریکای لاتین، ۱۰ قرارداد نیز مربوط به قبولی بیمه اتکایی از داخل کشور است.

وی در پایان گفت:‌ در اجرای طرح تحول صنعت بیمه و تقویت ظرفیت بیمه‌های اتکایی در داخل کشور، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران با اصلاح ضوابط اجرایی، به شرکت‌های بیمه غیردولتی اجازه داد تا از واگذاری مجدد بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه، اتکایی قبول کنند. پیش از این، قبولی اتکایی برای شرکت‌های بیمه غیردولتی از واگذاری‌های مجدد، غیرمجاز بود.