استمهال تعاونی‌های اعتبار از بانک مرکزی

مدیر عامل تعاونی‌های اعتبار استان تهران با بیان اینکه برای اصلاح اساسنامه و برگزاری مجامع تعاونی‌ها یک سال زمان لازم است، گفت: در صورتی که بانک مرکزی مهلت فعلی را تمدید نکند ما طبق وظیفه قانونی خود عمل کرده و کار را ادامه می‌دهیم.

سید‌عنایت‌اله صانعی مدیر عامل تعاونی‌های اعتبار استان تهران در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص تبدیل تعاونی‌های اعتبار به بانک، اظهار داشت: بر اساس قانون، تعاونی‌های اعتبار نیاز به مجوز بانک مرکزی جهت تبدیل به بانک دارند.

صانعی تصریح کرد: قانون تبدیل تعاونی‌های اعتبار به بانک از طرف دولت، بانک مرکزی و بخش تعاون دیر ابلاغ و اقدام شد و به دلیل زمان‌بر بودن پروسه تبدیل تعاونی‌ها به بانک و تطبیق شرایط خود با شرایط بانک مرکزی این کار طولانی شد.

وی افزود: تعاونی‌های اعتبار در مرحله اول باید اقدام به تغییر اساسنامه کرده و سرمایه آنها کمتر از ۲۰ میلیون تومان نباشد و همچنین باید تعداد اعضای خود را به ۵۰ نفر برسانند که این امور مستلزم برگزاری مجمع عمومی عادی، سالیانه و مجمع فوق‌العاده است.

مدیر عامل تعاونی‌های اعتبار استان تهران در خصوص برگزاری جلسات مجمع تعاونی‌ها، اظهار داشت: با توجه به اعضای تعاونی‌ها در بیشتر موارد جلسات مجامع در مرحله اول انجام نشده و تشکیل جلسات به مراحل دوم و سوم کشیده شد که انجام این کار تا پایان مهلت بانک مرکزی که پایان آذر ماه بود، ادامه یافت.

وی خاطر نشان کرد: قبل از اتمام مهلت با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار تمدید مهلت شدیم که احتمالا در هفته جاری پاسخ نامه از طرف بانک مرکزی اعلام می‌ شود.

وی ادامه داد: این اتحادیه منتظر جواب بانک مرکزی نمانده و کار خود را ادامه می‌دهد و در این مدت نامه تعاونی‌های تایید شده را جهت دریافت موافقت اولیه بانک مرکزی به اداره تعاون ارسال کرده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران اضافه کرد: در صورتی که بانک مرکزی مهلت را تمدید نکند ما طبق وظیفه قانونی خود عمل کرده و کار را ادامه می‌دهیم تا تعاونی‌های اعتبار با گرفتن مجوز مشکل قانونی پیدا نکنند.

صانعی در واکنش به اظهارات مسوولان بانک‌مرکزی مبنی بر اعمال محدودیت برای تعاونی‌های اعتبار، خاطر‌نشان کرد: این محدودیت به ضرر تعاونی‌های اعتبار بوده و اعضای این تعاونی‌ها که کارمند یا کارگر هستند دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های اعتبار در سطح جامعه فعالیت ندارند، ادامه داد: تعاونی‌های اعتبار معمولا به صورت داخل سازمانی بوده و به کارمندان و اعضای خود سرویس می‌دهند.

وی افزود: طبق آیین‌نامه بانک مرکزی در صورتی که تعاونی‌های اعتبار خود را با ضوابط بانک مرکزی وفق ندهند،‌ بانک مرکزی به تعاونی اخطار داده و پس از چند نوبت اخطار در صورتی که تعاونی اعتبار اقدام به رفع موانع نکند و به اصلاح اشتباهات نپردازد،‌ بانک مرکزی از طریق نیروی انتظامی اقدام به تعطیلی تعاونی اعتبار می‌نماید.

صانعی افزود: اکثر تعاونی‌های اعتبار در سازمان‌های خود مستقر بوده و در بیرون از سازمان دارای شعبه نبوده، به همین دلیل برای بستن تعاونی‌ها در یک وزارتخانه یا سازمان نیاز به هماهنگی با رییس سازمان دارد که این هماهنگی به نحوی مقابله دولت با دولت

می‌شود که صحیح نیست. وی بیان کرد: بهترین راه ممکن تمدید مهلت توسط بانک مرکزی است.

صانعی تصریح کرد: ۲۸۵ تعاونی اعتبار در سطح تهران به ثبت رسیده است که حدود ۵۰ درصد تعاونی‌ها در این مدت پروسه نظارت بانک مرکزی را طی کرده یا در حال انجام این پروسه می‌باشند.

وی در خصوص مهلت مورد نیاز برای انجام امور تعاونی‌ها، اذعان داشت: با توجه به فعالیت تعاونی‌ها در سازمان‌های خود، درخواست مهلت یک ساله کرده‌ایم، زیرا برای اصلاح اساسنامه و برگزاری مجامع تعاونی‌ها محدویت‌هایی وجود دارد که هماهنگی آنها مستلزم طی زمان است.

صانعی گفت: امور مربوط به ۵۰ درصد تعاونی‌ها را تا پایان سال جاری انجام می‌دهیم و پیش‌بینی این است که اکثر تعاونی‌ها تا پایان تابستان سال آینده روند تبدیل به بانک را کامل کنند.

وی افزود: با توجه به مشکلات تعاونی‌ها یک سال غیر طبیعی نیست. صانعی درخصوص فعالیت موسسات اعتبار آزاد اعلام کرد: آنچه در مورد بعضی از این تعاونی‌ها گفته شده و بیان می‌شود، فعالیت این تعاونی‌ها خطرساز و تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شود، درست نبوده و باید اعلام کرد تمامی تعاونی‌های اعتبار آزاد مانند مولی‌الموحدین، ثامن‌الائمه،‌ قوامین و انصار مجوز بانک مرکزی را به عنوان موسسات مالی و اعتباری دریافت کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی از این موسسات اعتبار آزاد در حال تبدیل به بانک و برخی نیز در حال انجام این کار هستند.