دنیای اقتصاد- فاز دوم ایجاد انضباط مالی در بازار پول کشور با هدف تفکیک موسسات دارای مجوز از موسسات فاقد مجوز و برخورد با موسساتی که بدون مجوز در این بازار فعالیت می‌کنند، آغاز شده است.

در فاز اول منضبط‌سازی بازار پول که در زمان طهماسب مظاهری انجام شد، «چک‌پول‌های» مختلف بانک‌ها که آشفتگی در حساب و کتاب بانک‌ها با بانک مرکزی را به ارمغان آورده بود، از بازار جمع‌آوری و «ایران‌چک‌»های در حکم اسکناس جایگزین آنها شد. بر اساس طرح جدید، قرار است موسسات فاقد مجوز که در بازار پول فعال هستند به نیروی انتظامی برای برخورد معرفی شوند. رییس کل بانک مرکزی در خصوص صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز گفته است که صندوق‏های قرض‌الحسنه با کارکرد صنفی، تک واحدی و صندوق‌های مستقر در مساجد فعلا می‏توانند به فعالیت خود ادامه دهند، به شرطی که فقط در بخش موضوع قرض‌الحسنه فعالیت کنند. به‌گفته وی، چنانچه این صندوق‌ها‌، تسهیلات با نرخ سود بانکی ارائه دهند، از فعالیت آنها جلوگیری و با آنها برخورد خواهد شد. برخورد با موسسات مالی غیر مجاز جدی شد

احتمال تعطیلی برخی موسسات مالی و اعتباری بزرگ

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از تمام ابزارهای قدرتمند خود برای برخورد با موسساتی که از این پس به فعالیت‌های خارج از نظارت این بانک ادامه می‌دهند، استفاده می‌کند و هماهنگی‌های لازم در این باره با دستگاه قضایی انجام شده است.

حمید تهرانفر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایان مهلت سامان‌دهی موسسات مالی غیرمجاز اظهار کرد: اگرچه نمی‌خواهیم هجوم سپرده‌گذاران را به سمت برخی از این موسسات تقویت کنیم، اما به خاطر حمایت از موسسات مجاز و بانک‌ها و حمایت از سپرده‌گذاران با ارگان‌های مختلف هماهنگ شده است تا این برخورد انجام شود و ممکن است در پروسه این جراحی بزرگ، برخی از موسسات مالی و اعتباری که در ظاهر بزرگ هستند، ولی از داخل پوشالی، تعطیل شوند.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی تاکید کرد:‌ بالاخره این جراحی بزرگ باید در حیطه فعالیت‌های پولی کشور اتفاق بیفتد و بانک مرکزی این اقدام را قاطعانه انجام می‌دهد و مسوولان این موسسات تردید نکنند که باید قانون‌مند شوند و اگر مقدمات کار برای این قانون‌مند شدن اتفاق نیفتد، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها است. قطعا بی‌توجهی به دستورات بانک مرکزی و تصمیم مقامات مسوول کشور این تبعات را در پی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی از چه ابزاری برای برخورد با این موسسات استفاده می‌کند، گفت: اصلا بدون دخالت ما، کافی است مردم تصور کنند سپرده‌شان در این موسسات به خطر افتاده و برای بیرون کشیدن آن هجوم ببرند. این موضوع قبلا هم اتفاق افتاده و برخی از این موسسات یک‌شبه نابود شده‌اند. کافی است برآیند برداشت مردم به این برسد که نگران پول‌شان شوند.

تهرانفر گفت: برخی از این موسسات به صورت جدی وارد عمل شده‌اند و مدارک را ارسال کرده‌اند و در حال حاضر در مرحله نهایی هستند و تا نهایی شدن مجوزهایشان می‌توانند با رعایت مقررات بانک مرکزی به فعالیت ادامه دهند و مشکلی آنها را تهدید نمی‌کند، اما برخی از موسسات صرفا در حد حرف و انعکاس در رسانه‌ها با بانک مرکزی همکاری داشته‌اند که قطعا با مشکل مواجه می‌شوند. وی گفت: موسساتی که تعاونی اعتبار هستند باید به وزارت تعاون مراجعه و اقدامات لازم را انجام بدهند و ما به آنها پیشنهاد کرده‌ایم که سهامدار بانک توسعه تعاون و در این بانک مستحیل بشوند. برخی هم که موسسات قرض‌الحسنه هستند باید به حیطه فعالیت خود برگردند و اگر آن قدر بزرگ شده‌اند که نمی‌توانند این کار را انجام بدهند باید قانون‌مند شوند.

او تاکید کرد: برخورد با موسسات غیرمجاز را با هماهنگی‌هایی که از قبل انجام شده بود، به‌صورت عملیاتی شروع کردیم و در این راستا حمایت مجلس، دولت و قوه قضائیه هم وجود دارد؛ اقتصاد ما بیش از این تحمل این بی‌قانونی‌ها را ندارد.

اسامی موسسات مالی فاقد مجوز به نیروی انتظامی اعلام می‏شود

صندوق‏های قرض‌الحسنه مساجد به شرط قرض‌الحسنه به کار خود ادامه دهند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک‏های استان فارس موظف شده‏اند به واحدهای تولیدی زودبازده تسهیلات پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، محمود‌بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه سومین سفر هیات دولت به استان فارس، در جمع خبرنگاران از برخورد نیروی انتظامی با موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز خبر داد و افزود: با به پایان رسیدن طرح سازماندهی موسسات مالی و اعتباری، موسسات دارای مجوز مشخص شده و اسامی موسسات فاقد مجوز برای برخورد به نیروی انتظامی اعلام می‏شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: صندوق‏های قرض‌الحسنه با کارکرد صنفی، تک واحدی و صندوق‌های مستقر در مساجد فعلا می‏توانند به فعالیت خود ادامه دهند، به شرطی که فقط در بخش موضوع قرض‌الحسنه فعالیت کنند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: چنانچه صندوق‏های قرض‌الحسنه با کارکرد صنفی، تک واحدی و صندوق‌های مستقر در مساجد تسهیلات با نرخ سود بانکی ارائه دهند، از فعالیت آنها جلوگیری و با آنها برخورد خواهد شد.

بهمنی درباره حذف صفر از پول ملی اظهار کرد: طرح حذف سه صفر از پول لازم‌الاجرا و قطعی است و ضرورت ایجاب می‏کند شمار رقم‌هایی از صفر را حذف کرده و تغییری در ساختار پولی کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه حذف سه یا چهار صفر از رقم اسکناس منتظر اجرای طرح تحول اقتصادی است، ادامه داد: چاپ اسکناس‏ها و ضرب سکه‌ها با قیمت پایین توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین برخی از این اسکناس‏ها و سکه‏ها به میزان بالاتر از قیمت واقعی خود ضرب یا چاپ می‏شود.

رییس کل بانک مرکزی از هدف‌گذاری برای رسیدن به مرز تک رقمی نرخ تورم خبر داد و گفت: میانگین تورم از شهریور گذشته تا پایان مهر امسال ۷/۱۶ درصد بود و در پایان آبان ماه نیز با کاهش ۶/۱ درصدی، تورم به حدود ۱۵ درصد رسیده است.

بهمنی اظهار امیدواری کرد: تورم تا پایان سال بدون در نظر گرفتن طرح هدفمند کردن قیمت‏ها به نرخ ۵/۱۰ تا ۱۱ درصد برسد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در جلسه اقتصادی استان فارس بر لزوم تعامل مناسب بانک‏ها با واحدهای بدهکار تولیدی و صنعتی تاکید شد، ادامه داد: بانک‏های استان فارس موظف شده‏اند به واحدهای تولیدی زودبازده که از سال ۸۴ تا پایان ۸۷، اقدام به جذب تسهیلات کرده و به صورت نیمه‌کاره هستند، تسهیلات پرداخت کنند.

عکس: حمیدجانی‌پور