افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار

قیمت شش گروه کالایی از ۱۱ گروه مورد بررسی بانک مرکزی افزایش یافت تا برای سومین هفته متوالی بازار کالاهای اساسی شاهد افزایش قیمت باشد. این افزایش قیمت‌ها همزمان شده است با تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس.

به گزارش ایسنا بنابر آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران،‌ قیمت اقلام گروه کالایی تخم‌مرغ، گوشت مرغ، سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه،‌ چای و گوشت قرمز در هفته منتهی به ۱۵ آبان ماه سال جاری افزایش یافت. درصد افزایش قیمت اقلام این گروه‌های کالایی نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب ۵/ ۷، ۸/ ۵، ۸/ ۳، یک، ۳/ ۰ و ۲/ ۰ بود. به این ترتیب تخم مرغ باز هم پیشتاز افزایش قیمت در هفته‌های اخیر است. قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۹/۲۳درصد افزایش یافته است. قیمت گوشت مرغ،‌ گوشت قرمز، سبزی‌های تازه و چای نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز افزایش ۵/۱۰، ۴/۳، ۵/۲ و ۳/۰درصدی را تجربه کرده است. در این میان قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته مشابه ماه قبل کاهش ۸/۱۰درصدی یافته است. ضمن اینکه قیمت تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، قندوشکر و حبوب در هفته منتهی به هشتم آبان‌ماه سال‌جاری نیز افزایش یافته بود.

در هفته منتهی به اول آبان‌ماه هم قیمت هفت گروه کالایی تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز،‌ سبزی‌های تازه، قندوشکر،‌ چای و روغن‌نباتی از ۱۱ گروه کالایی مورد بررسی بانک مرکزی به‌طور متوسط ۶/۲درصد افزایش یافت. این افزایش‌ها از دو هفته گذشته و همزمان با تصویب کلیات لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها و بررسی جزئیات آن در مجلس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که قبل از بررسی این موضوع در مجلس گزارش‌های بانک مرکزی نشان از ثبات و حتی کاهش قیمت برخی کالاها داشت به گونه‌ای که نرخ‌ها پس از افزایش در ماه رمضان در هفته‌های پس از ماه مهمانی خدا رو به تعدیل گذاشته بودند که به یکباره به هنگام بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس جهت نمودار بار دیگر به سمت بالا تغییر یافت تا قیمت کالاها هفته به هفته با رشد مواجه شوند.

بنابر گزارش بانک مرکزی، قیمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به هشتم آبان‌ماه سال‌جاری افزایش قیمتی ۲/۵ درصدی داشت تا قیمت آن نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز ۳/۱۷درصد افزایش یابد. قیمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به اول آبان‌ماه سال‌جاری نیز افزایش ۶/۱۲درصدی را تجربه کرده بود. این در حالی است که در هفته منتهی به ۲۴ مهرماه سال‌جاری قیمت تخم‌مرغ پس از سه هفته متوالی افزایش قیمت، بالاخره کاهشی ۱/۰درصدی یافته بود. طی هفته منتهی به ۱۷ مهرماه سال‌جاری، قیمت تخم‌مرغ برای سومین هفته متوالی افزایش یافته بود. بنابر اعلام بانک مرکزی میزان این افزایش نسبت به هفته قبل از آن ۸/۱درصد برآورد می‌شد.

همچنین قیمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۱۰ مهر ماه سال جاری نسبت به هفته قبل از آن ۱/۲درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران، منتهی به سوم مهرماه سال‌جاری نیز نشان می‌دهد که قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل از آن افزایش ۳/۲درصدی داشت. درعین‌حال قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز در هفته منتهی به هشتم آبان‌ماه سال جاری به ترتیب افزایش ۷/ ۱ و ۷/۰درصدی یافت. قیمت این گروه‌های کالایی نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز به ترتیب ۱/۱۰ و ۳/۳درصد افزایش قیمت داشت. قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در هفته منتهی به اول آبان‌ماه نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب افزایش ۳/۳ و ۸/۰درصدی یافته بود. گروه کالایی قند و شکر و حبوب نیز در هفته منتهی به ۸ آبان‌ماه ۸۸، نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب ۳/۰ و یک درصد افزایش قیمت داشت. قیمت این اقلام نسبت به هفته مشابه ماه قبل کاهش ۳/۲ و ۸/۰ درصدی یافت. قیمت قند و شکر در هفته منتهی به اول آبان‌ماه نیز افزایش ۲/۰درصدی را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرده بود هرچند قیمت حبوب کاهش ۷/۰درصدی یافته بود.

در همین رابطه محسن بهرامی، معاون سابق وزیر بازرگانی که پیش از آغاز بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز افزایش قیمت ناشی از انتظار تورمی را پیش‌بینی می‌کرد، گفت: بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، انتظارات تورمی را در جامعه افزایش داده است بنابراین بازار در شرایط انتظار برای بالا رفتن قیمت‌ها در ‌نتیجه حذف یارانه‌ها، افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق تهران ادامه داد: با آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی، بسیاری از بخش‌های تولیدی در حوزه صنعت و کشاورزی از هم‌اکنون به فکر تغییر شغل افتاده‌اند چرا که بسیاری از این واحدها در شرایط حمایت یارانه‌ای نیز توان رقابت نداشتند، بنابراین در حال حاضر تغییر شغل را ترجیح می‌دهند که این مساله باعث کاهش عرضه کالاهای تولید آنها در بازار و در نتیجه افزایش قیمت خواهد شد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد: انتظار تورمی در بازار و نگرانی برخی تولیدکنندگان از ادامه کار، باعث ایجاد تورم چند هفته اخیر در بازار شده است که البته با اجرای این طرح، مردم تورم بیشتری را تجربه خواهند کرد، زیرا نقدینگی نیز در جامعه افزایش می‌یابد و افزایش نقدینگی به همراه حذف یارانه‌ها، قیمت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.