نظام تعرفه شرکت‌های بیمه را  اپراتور فروش کرده است

عکس: حمید جانی‌پور

مدیرعامل بیمه البرز وجود نظام تعرفه در صنعت بیمه را موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به صنعت بیمه دانست و گفت: در این شرایط شرکت‌های بیمه در واقع تبدیل به اپراتور فروش بیمه‌نامه شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبری «توانا»، محمدجواد امین مدیرعامل بیمه البرز در همایش بین‌المللی صنعت بیمه، چالش‌ها و فرصت‌ها که در پژوهشگاه بیمه برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت بیمه و به تبع آن اقتصاد ایران، اقتصاد دولت متکی به درآمد نفت در ایران است. وی افزود: در چنین اقتصادی تمامی نهادها تحت تاثیر درآمد نفت هستند و از آنجایی که بیش از ۷۰درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است، لذا اقتصاد دولتی خود را متکی به بیمه نمی‌داند، بلکه درآمدهای نفتی اقتصاد کشور را بیمه می‌کند.

امین با اشاره به جایگاه بیمه مرکزی در توسعه صنعت بیمه خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی با استفاده از نظام تعرفه و بیمه‌های اتکایی اجباری در صنعت بیمه نظارت می‌کند. به گفته مدیرعامل بیمه البرز نظام تعرفه در صنعت بیمه مساله منسوخ شده است و این نوع نظام نظارت دیگر پاسخ نمی‌دهد. وی با اشاره به قانون تاسیس بیمه‌های خصوصی تصریح کرد: از سال ۸۰ این قانون به تصویب رسید و از آن زمان تاکنون ۱۶ بیمه خصوصی تاسیس شده است، اما الزامات این خصوصی‌سازی رعایت نشده است. امین با اشاره به این که آزادسازی تعرفه‌ها لازمه خصوصی‌سازی است، بیان کرد: وقتی تعرفه‌ها آزاد شود امکان رقابت و خدمات‌دهی بهتر برای شرکت‌های بیمه فراهم می‌شود. به گفته این مقام مسوول، نظام تعرفه آسیب جدی به صنعت بیمه وارد کرده است و بیمه‌گران عملا به اپراتور تبدیل شده‌اند که به جای عملیات بیمه‌گری فقط به فروش بیمه‌نامه می‌پردازند.

مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به این که «احتیاج مادر اختراع است»، گفت: وقتی فضای رقابت در صنعت بیمه حاکم باشد شرکت‌های بیمه به خاطر احتیاج به درآمدهای بیشتر دست به تحقیق و توسعه و ایجاد روش‌های جدید برای جذب بیمه‌گذاران می‌کنند.

امین با اشاره به این که شرکت‌های بیمه برای ارائه هر فعالیت جدید باید بوروکراسی طولانی را در بیمه مرکزی ارائه کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از عواملی است که ابتکار در صنعت بیمه را از بین می‌برد. مدیرعامل بیمه البرز در مورد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل اصول حاکمیت نظارتی است و بیمه مرکزی با عنوان نهاد حاکمیتی و سیاست‌گذار در صنعت بیمه باید نظام‌های تعرفه‌ای را تغییر دهد و یک نظام کنترل وضعیت و توان شرکت به لحاظ پاسخ‌گویی به تعهدات خود را جایگزین کند.

امین در خصوص تجربه سایر کشورها یادآور شد: در کشورهای دیگر شرکت‌های بیمه اقدام به نهادسازی برای بیمه‌گذاران می‌کنند، به عنوان مثال در ژاپن شرکت‌های حمایتی از جمله شرکت حمایت از حقوق بیمه‌‌گذاران عمر وجود دارد. وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در خصوص نهاد نظارتی صنعت بیمه، گفت: در سایر کشورها یک نهاد ناظر جامع مالی که همه موسسات مالی از جمله بیمه را نظارت می‌کند، وجود دارد. امین با اشاره به تجربه هندوستان در خصوص آزادسازی تعرفه‌های بیمه تصریح کرد: هندوستان از سال ۲۰۰۰ اقدام به آزادسازی تعرفه‌ها کرد و با بیمه‌های هواپیما اشخاص و درمان این امر را آغاز کرد. به گفته امین، تعرفه بیمه شخص ثالث در هیچ کجای دنیا آزاد نیست، چون این بیمه از بیمه‌های اجباری است که جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد.