رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سود حاصل از تغییر سبد ارزی مشمول مالیات نمی‌شود، گفت: گرچه بانک مرکزی بازار ارز، طلا و منابع ریالی را مدیریت می‌کند، اما بازار تعیین‌کننده نرخ ارز است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید به بخش صادرات کشور کمک شود، افزود: تاکنون کمتر از ۴‌درصد منابع بانکی در بخش صادرات مصرف شده است، بنابراین به بانک‌ها اعلام می‌کنیم که تا ۸‌درصدی که برای پرداخت تسهیلات به بخش صادرات در نظر گرفته شده است، به این بخش اختصاص دهند. رییس کل بانک مرکزی اولویت تسهیلات بانکی را بخش صادرات که باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور می‌شود، اعلام کرد و افزود: آمارهای صادرات غیرنفتی کشور رقم ۲۳‌میلیارد دلار را نشان می‌دهد، این رقم گرچه نسبت به گذشته افزایش داشته است، اما انتظار این است که افزایش یابد، زیرا نسبت به تولید ناخالص داخلی از میانگین نرم جهانی پایین‌تر است که باید جبران شود.

وی پیش‌بینی کرد که از تسهیلات ارزی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و صادرات استقبال شود و در عین حال تصریح کرد: سود در نظر گرفته شده برای تسهیلات صادراتی حداقل سودی است که در دستور‌العمل‌ها در نظر گرفته شده است. حداقل سود در نظر گرفته شده برای عقود مبادله‌ای ۱۲‌درصد و برای عقود مشارکتی بر اساس سود حاصل شده است.

محدودیت منابع بانکی

وی با بیان این مطلب که منابع نظام بانکی محدود است و آن چیزی است که مردم به عنوان سپرده و سرمایه در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند، عنوان کرد: این در حالی است که بانک‌ها باید بخشی از این منابع را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری کنند که رقم این ذخیره قانونی متغیر بوده و بین ۱۰ تا ۱۷‌درصد و به طور میانگین ۱۴‌درصد است و بقیه آن را می‌توانند به عنوان تسهیلات پرداخت نمایند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک‌ها می‌توانند ۳۵‌درصد تسهیلات خود را به بخش صنعت و معدن و تولید، ۲۵‌درصد به بخش کشاورزی، ۲۰‌درصد به بخش مسکن، ۱۲‌درصد به بخش خدمات و بازرگانی و ۸‌درصد نیز به صادرات اختصاص دهند، ضمن اینکه قانون برنامه چهارم فقط برای بخش کشاورزی و آب ۲۵‌درصد را تعیین کرده بود و پرداخت تسهیلات به سایر بخش‌ها آزاد بود و بانک‌ها می‌توانستند آن را به هر بخشی که تمایل داشتند، اختصاص دهند که البته بانک مرکزی این شیوه پرداخت تسهیلات را محدود کرد.

وی در بیان دلایل این امر عنوان کرد: بانک مرکزی برای اینکه منابع سیستم بانکی را به سمت تولید و صنعت سوق دهد و فقط ۱۲‌درصد را به بخش خدمات و بازرگانی اختصاص دهد، به بانک‌ها تکالیفی را ابلاغ کرد.

مدیریت بازار ارز، طلا و منابع ریالی

به گفته وی بانک مرکزی بازار ارز، طلا و منابع ریالی را مدیریت می‌کند، زیرا وظایف بانک مرکزی همین است، بانک مرکزی مدت‌ها در پی حذف مالیات و عوارض از طلا بود (طلا، نقره و متلث‌هایی که بانک مرکزی وارد می‌کرد) که این امر از سوی مجلس تصویب شد و معاف از مالیات اعلام شد، بنابراین دیگر نخواهیم گذاشت که قیمت طلا افزایش یابد تا طلاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند بازار را از کنترل خارج کند. با معافیت مالیاتی قیمت تمام شده طلا کاهش می‌یابد، بنابراین به راحتی می‌توانیم بازار آن را کنترل کنیم.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش یا افزایش قیمت طلا از دستکاری قیمت آن جلوگیری می‌کند، اما در عین حال بازار طلا را کنترل می‌نماید، با توجه به این امر اگر قیمت‌های بازار داخلی بدون توجه به قیمت‌های جهانی به طور کاذب افزایش یابد، بلافاصله سکه‌ها را به بازار تزریق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بالعکس آن اگر قیمت طلا و سکه کاهش یابد، دخالتی در بازار نمی‌کنیم، همچنین اگر قیمت ارز نیز پایین‌تر از قیمت جهانی باشد، این ارز به سرعت از کشور خارج می‌شود.

بهمنی با بیان اینکه از حدود یک سال پیش تغییر سبد ارزی از دلار به یورو و سایر ارزها را انجام

داده‌ایم، افزود: در آن زمان قیمت دلار، یورو و سایر ارزها همسان بود و تنها قیمت یورو کمی‌ پایین‌تراز دلار بود، با توجه به این امر سبد ارزی کشور که مبلغ قابل توجهی بود، به سایر ارزها و مجموعه‌ای از ارزهایی که نوسانات و تغییرات قیمت‌های آن کمترین آسیب را به کشور بزند، تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر سبد ارزی از دلار به سایر ارزها چندین‌میلیارد دلار به ذخایر کشور افزوده شد و به این ذخایر و سود آن مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. ارز موجود در بازار بیشتر خریدار دارد تا دلاری که حفظ کرده بودیم و در مجموع تبدیل این ارزها فکر بسیار خوبی بود.