اظهارات عجیب و پر سروصدای آلن گرین‌اسپن رییس سابق فدرال رزرو آمریکا (معروف به استاد بانکداری) و اعتراف وی به اشتباه بودن سیاست‌های ۲۰ ساله، زمزمه دولتی شدن بانک‌های آمریکا و یک عقبگرد بزرگ را در کشور مدعی آزادترین اقتصاد جهان مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه آمریکن فری پرس در ‌این گزارش نوشت: اظهارات اعجاب‌آور آلن گرین‌اسپن رییس سابق بانک مرکزی فدرال در مصاحبه اخیر او با یک روزنامه اقتصادی در سراسر جهان پیچید. وی گفت، به احتمال زیاد واشنگتن مجبور خواهد شد به منظور ملی کردن بانک‌ها و جلوگیری از ورشکستگی کل سیستم بر اثر بدهکاری، میلیاردها دلار دیگر به ‌این بانک‌ها تزریق نماید.

این نشریه با طرح‌این سوال که چه کسی تصور می‌کرد وضعیت به‌این شکل درآید؟ افزود: به سال ۱۹۱۳ و تصویب قانون بانک مرکزی فدرال برگردیم. چارلز آگوست لیندبرگ، جمهوری خواه اهل مینه‌سوتا مطرح کرد که «بانک مرکزی فدرال عظیم‌ترین ائتلاف را در زمین به وجود می‌آورد... ممکن است مردم به‌این زودی‌ها به آن پی نبرند، اما فقط چند سال با پی بردن به آن فاصله داریم.‌این ائتلاف‌ها به زودی پی خواهند برد که بیش از حد پیشروی کرده‌اند، حتی به نفع خودشان.»

بر اساس‌این گزارش‌، حدود ۱۰۰ سال پس از آن دو تا از بزرگ‌ترین موسسه‌های مالی جهان Citibank و بانک آمریکا ( Bank of America) در شرف ورشکستگی مطلق هستند و قربانی طمع خودشان در نتیجه تسهیلات دهی شده‌اند. به گزارش فارس، اکنون، صحبت‌ها و تخمین‌ها در مورد ‌این که آیا واشنگتن مجبور خواهد شد مداخله نماید، آغاز شده است. خبرهای‌این بحران قریب الوقوع سبب شد، بانکدار برجسته سابق در مصاحبه خود با مجله فایننشال تایمز بگوید: «ممکن است ضروری باشد که موقتا برخی از بانک‌ها را به منظور تسهیل یک جهش و بازسازی مجدد، ملی نماییم. من متوجه هستم که‌این کاری است که باید یک بار در هر صد سال انجام داد.» البته رابرت گیبس منشی مطبوعاتی کاخ سفید‌این ادعا را تکذیب کرد و اضافه کرد: مدیریت همچنان قویا معتقد است که مسیر صحیح حفظ سیستم بانکداری خصوصی می‌باشد، با اطمینان از‌این که مقررات بانک‌ها به طرز مناسب توسط دولت تعیین گردد. این موضوع لیندس گراهام سناتور محافظه‌کار جمهوریخواه را از گفتن ‌این جمله منع نکرد که «مدیریت کشور باید کاری انجام دهد که هیچ کس در سال گذشته حتی خواب آن را هم نمی‌دید ... ملی سازی محدود.»

آمریکن فری‌پرس اضافه کرد: به گرین‌اسپن به عنوان بهترین بانک دار کشور از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶، به دلیل خلق فرصت‌های فراوان برای شرکای بانکدارش، لقب استاد داده شد. سیاست‌های پولی بی‌قاعده او کشور را سرشار از دلارهای ارزان قیمت نمود و اقتصاد ‌ایالات متحده را به عنوان یک اقتصاد تکنولوژیک و پر از املاک و مستغلات، مطرح نمود. تابستان گذشته، زمانی که اقتصاد جهانی تحت تهدیدهای ناشی از بدهی بانک‌ها قرار گرفت،‌این داستان تمام شد. اکنون، همان کسانی که زمانی گرین‌اسپن را یک نابغه مالی می‌دانستند، او را مسوول مشکلات اقتصادی کنونی می‌بینند و در‌این میان، بانک دار قدیمی‌حرفی برای گفتن در مورد بحران کنونی ندارد.

در اکتبر ۲۰۰۸ گرین‌اسپن پریشان در جلسه‌ای به کمیته کاخ‌سفید اقرار کرد که سیستم مورد اعتماد او دچار نقص است و او اشتباه کرده است یا حداقل قسمتی از سیاست‌های مالی بی‌قاعده او اشتباه بوده است. در طول ۲۰ سالی که گرین‌اسپن بانک مرکزی خصوصی کشور را اداره می‌کرد، شدیدا معتقد بود باید به بازارها و بانک‌دارها اجازه دهیم خود را اداره کنند.

وی در حضور کنگره مخالف تلاش برای وضع مقررات بر بازارهای مالی بود و ابزارهای مالی پیچیده‌ای تحت عنوان دریواتیوها که قرار بود ریسک به میزان بسیار محدود و به‌گونه‌ای که موجب سقوط سرمایه‌گذارانی که تصور می‌کنند قیمت خانه‌ها همواره افزایش خواهد یافت، نشود را مورد تحسین قرار داد.

نشریه آمریکن فری پرس افزود‌: اما به گفته بسیاری از تئوریسین‌های مسائل مالی، مشکل ‌این بود که گرین‌اسپن در حالی که می‌گفت بانک‌ها و سرمایه‌گذاران باید خود را اداره نمایند، به منظور پایین نگه داشتن نرخ‌ها به طریق مصنوعی برای جلوگیری از توقف جریان پول، مداخله می‌نمود.‌ این سیاست سرسخت مداخله‌جویانه او سبب ارزان ماندن بدهی و در امان ماندن بانکدارها و سرمایه‌گذاران از انعکاس طمع‌ورزی‌شان است. بنابراین، همانطور که لیندبرگ زیرکانه پیش بینی کرده بود، گرین‌اسپن و بانک‌ها «بیش از حد پیشروی کردند حتی برای نفع خودشان»، اما اکنون آمریکایی‌ها باید چه کنند؟ لیندبرگ نصیحت‌های بیشتری دارد: «مردم باید ادعای استقلال طلبی کنند تا خود را از ‌این ابر قدرت مالی برهانند. ‌این کار با در اختیار گرفتن کنترل کنگره امکان‌پذیر است.» اگر سناتورها و نمایندگان شما کنگره را فریب نمی‌دادند، سرمایه‌داران خیابان وال استریت نمی‌توانستند از ما کلاهبرداری کنند.