تشریح برنامه‌های بیمه ایران در سند چشم‌انداز توسعه

عکس: حمید جانی‌پور

جواد سهامیان‌مقدم، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه‌ایران در نشست مطبوعاتی در اراک ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: امروز بیمه‌ایران به عنوان یک عامل نگاه دارنده مرز امنیت است. تولید، اشتغال، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی نیازمند استفاده از بیمه است در غیر‌این صورت توفیق ما دور از دسترس خواهد بود. وی همچنین یادآور شد در دولت نهم اتفاق خاصی در صنعت بیمه رخ داد و آن هم نگاه ژرف رییس جمهور و ورود به موضوع بیمه و دستور تحول‌این حوزه بود.

آموزی آغاز کنیم و فرهنگ سازی بایستی از مدارس آغاز شده و در سطح جامعه تعمیم یابد. سهامیان در ادامه تصریح کرد: پرداخت حق بیمه هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است نمونه آن پوشش بیمه‌ای خطوط هوایی مثل هواپیمایی کاسپین بود که با توجه به پوشش بیمه از تبعات اقتصادی و اجتماعی آن پیشگیری نموده است.

وی سپس در زمینه برنامه‌های آتی بیمه‌ایران یادآور شد: امروز براساس سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ و دستور مقام معظم رهبری، بیمه‌ایران بایستی در بدنه دولت باقی بماند تا وظیفه خدمت خود را انجام دهیم. طرح سیار که به‌زودی در خرم آباد نیز آغاز می‌شود، ارائه خدمت در جهت فرهنگ‌سازی است. ما بایستی هم از بالا و هم از رده پایین کار اطلاع‌رسانی را آغاز کنیم.

توسعه شبکه نمایندگی یکی از برنامه‌های ماست. نفوذ بیمه به عنوان یک شاخص ارزیابی بیمه، نشانگر رشد و توسعه کشورهاست. معدل ضریب نفوذ بیمه جهانی ۵/۷‌درصد است و در کشور‌های پیشرفته ۱۴‌درصد، میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور ما بسیار پایین‌تر از‌این رقم است که برای ارتقای ضریب نفوذ بیمه در کشور نیازمند توسعه شبکه فروش هستیم تا خدمات بیمه به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد. ما به‌این هم قانع نبودیم و بیمه را به درون منازل مردم بردیم و در سال گذشته برای اولین بار فروش الکترونیکی بیمه را در کشور آغاز نمودیم.

در حال حاضر (در سال ۸۷) ما در شرایط بحران جهانی و با حضور ۱۹ شرکت بیمه دیگر در کشور، ضمن دارا بودن ۵۰‌درصد بازار بیمه حدود ۲۰‌درصد میزان صدور بیمه را افزایش داده‌ایم و ۳۰‌درصد در تعداد بیمه نامه رشد داشته‌ایم که در حق بیمه تولیدی از ۱۶‌هزار میلیارد به ۲۰‌هزار میلیارد حق بیمه رسیده‌ایم. پرداخت خسارت هوایی و سایر خسارات عمده نیز نشانگر توانایی بیمه‌ایران است و من از رسانه‌ها می‌خواهم بیمه را به مردم معرفی و نقش خوبی در توسعه صنعت بیمه‌ایفا نمایند.

سهامیان در پاسخ به پرسشی در مورد جایگاه بیمه‌ایران در سند چشم‌انداز توسعه (برنامه پنجم) و سیاست‌های آتی‌این شرکت اظهار داشت: ما دو برنامه برای فعالیت‌های آتی بیمه‌ایران داریم: ۱- سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه پنجم و حضور سراسری و نفوذ فراگیر صنعت بیمه در بین اقشار مختلف ۲- اجرای فرامین ده‌گانه ریاست جمهوری در تحول بیمه.

بیمه‌ ایران با توجه به توانایی فنی و مالی و نیروی انسانی قادر به رقابت سالم در صحنه بیمه می‌باشد و رقابت را در جهت خدمت به مردم عملی نموده است. برای نیل به‌این هدف در دو بخش تئوری و عمل وارد صحنه شدیم. از طریق صاحبان اندیشه، دانشگاه، علوم و صاحبان سرمایه آسیب‌شناسی کردیم تا آیین‌نامه‌ها و مقررات را بررسی و سند جدیدی تقدیم ریاست جمهوری کنیم. در بخش۲ در حوزه عمل به طراحی و اجرا دست زدیم.

دستور اول:

اصل رقابت در فرمان اول ریاست‌جمهوری جوهره فعالیت ما را شکل می‌دهد و دستورات و نوع رقابت (خدمت به مشتری) موضوعی بود که با توجه به توانمندی‌های بیمه‌ایران امکان رقابت و ارائه خدمات سریع و آسان برای بیمه ‌ایران بسیار قابل دسترسی بود و ما با‌این هدف در سال ۸۷ طرح فروش الکترونیک بیمه نامه را برای اولین بار در کشور آغاز نمودیم که برای شرکت‌های دیگر چندان قابل اجرا نبود، چنانچه آنان نیز‌این اقدام را انجام دهند موجب تحول خواهد شد. تعریف دیگر بیمه از دید ما امانت است که در هنگام حادثه وظیفه ما برگرداندن‌این امانت یا سرمایه است. با درک‌ این وظیفه ما در کوتاه‌ترین زمان پرداخت خسارت هواپیمایی را با عنوان خدمات سریع و آسان آغاز کرده‌ایم. نکته آخر‌ اینکه خدمت به مردم، وظیفه و عشق به مردم نیز عبادت است که فرمان اول را شامل می‌شود.

دستور دوم:

اصلاح سیستم‌های نظارتی صنعت بیمه و ارتقای سطح عدالت و سلامت صنعت بیمه است: پیشگیری از عدم سلامت صنعت بیمه (موضوع نظارت) ابتدا از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری آغاز شده است. تا زمانی که در سیستم الکترونیک اطلاعات صحیح وارد نشود بیمه‌نامه‌ای صادر نخواهد شد و به محض صدور یک بیمه نامه، در مرکز می‌توانیم از طریق همان سیستم در لحظه نظارت کنیم.

دستورسوم:

گسترش فرهنگ بیمه و گسترش ضریب نفوذ بیمه ( سهم حق بیمه در تولید ناخالص داخلی ): که‌ این حرکت هم توسعه بیمه در سرمایه‌گذاری‌های کلان مثل سرمایه‌های نفتی و عسلویه و فازهای پارس جنوبی‌، ناوگان هوایی‌، دریایی‌، زمینی و انرژی و ... در برنامه قرارگرفته است.

دستور چهارم:

توسعه بیمه‌های عمر به منظور تامین رفاه اجتماعی: یکی از شاخص‌های ارزیابی کشورهای توسعه یافته میزان حق بیمه رشته‌های اشخاص است که بالای ۶۰‌درصد حق بیمه تولیدی آنها از محل بیمه‌های زندگی کسب می‌شود که سهم کشور ما ۶ تا ۷درصد است که تاسف برانگیز است. ما برای ارتقای این سهم، طرح بیمه جامع عمر‌، طرح بیمه عمر خانواده و طرح بیمه عمر نوزادان را طراحی کرده‌ایم که در آن نوزاد تازه به دنیا آمده با خرید بیمه‌نامه عمر در ۲۰سالگی مسکن دریافت کند، سرمایه برای اشتغال دریافت کند و هزینه برای ازدواج دریافت کند. همچنین پرداخت سرمایه بیمه عمر بر اساس سبد ارزی را پیش‌بینی کرده‌ایم و طرح بیمه عمر و پرداخت سرمایه بر اساس پایه قیمت طلا در برنامه آتی بیمه‌ایران قرار گرفته است.

دستورپنجم:

ارائه بیمه‌های جدید خرد برای اقشار کم درآمد: بیشتر از ۳۰‌درصد مردم در روستاها زندگی می‌کنند. برای اجرایی کردن توسعه بیمه‌های خرد برای ‌این گروه بیمه روستاییان را راه‌اندازی کرده‌ایم. دفاتر پست بانک و نمایندگی‌های بیمه‌ایران از طریق ICT اطلاعات را اخذ و بیمه‌ها را صادر می‌نمایند.

دستور ششم:

برون سپاری ما از طریق توسعه دفاتر نمایندگی بخش خصوصی است که موجب اشتغال می‌شود.

دستور هفتم‌:

حمایت از سرمایه‌های کلان (سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان) از طریق پوشش سرمایه کلان مثل نفت، گاز‌، پتروشیمی، انرژی، حمل و نقل هوایی، نیرو و... اجرا می‌شود.

دستور هشتم‌:

جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی مثل بیمه‌های سیل و زلزله که بیمه نامه‌های آن در حوزه بیمه آتش‌سوزی ارائه شده است.

دستور نهم‌:

حوزه فعالیت‌های اتکایی را در داخل و خارج از کشور تغییرداده‌ایم و صندوق اتکایی تشکیل داده‌ایم که فعلا برای کشورهای عضو اوپک آغاز شده تا یک صندوق اتکایی قدرتمندی در ایران و منطقه داشته باشیم.

دستور دهم‌:

پیشگیری‌ ایمنی و توصیه‌های لازم در سال ۸۶ و ۸۷‌: درهرسال کمکی از سوی صنعت بیمه به راهنمایی و رانندگی شده است که۵۰‌درصد آن از سوی بیمه‌ایران پرداخت شده. در سایر رشته‌های بیمه‌ای مثل آتش سوزی، موضوع‌ایمنی به‌عنوان شرط صدور بیمه قرارگرفته است و کارشناسان بیمه‌ایران قبل از صدور بیمه نکات و توصیه‌های‌ ایمنی را یادآوری می‌نمایند.

سهامیان در پایان‌این نشست گزارشی از عملکردسال ۸۷ بیمه‌ایران ارائه نمود.