بانک سرمایه تا پایان امسال وارد بورس می‌شود

فاطمه بهادری

بانک سرمایه با واگذاری سهام خود تا پایان سال جاری وارد بورس می‌شود. چرا که در بورس کوچک‌ترین انحرافی زیر نظر قرار می‌گیرد، اعتبار بانک افزایش می‌یابد و بازار آن سهام را ارزیابی می‌کند.

ابوالحسنی، مدیر عامل بانک سرمایه در اولین نشست مطبوعاتی خود پس از انتصابش به این سمت با بیان این مطلب گفت: بانک سرمایه قصد دارد وارد بورس شود. در عین اینکه پیش بینی سود هر سهم( EPS) سال جاری حداقل دو برابر سال گذشته خواهد بود.EPSسال گذشته ۱۰۵ریال بود که ۱۰۰ریال آن تقسیم شد.

وی در پاسخ به این سوال که براساس نامه‌های بانک مرکزی، بانک سرمایه باید نسبت به رعایت ذی نفع واحد حداکثر ۱۰درصدی هر صاحب سهم اقدام کند، تصریح کرد: تا پایان امسال با عرضه سهام در بورس، نسبت به تعهدات بانک عمل خواهد شد.

لازم به ذکر است که صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگی شهرداری دو سهامدار عمده بانک سرمایه را تشکیل می‌دهند که طبق قانون نمی‌توانند بیش از ۱۰درصد سهام را داشته باشند و بانک مرکزی در چند نامه نسبت به رعایت آن تذکر داده است. همچنین به گفته مدیر عامل این بانک ۷۰۰هزار فرهنگی سهامدار بانک هستند.

مدیر عامل بانک سرمایه اجرای بانکداری اسلامی ‌را از عمده‌ترین برنامه‌های این بانک اعلام کرد و گفت: این نوید را به سهامداران بانک می‌دهم که با اجرای بانکداری اسلامی‌سود بانک بیشتر از قبل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سال آینده بحث صرافی به صورت جدی دنبال خواهد شد. فعالیت شرکت ساختمانی بانک نیز از سال جاری آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات شرکت تجارت الکترونیک، در یک خدمت منحصر به فرد خدمات اینترنتی را به صورت on line و off lineعرضه می‌کند.

وی میزان سرمایه این بانک را ۳هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حرکت به سمت بانکداری خرد که دارای ریسک کمتری نیز است، از برنامه‌های دیگر بانک محسوب می‌شود.

ابوالحسنی در خصوص فعالیت‌های بانک در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: شعبه تاجیکستان بانک از شهریور ماه امسال به صورت رسمی‌فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی تعداد شعب بانک را ۸۳ شعبه اعلام کرد که تا پایان امسال ۶۰ شعبه که عمدتا استیجاری خواهند بود نیز به این تعداد افزوده خواهد شد که در صورت لینک این شعب به سایر بانک‌ها و موسسات، خدمات رسانی بانک گسترده‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد : بانک سرمایه با تاکید بر بانکداری اسلامی‌، ابزارهای مشتقه اسلامی ‌همچون صکوک را در برنامه‌های خود قرار می‌دهد و زمانی که مردم بدانند بانک به دنبال حل مشکلات دیگران است، پولشان را در اختیار بانک قرار می‌دهند.

وی نسبت کفایت سرمایه بانک را در سال گذشته ۲۱درصد اعلام کرد و گفت: این نسبت در حال حاضر کاهش پیدا کرده و می‌خواهیم تا پایان سال آن را به ۱۲درصد‌ که مورد نظر کمیته بال است برسانیم.وی محور اصلی برنامه و فعالیت آتی بانک را در زمینه بانکداری اسلامی‌به ویژه در ۶ ماه دوم امسال ذکر کرد و گفت: در نظام جمهوری اسلامی‌ ایران نمی‌توان منابع قرض‌الحسنه را به عنوان منابع ارزان قیمت و به بهانه پرداخت جوایز وارد بانک کرد، زیرا این کار عقلائی، منطقی و شرعی نیست.

ابوالحسنی ادامه داد: بانک‌ها باید منابع قرض‌الحسنه را در بخش قرض‌الحسنه پرداخت نمایند. اگر نرخ حق‌الوکاله برای سپرده‌ها در بانک‌ها ۳درصد است، در قرض‌الحسنه بانک‌ها ۴درصد کارمزد می‌گیرند.

ابوالحسنی بیان کرد: پس از برگزاری مجمع و در سال ۸۷ با بررسی صورت‌های مالی مشخص شد که برای اولین بار در ایران یک بانک می‌تواند تا ۵درصد سود بیش از سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران پرداخت کند که این کار به منظور جذب مشتری و فعالیت به رویه شرعی انجام خواهد شد.

وی حرکت بانک به سوی منابع سپرده‌ای اشخاص را از برنامه‌های بانک اعلام کرد و گفت: بانک سرمایه در حال حاضر به صورت کارگزاری در تمام دنیا فعالیت می‌کند، علاوه بر آن مقدمات همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و شرقی به صورت فیزیکی نیز در حال انجام است.

وی یکی از معضلات نظام بانکی کشور را تسهیلات معوق عنوان کرد و گفت: در برخی از مواقع تسهیلات گیرندگان با بحران مالی مواجه می‌شوند، در نتیجه قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیستند، به همین منظور برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی و تامین هزینه‌ها اقدام درخواست دریافت تسهیلات مجدد را دارند و بانک نیز برای بازپس‌گیری تسهیلات پرداختی با پرداخت مجدد تسهیلات موافقت می‌کند و این امر معضلی برای نظام بانکی کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل بانک سرمایه از تشکیل کمیته وصول مطالبات معوق بانک سرمایه همانند سایر بانک‌ها خبرداد و گفت: در سه ماه پایانی سال گذشته مطالبات بانک حدود ۳ هزار میلیارد ریال بود که با تشکیل کمیته وصول مطالبات که هر هفته نیز جلسه برگزار می‌کند، هم اکنون این رقم به دو هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.