لیلا اکبرپور: طبق گفته حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی سهام سه شرکت بیمه مشمول اصل 44 (البرز، آسیا، دانا) تا پایان شهریورماه امسال در بورس عرضه می‌شود.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی مسوولیت ارزش‌گذاری شرکت بیمه البرز را به شرکت تامین سرمایه امین واگذار کرده است و به زودی 5درصد سهام نخستین شرکت بیمه در بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد.
این در حالی است که بیمه مرکزی ایران گزارش مقدماتی را از عملکرد صنعت بیمه کشور در سال مالی ۸۷ منتشر کرده است که به صورت اجمالی وضعیت تولید حق بیمه و پرداخت خسارت سه شرکت بیمه دولتی آسیا، البرز و دانا به‌عنوان سه شرکت بیمه دولتی مشمول واگذاری بررسی می‌شود.
براساس گزارش بیمه مرکزی ایران،86 /27 درصد از سهم کل بازار بیمه کشورمان در انحصار سه شرکت بیمه دولتی آسیا (29/14)، البرز (95/6) و دانا (62/6) قرار دارد.
حق بیمه تولیدی بیمه آسیا در سال مالی ۸۷ بالغ بر ۵۷۲میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۵/۱۰درصدی برخوردار است. بیمه البرز نیز در مدت مذکور بالغ بر ۲۷۸میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده است که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن از رشد ۲۹/۱۳درصدی حکایت دارد.
بیمه دانا نیز با رشد منفی 34/2درصد حق بیمه تولیدی خود را در سال مالی 87 به بیش از 265میلیارد تومان کاهش داده است.
در جدول ذیل میزان حق بیمه دریافتی، خسارت پرداختی و ضریب خسارت آمده است.«ضریب خسارت بالای ۷۰درصد با توجه به هزینه‌های جاری، اداری، کارمزد شبکه فروش و... نشانه زیان‌ده بودن شرکت است.» این جمله‌ای است که مدیران ارشد صنعت بیمه کشور به کرات به آن اشاره کرده‌اند.
با نگاهی به عملکرد سه شرکت بیمه مشمول اصل 44 مشاهده می‌شود که ضریب خسارت هر سه بالای 70درصد است.
بیمه آسیا دارای ۴۷/۹۴درصد ضریب خسارت است که این رقم در مقایسه با سال مالی ۸۶ از رشد ۷واحدی برخوردار است.
ضریب خسارت بیمه دانا تنها با 66/0 واحد رشد نسبت به سال قبل 74درصد است.
اما بیمه البرز که به گفته مسوولان دارای وضعیت بهتری برای واگذاری است، دارای ضریب خسارت ۹۴/۷۲درصد است که این رقم از رشد ۴۵/۱۷ واحد حکایت دارد.
هرچند تولید حق بیمه طی سال 87 در بیمه البرز 29/13درصد رشد دارد، اما خسارات پرداختی این شرکت از رشد 86/28درصدی برخوردار است و همان‌طور که گفته شد، ضریب خسارت این شرکت را با 45/17 واحد افزایش به نزدیک 73درصد رسانده است.
ضریب خسارت کل صنعت بیمه ۵۰/۸۵درصد است که در مقایسه با سال ۸۶ بیش از۳۹ /۱۳درصد رشد نشان می‌دهد.
با نگاهی به ترکیب پرتفوی سال‌های قبل سه شرکت بیمه مذکور مشاهده می‌شود در بیمه آسیا به‌رغم داشتن 26درصد از کل بازار شخص ثالث کشور به‌عنوان زیان‌ده‌ترین رشته بیمه‌ای خسارت پرداختی تنها 47/4درصد رشد دارد و در شرکت بیمه البرز که دارای کیک پرتفوی همگون و سهم قابل قبول رشته اتومبیل است، میزان خسارات پرداختی 86/28درصد رشد دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت یک: صنعت بیمه در راستای همکاری با سایر نهادها به‌ منظور کنترل تصادفات رانندگی موفق بوده و توانسته‌ تا حد زیادی این خسارات را کنترل کند. دوم اینکه ضریب خسارات سایر رشته‌ها سیر صعودی دارد.
از آنجا که گزارش عملکرد صنعت بیمه مقدماتی است، امکان بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه از نظر ترکیب پرتفوی امکان‌پذیر نیست.