دلار آمریکا تقویت شد و بخشی از حرکت نزولی که از ابتدای هفته متحمل شده بود و به پایین‌ترین سطوح قیمت سال ۲۰۰۹ در برابر ارزهای اصلی رسیده بود را جبران کرد.

به گزارش بینا، تقویت دلار آمریکا پس از آن صورت گرفت که آمارهای اشتغال ایالات متحده بهتر از حد انتظار اعلام شد. هرچند که وضعیت بازار اشتغال ایالات متحده همچنان ضعیف است، اما تعداد فرصت‌های شغلی از دست رفته در ماه جولای، کمتر از حد انتظار -۳۲۰ K، به رقم -۲۴۷ K رسید . در این میان، نکته بسیار جالب و غیرمنتظره، کاهش نرخ بیکاری از رقم ۹,۵% به ۹,۴% بود که اولین کاهش میزان نرخ بیکاری از آوریل ۲۰۰۸ و بر خلاف پیش‌بینی‌ها برای افزایش ۰,۱% به رقم ۹,۶% بوده است.

اولین واکنش پس از انتشار این اخبار، تضعیف دلار آمریکا بود زیرا همانند رویه سابق، اعلام مثبت آمارهای اقتصادی موجب تقویت ریسک‌پذیری و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید دارایی‌های پربازده و در نتیجه، فروش دلار آمریکا بوده است. اما این بار، پس از اندک زمانی، دلار تمایلات ریسک پذیری را نادیده گرفت و به آمارهای منتشره واکنش مثبت نشان داد. در توجیه این تغییر عکس‌العمل گفته می‌شود، سرمایه‌گذاران احتمالا به موضوعات فاندامنتال بازگشته‌اند و در نتیجه، اعلام مثبت آمارهای اقتصادی در

ایالات متحده، موجب تقویت دلار آمریکا می‌شود و بالعکس. اعلام مثبت آمارهای اشتغال روز جمعه این گمانه را تقویت نمود که ایالات متحده پیشگام روند احیای رشد اقتصادی در بین سایر کشورها است و موید آن است که بانک فدرال احتمالا سیاست‌های پولی خود را تغییر داده و با شروع سال ۲۰۱۰، امکان تغییر در میزان نرخ بهره فعلی ۰- ۰,۲۵% وجود دارد.

آیا این امکان وجود دارد که همبستگی منفی میان نوسانات بازارهای سهام/ارزهای پربازده/ریسک پذیری با دلار آمریکا تغییر کند؟ آیا بار دیگر توجه بازار به مسائل فاندامنتال معطوف شده است؟ و آیا دلار آمریکا حرکت اصلاحی خود از پایین‌ترین سطوح را آغاز کرده است؟ این سوالات در ذهن همه نقش بسته است، هنوز برای قضاوت بسیار زود است! بدین جهت باید طی این هفته وضعیت نوسانات بازار را به دقت مدنظر قرار دهیم تا شاهد واکنش بازار به سایر آمارهای اقتصادی باشیم.

در سایر رویدادهای مهم هفته گذشته، اعلام نرخ بهره بانک‌های مرکزی ECB و BoE بود که هر دو تصمیم گرفتند تغییری در میزان نرخ‌های فعلی (به ترتیب ۱% و ۰,۵%) اعمال کنند. در کنفرانس خبری ECB نیز نکته قابل توجهی در خصوص خروج از سیاست‌های انبساطی، نرخ بهره یا تغییر در سیاست‌های پولی دیده نشد، در مقابل، تصمیم BoE به افزایش ۵۰میلیارد پوندی بودجه خرید دارایی‌ها، به دلیل عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی، برای بازار غیرمنتظره بود. اعلام این خبر، موجب افزایش فشارهای نزولی بر پوند گردید و GbpUsd تقریبا به میزان ۲۰۰ پیپ سقوط کردند.

این هفته، مهم‌ترین تمرکز بازار، برگزارش نشست FOMC (شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی ایالات متحده) است. هرچند که انتظار نمی‌رود تغییری در میزان نرخ بهره و یا سیاست‌های انبساطی بانک فدرال صورت گیرد، اما همه در این انتظار هستند تا ببینند آیا این بار، خصوصا پس از اعلام آمار مثبت اشتغال، مواضع آقای برنانکه قوی تر خواهد بود یا نه. سایر اخبار مهم اقتصادی این هفته در ایالات متحده، تراز تجاری، خرده فروشی ماهانه، شاخص تورم (CPI) و ضریب اطمینان مصرف‌کننده است. در منطقه یورو، گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم (Q۲ GDP) اعلام می شود و انتظار می‌رود مشخص شود که از روند کاهش رشد اقتصادی کاسته شده است. همچنین شاخص تورم منطقه یورو (EU PCI) نیز اعلام خواهد شد. در انگلیس، گزارش اشتغال منتشر می‌شود و سرانجام آنکه، بانک مرکزی ژاپن نیز نرخ بهره جدید خود را اعلام خواهد کرد هرچند که انتظار می‌رود، تغییری در میزان فعلی صورت نگیرد.