شرکت دولتی بانک توسعه تعاون افتتاح شد

گروه بازار پول- بانک توسعه تعاون صبح روز پنج‌شنبه با حضور مشاور ارشد رییس‌جمهور، وزرای امور اقتصادی و دارایی و تعاون و رییس کل بانک مرکزی و بنا بر اظهارات خبرگزاری فارس در یک سکوت خبری افتتاح شد.

در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی،بانک توسعه تعاون با سرمایه اولیه ۵۰۰‌میلیارد تومان از منابع حساب ذخیره ارزی شکل گرفته و دارای۲۱۰۰ نفر کارمند در ۳۶۱ شعبه و باجه در سراسر کشور است که همان پرسنل و تشکیلات صندوق توسعه تعاون هستند.

ماشاا... عظیمی، ‌مدیرعامل سابق صندوق تعاون که منصوب دولت بوده است، اکنون در سمت مدیرعامل بانک توسعه تعاون به فعالیت ادامه می‌دهد که نشان‌دهنده مدیریت دولتی این بانک است. به گفته مدیرعامل صندوق تعاون کشور که هسته اصلی بانک تعاون را تشکیل می‌دهد، تعداد تسهیلات پرداختی این صندوق از شهریور ۱۳۸۴ تا خرداد ماه ۸۸ بالغ بر ۱۵۷‌هزار و ۶۹۲ فقره پرونده اعتباری بوده است.

اساسنامه بانک توسعه تعاون

اساسنامه ۲۹ ماده‌ای بانک توسعه تعاون هم پس از تایید شورای نگهبان از سوی رییس‌جمهور در ‌۱۳ مرداد ‌۱۳۸۸ برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس اساسنامه این بانک ‌کلیه امکانات،‌ دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستی‌های صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانک، انتقال و واگذار می‌شود و کلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقوقی و حقیقی نیز به بانک واگذار و انتقال می‌یابد.

موضوع فعالیت بانک توسعه تعاون،‌ گشایش و نگهداری حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، ‌قرض‌الحسنه پس‌انداز، ‌حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و سایر حساب‌های مشابه اعم از ریالی و ارزی و گشایش انواع حساب چک کارت و کارت‌های مجاز دیگر است. قرار است دست‌کم ۷۰‌درصد تسهیلات این بانک به بخش تعاون اعطا شود.

همچنین بر اساس این اساسنامه، بانک توسعه تعاون دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شرکت دولتی و در حمایت و اجرای برنامه‌های وزارت تعاون در تقویت تعاونی‌ها و قوانین پولی و بانکی کشور عمل می‌کند و مشمول نظارت بانک مرکزی است و در موارد پیش‌بینی نشده هم طبق قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.

مرکز اصلی بانک توسعه تعاون در تهران است و می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه نمایندگی در داخل یا خارج از کشور اقدام کند.

هدف تشکیل بانک توسعه تعاون کمک به تحقق عدالت اجتماعی است

به گفته دبیر کل اتاق تعاون ایران، به‌‌رغم اینکه حضور رییس‌جمهور در مراسم تایید شده بود، اما در آخرین لحظات به دلیل بروز مشکلات شغلی نتوانست در این مراسم حاضر و‌ هاشمی‌ثمره به نمایندگی از رییس‌جمهور در مراسم حضور یافت.

دستیار ویژه رییس‌جمهور، افتتاح بانک توسعه تعاون را یکی از آرزوهای احمدی‌نژاد خواند و گفت: یکی از اهدافی که برای تشکیل بانک توسعه تعاون در نظر گرفته شده کمک به تحقق عدالت اجتماعی و کاهش تصدی‌گری دولت است.

سید مجتبی ثمره‌هاشمی ‌در مراسم افتتاح بانک «توسعه تعاون» گفت: عدالت باید در همه ارکان جامعه جاری باشد و یکی از مواردی که به تحقق آن کمک می‌کند، توجه به تعاونی‌ها و گسترش آنها است.

ثمره‌هاشمی‌ همچنین به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش تعاون اشاره کرد و گفت: کسانی که می‌خواهند در بخش تعاونی کار کنند، عمدتا از بخش محروم و طبقه متوسط جامعه هستند و جز اراده و همت چیزی در بساط ندارند؛ بر این اساس باید به آنها کمک کرد. دستیار ارشد رییس‌جمهور، تشکیل بانک توسعه تعاون با سرمایه‌گذاری ۵۰۰‌میلیارد تومان را گامی‌ ابتدایی برای تقویت تعاونی‌ها خواند و تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاری بیش از این صورت بگیرد، ما باید در این ارتباط از مردم نیز کمک بگیریم، مردم ما دوست دارند پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که به کشور سود و برکت برسد.

وی گفت: یکی از اهدافی که برای تشکیل بانک توسعه تعاون در نظر گرفته شده کمک به تحقق عدالت اجتماعی و کاهش تصدی‌گری دولت است. ثمره‌هاشمی ‌این بانک را در ایجاد اشتغال نیز موثر خواند. دستیار ارشد رییس‌جمهور گفت: تعاونی‌ها می‌توانند برای تحقق و متجلی شدن استعدادها و خلاقیت‌های بالقوه فرصت‌سازی کنند و این در واقع حرکت در راستای عدالت است؛ چرا که عدالت نیز یعنی فرصت‌سازی برای شکوفا شدن استعدادهای فردی و جمعی در تمام نقاط کشور.

بانک توسعه تعاون هیچ محدودیتی در جذب منابع ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بانک توسعه تعاون هیچ محدودیتی در جذب وجوه و سرمایه ندارد؛ اما مکلف است ۷۰‌درصد از تسهیلات خود را در اختیار بخش‌های تعاونی به منظور حمایت از این بخش قرار دهد.

شمس‌الدین حسینی نیز در مراسم افتتاح رسمی‌ بانک توسعه تعاون در نهاد ریاست‌جمهوری گفت: این بانک قصد دارد تا نقایص و کاستی‌های موجود در بخش تعاون کشور را رفع کند.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار است، تاکید کرد: تشکیل این بانک نقطه عطفی در پیشبرد فعالیت‌های تعاونی در کشور ارزیابی می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همین حال گفت: به اعضای مجمع این بانک توصیه می‌کنم که تلاش کنند، بانک توسعه تعاون را به صورت حرفه‌ای اداره کنند، زیرا این موضوع یکی از الزامات توفیق این بانک به شمار می‌رود.

تبلیغ خرید و فروش وام در رسانه‌های جمعی ممنوع

بر اساس جلسه اخیر شورای پول و اعتبار از این پس هیچ سازمان یا نهادی حق تبلیغ برای خرید و فروش وام را ندارد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: براساس تصمیم شورای پول و اعتبار مقرر شد تبلیغ خرید و فروش وام در رسانه‌های جمعی ممنوع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود بهمنی در مراسم افتتاح بانک توسعه تعاون که در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: براساس جلسه اخیر شورای پول و اعتبار از این پس هیچ سازمان یا نهادی حق تبلیغ برای خرید و فروش وام را ندارد. وی با بیان اینکه هدف جلوگیری از دلالی است، تصریح کرد: باید واسطه‌گری پول از بین برود و مردم مستقیما به بانک‌ها برای دریافت وام و تسهیلات مراجعه کنند.

بهمنی تصریح کرد: در صورتی که بانک‌ها یا موسسات اعتباری خلاف تصمیم شورای پول و اعتبار عمل کنند بانک مرکزی با آنها برخورد خواهد کرد. وی افزود: این دستورالعمل در شورای پول و اعتبار تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود تا از این پس شاهد باشیم هیچ فعالیتی بدون نظارت بانک مرکزی انجام نشود. بهمنی با اشاره به فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون مجوز بانک مرکزی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شاهدیم یک صندوق حتی تا ۳۰۰ شعبه تجهیز کرده، اما وقتی عملکرد آن صندوق بررسی می‌شود مشخص است که با هدف قرض‌الحسنه منابع را صرف مصارف غیر قرض‌الحسنه کرده است.

وی گفت: همان‌گونه که سال گذشته تصمیم گرفته شد تا منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شود، تاکنون ۶۹‌درصد منابع تحت عنوان قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

رییس کل بانک مرکزی ساماندهی موسسات مالی و پولی را همچنان در دستور کار بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: این برنامه دو - سه سال پیش آغاز شده و سرعت خواهد گرفت. مطابق وعده‌ای که به رییس‌جمهور داده‌ایم، امیدواریم تا پایان آذر ماه تمامی موسسات مالی و پولی سامان گیرند. وی ادامه داد: گام نخست ما در این رابطه تعاونی‌ها هستند. بهمنی با اشاره به قیمت تمام شده پول برای پرداخت تسهیلات بانکی اظهار کرد: در حال حاضر، قیمت تمام شده پول ۵/۱۱‌درصد است. بهمنی با بیان اینکه در سال جاری با برخی از موسسات مالی مذاکره شده تا ساماندهی شود، گفت: در حال حاضر یک نانوایی بدون مجوز نمی‌تواند فعالیت کند. چطور می‌توان انتظار داشت صندوق‌هایی بدون مجوز از بانک مرکزی مسایل پولی را متاثر کنند. وی در ادامه گفت: درست است که در مسائلی بحران جهانی در این کاهش موثر بوده، اما بی‌تردید دقت و ساماندهی موسسات مالی تاثیر بیشتری داشته است. با عملیاتی که انجام گرفت توانستیم ارزش پول را حفظ کنیم؛ به‌طوری که امروز حفظ ارزش پول در بهترین شرایط خود قرار دارد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین به نوسان نرخ ارزهای خارجی نسبت به ریال اشاره کرد و گفت: با توجه به تورم سال‌های گذشته انتظار بر این بود که قیمت ارزهای خارجی افزایش یابد، اما این اتفاق با تدابیر انجام شده نیفتاد.