یک کارشناس فرهنگ‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تشکیل بانک‌های مجازی را ضروری دانست و گفت: زمانی که زیرساخت‌های لازم برای پروژه‌‌ای فراهم نشود، مسلما آن پروژه با شکست مواجه می‌شود.

حسین باهر در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص تشکیل بانک‌های مجازی اظهار داشت: دولت علاقه‌مند است که به هر مکانیزمی که در سطح جهانی وجود دارد، مجهز شود.

وی افزود: مساله زمان و مکان برای تشکیل این بانک‌ها، امری بسیار مهم است؛ به همین دلیل باید مسوولان پولی و بانکی این نکته را برای احداث این بانک‌ها در نظر بگیرند. به گفته این کارشناس بانکی، مسوولان باید در درجه اول زیرساخت‌های لازم را برای هر اقدامی فراهم کنند و فرقی نمی‌کند که برای سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد. باهر در ادامه تصریح کرد: زمانی که زیرساخت‌های لازم برای پروژه‌‌ای فراهم نشود، مسلما آن پروژه با شکست مواجه می‌شود. وی لزوم ترویج فرهنگ‌سازی را برای هر اقدام تازه‌ای در جامعه مورد توجه قرار داد و گفت: اگر در کشوری بانک مجازی فعالیت می‌کند، باید به این نکته نیز توجه داشت که این کشورها قبل از تاسیس این بانک‌ها، ابتدا به فرهنگ‌سازی بین مردم پرداخته و در مرحله بعدی سیستم بانکی کشور خود را مهیای ارائه خدمات کردند. به گفته باهر، کشورهای پیشرفته که مجهز به سیستم بانکداری مجازی هستند، در درجه اول، بانک مرکزی مستقل از نظام حکومتی دارند. وی اضافه کرد: در نتیجه این اقدامات در کشورهای مجهز به بانکداری مجازی ابتدا سیستم بانکداری الکترونیکی در آن کشورها رواج پیدا کرد و در مرحله بعد به بخش خصوصی اجازه تاسیس بانک‌های مجازی داده شد. این کارشناس بانکی در ادامه گفت: بعد از تشکیل بانک مجازی باید نظارت و هدایت دولت برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده یا اشتباه از سوی بانک‌ها وجود داشته باشد. باهر تصریح کرد: یک اشتباه محاسباتی در عملیات پولی و بانکی ممکن است هزاران سرمایه‌گذار را از بانک فراری دهد یا اینکه موجب ورشکستگی آنها شود. وی در ادامه به اشتباه محاسباتی بانک‌های مسکن اروپا که سبب به وجود آمدن بحران اقتصادی در آن کشورها شد، اشاره و تصریح کرد: یک اشتباه ساده موجب به وجود آمدن بحران و رکود اقتصادی در جهان شد؛ به همین دلیل باید با نظارت از جانب مسوولان، جلوی هرگونه اشتباه در سیستم بانکی کشور گرفته شود.

بانک باید در پرداخت تسهیلات دقت عمل خود را بالا ببرد

باهر در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی‌بر ارائه تسهیلات پس از تایید مدیرعامل بانک گفت: از طریق اجرای این مصوبه بانک‌هایی که تسهیلات پرداخت می‌کنند یا خودشان در عملیات بانکی مداخله می‌کنند، باید مسوولیت و دقت عمل خود را در این زمینه بالا ببرند.

وی افزود: در حال حاضر در سطح استان‌ها ادارات کلی وجود دارد که موافقت اصولی اولیه خود را ارائه می‌دهند؛ ولی بانک باید ارزیابی کند که آیا این موافقت قابل‌اجرا است.

به گفته باهر، در صورتی که بانک با طرح یا پروژه موردنظر موافقت کرد، می‌تواند تسهیلات را پرداخت کند.