سازمان اقتصاد اسلامی می‌خواهد بانک شود

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول - رییس‌کل بانک مرکزی از درخواست سازمان اقتصاد اسلامی برای تبدیل شدن به بانک خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت موسسات غیرمتشکل پولی اظهار کرد: این موسسات تا پایان آذرماه فرصت دریافت مجوز دارند و باید از همین حالا اقدام کنند، چون اگر همین امروز هم شروع کنند دیر است و کار دریافت مجوز آن‌ها تا آذرماه طول می‌کشد.

وی گفت: از بخش خصوصی هم دعوت کرده‌ایم تا در زمینه تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه فعال شود و مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند.

وی درباره فعالیت سازمان اقتصاد اسلامی گفت: این سازمان پیش از این درخواست‌هایی برای تبدیل به بانک یا موسسات مجاز مالی و اعتباری داده بود و ما آمادگی داریم تا درخواست آن‌ها را بررسی کنیم.

۳۰ سال پیش جمعی از بازاریان، با کمک شهید آیت‌ا... بهشتی و موافقت امام خمینی (ره)، درصدد ایجاد بانکی اسلامی خصوصی برآمدند که اولین حساب‌های آن به نام امام، آیت‌ا... صدوقی، آیت‌ا... بهشتی و آیت‌ا... موسوی اردبیلی افتتاح شد.

این بانک توانست ۴۰۰‌میلیون تومان سهام بانک را به مردم بفروشد.

اما با تهدید چند تن از اعضای کابینه دولت موقت و با این استدلال که بانک‌های خصوصی در حال دولتی شدن هستند و ضرورتی به ایجاد بانک خصوصی اسلامی نیست، این بانک تشکیل نشد. با تشکیل نشدن این بانک، دست‌اندر‌کاران، سازمانی را به نام اقتصاد اسلامی تاسیس کردند که پس از حدود۳۰ سال موافقت‌های اولیه برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه را نیز دریافت کرده‌اند.

سازمان اقتصاد اسلامی در حدود یک هزار و۵۰۰ صندوق قرض‌الحسنه تحت نظارت دارد که با توافق‌های صورت گرفته با بانک مرکزی، صندوق‌های زیرنظر این سازمان بامعرفی به بانک مرکزی، بانک قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهند.

در عین حال به گفته بهمنی، به‌زودی چهار بانک خصوصی به جرگه بانک‌های کشور می‌پیوندند که گفته می‌شود سه بانک تات، دی وشهر این سه بانک را تشکیل می‌دهند.