پژویان: کسری بودجه دولت‌ها حجم نقدینگی را به اشکال مختلف افزایش داد

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت‌ها همیشه با کسری بودجه مواجه بودند به همین دلیل مرتب حجم نقدینگی را به اشکال مختلف افزایش دادند. جمشید پژویان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، نقدینگی انباشته در جامعه را موضوعی تکراری دانست و اظهار داشت: این مساله حدود ۳۰ سال به طور مداوم در دولت‌های مختلف وجود داشته است و می‌توان گفت که پدیده تازه‌ای نیست، دولت‌ها همیشه با کسری بودجه مواجه بودند به همین دلیل مرتب حجم نقدینگی را از راه‌های مختلف افزایش داده‌اند.

وی با اشاره به زیان‌هایی که این حجم نقدینگی در جامعه وارد خواهد کرد، افزود: از جمله زیان‌های این مورد، افزایش تورم است زیرا زمانی که پول در دست مردم افزایش پیدا کند و در مقابل کالا و خدمات برای خرید مردم وارد بازار نشود، تورم در جامعه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گفته این کارشناس اقتصادی در نتیجه این وضعیت و عدم ارائه کالا و خدمات به مردم، قیمت کالاها افزایش پیدا خواهد کرد و این نکته اساسی در افزایش تورم به حساب می‌آید.

پژویان به دلایل افزایش نقدینگی اشاره و تصریح کرد: زمانی که حجم نقدینگی در جامعه افزایش پیدا کند، مساله تورم، اشتغال و ناموزون رشد اقتصاد پدیدار می‌شود که تمام این موارد به مسائل ساختاری اقتصاد کشور مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: در طول ۳۰ سال گذشته، متاسفانه هیچ دولتی به این نکته توجه نکرده است و مسوولان اقتصادی برای حل مسائل کلان گاهی سیاست‌هایی را اعمال می‌کردند در نتیجه آن وضعیت کشور بدتر می‌شد.

وی اضافه کرد: ریشه مشکلات کلان اقتصادی، ساختار اقتصاد و مسائلی است که باید از طریق اصلاح بازارها، قیمت‌ها و برخی ساختارها از جمله نظام بانکی و مالیاتی و غیره برطرف شود.

پژویان تاکید کرد: متاسفانه تاکنون به این مسائل توجهی نشده است و الان نیز در مواردی، سیاست‌های قابل قبولی که از جانب دولت تعیین می‌شود به تصویب مجلس نمی‌رسد و همین امر خود سبب افزایش مشکلات فعلی خواهد بود.