رونق اجاره خودپردازهای چینی

برآورد می‌شود که بانک‌های کشور امسال به حدود ۱۲‌هزار و ۴۲۰ دستگاه خودپرداز نیاز داشته باشند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید کل این نیاز از طریق تولید داخل تامین شود. اما بانک‌ها تا چه میزان توانسته‌اند به تعهدات خود در زمینه خرید خودپرداز از تولیدکنندگان داخلی عمل کنند؟ به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال ۱۳۸۵ توافق‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های صنایع و معادن و اقتصاد امضا و بر اساس آن قرار شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک‌ها را مکلف کند که در یک برنامه ‌زمان‌بندی شده خودپردازهای موردنیاز خود را از تولیدات داخلی تامین کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود در سال گذشته حدود ۵۰‌درصد از نیاز بانک‌ها به خودپرداز از داخل تامین شود. همچنین در سال ۱۳۸۵ وزارت اقتصاد تعداد خودپرداز‌های موردنیاز بانک‌های کشور را ۲‌هزار و ۱۶۲ دستگاه برآورد کرد و قرار شد از این تعداد ۲۰‌درصد از داخل کشور تامین شده و مابقی وارداتی باشد. نیاز بانک‌های کشور به خودپرداز در سال ۱۳۸۶ حدود ۵‌هزار و ۴۰۰ دستگاه برآورد شد و سهم تولیدات داخلی نیز در این بین ۳۵‌درصد در نظر گرفته شد. برای سال گذشته نیز نیاز بانک‌های کشور ۷‌هزار و ۲۰۰ دستگاه خودپرداز تخمین زده و مقرر شد که ۵۰‌درصد از این نیاز از تولیدات داخلی کشور تامین شود.

همچنین نیاز بانک‌های کشور در سال جاری به دستگاه‌های خودپرداز حدود ۱۲‌هزار و ۴۲۰ دستگاه برآورد شده و طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار است، کل این نیاز از تولیدات داخلی تامین شود. اما همه این آمار و ارقام وقتی که گفته شود بسیاری از بانک‌های کشور عملا اعتقادی به تولید داخل ندارند، کاملا بی‌ارزش می‌شود.

این در شرایطی است که فعالان صنعتی و مسوولان وزارت صنایع و معادن معتقدند که توان ساخت خودپرداز در کشور وجود دارد و این بانک‌ها هستند که با ندادن سفارش به تولیدکنندگان عملا باعث به خواب رفتن تولید خودپرداز در کشور شده‌اند. هرچند در این بین تعداد معدودی از بانک‌ها آن‌هم به صورت محدود اقدام به خرید خودپرداز از تولیدکنندگان داخلی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد بانک‌های کشور تاکنون حتی به بخش عمده‌ای از تعهدات خود در خرید خودپرداز از صنایع داخلی عمل نکرده‌اند.

کارشناسان اعتقاد دارند که دستگاه‌های خودپرداز تولید داخل ارزان‌تر از محصولات مشابه خارجی هستند؛ با این وجود به نظر می‌رسد برخی از بانک‌ها حتی شرایط مناقصه‌های مربوط به دستگاه‌های خودپرداز را طوری فراهم می‌کنند که در این بین امکان برنده شدن تولیدکنندگان داخلی وجود نداشته باشد. در عوض بانک‌های داخلی رو به اجاره دستگاه‌های چینی آورده و متاسفانه این امر باعث به وجود آمدن شرکت‌هایی شده که از طریق دلالی، دستگاه‌های دست دوم خودپرداز چینی را به بانک‌ها اجاره می‌دهند. گفتنی است، بر اساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن در حال حاضر سه تولیدکننده دستگاه‌های خودپرداز به صورت سی‌کی‌دی در کشور وجود دارند که قادرند دستگاه‌های خودپرداز را تا ۴۰‌درصد داخلی‌سازی کنند.

همچنین تعداد دیگری نیز از وزارت صنایع و معادن مجوز تولید گرفته‌اند، اما متاسفانه این واحدها عملا تولیدی ندارند. سایر تولیدکنندگان دستگاه‌های خودپرداز نیز فقط در حد مونتاژکاری فعالیت می‌کنند. همچنین در حال حاضر ظرفیت تولید دستگاه‌های خودپرداز در کشور سالانه به حدود ۲۰‌هزار دستگاه می‌رسد، اما به دلیل ندادن سفارش کافی از سوی بانک‌ها عملا تاکنون تولیدی در این زمینه انجام نشده است.