دلایل تاخیر در واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها

معاون وزیر اقتصاد توجه ویژه به حقوق سپرده‌گذاران و بیمه‌گذاران در جریان خصوصی‌سازی بانک‌ها و بیمه‌ها را از دلیل تاخیر در واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد. حمید پورمحمدی،‌ معاون امور بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خصوصی سازی بانک‌ها و بیمه‌ها گفت: یکی از پیچیده‌ترین اقدامات در زمان خصوصی‌سازی بنگاه‌ها، خصوصی‌سازی بانک‌ها و بیمه‌ها است.

وی ادامه داد: بانک‌ها و بیمه‌ها از چند حیث تفاوت اساسی با سایر بنگاه‌های دولتی دارند که وجود این تفاوت امر خصوصی سازی آنها را دشوار و پیچیده می‌کند.

او ادامه داد: اول اینکه این نهادها واسطه وجوه هستند، یعنی حداکثر پنج درصد دارایی‌های آنان در قالب سرمایه متعلق به دولت است و ۹۵درصد دیگر در قالب سپرده و حق بیمه متعلق به سپرده‌گذار و بیمه‌گذار است، بنابراین هنگام خصوصی‌سازی این نهادها باید در کنار توجه به حقوق صاحب سهم و خریدار سهم به حقوق سپرده‌گذاری و بیمه‌گذار نیز توجه جدی کرد تا در جریان خصوصی سازی به حقوق آنها آسیب‌ وارد نشود.

وی اضافه کرد: نکته بعد این است که این نهاد‌ها ضمن اینکه یک بنگاه دولتی هستند خود ابزار و بازوی دولت برای تحقق خصوصی‌سازی نیز هستند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اساس کار این نهادها مباحث پولی و مالی است؛ لذا این جریان باید از چنان شفافیتی برخوردار باشد که هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ای برای فروشنده و خریدار و سپرده‌گذار ایجاد نکند و این امر موضوع خصوصی‌سازی این نهادها را دشوارتر می‌کند.

موانع واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها از زبان معاون سازمان خصوصی‌سازی معاون سازمان خصوصی سازی از پیشنهاد ادغام ۲ بانک دولتی برای واگذاری خبر داد و نسبت به مقاومت برخی شرکت‌های دولتی در برابر خصوصی‌سازی هشدار داد. پیش از این دنیای اقتصاد خبر پیشنهاد ادغام در بانک دولتی صادرات و ملت را منتشر کرده بود.

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با مهر از پیشنهاد ادغام بانک صادرات و ملت برای واگذاری سهام آنها خبر داد و گفت: این پیشنهاد و پیشنهاد واگذاری بانک‌ها به بیمه‌ها و سپس واگذاری آنها توسط رییس شرکت بورس مطرح شده است.

معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی افزود: ممکن است این امر مزایایی در پی داشته باشد، اما کار خصوصی‌سازی بانک‌ها را به تعویق می‌اندازد.

وی تصریح کرد: اگر مشکلی در واگذاری سهام بانک‌ها پیش نیاید، از ۵ بانک قابل عرضه در بورس، حتما سهام ۳ بانک در سال‌جاری وارد بورس خواهد شد.

غلامی با بیان اینکه پست بانک از آمادگی بیشتری برای واگذاری در بورس برخوردار است، افزود: اما با این وجود این بانک برای واگذاری با مشکلاتی از جمله کمبود سرمایه مواجه است؛ به نحوی که هم‌اکنون سهام این شرکت در حدود ۵۰‌میلیارد تومان است، اما شرکت‌هایی که می‌توانند در بورس عرضه شوند، باید حداقل سهامی در حد ۳۵۰‌میلیارد تومان را داشته باشند.

وی ادامه داد: این بانک باید سهام خود را افزایش دهد که دولت باید این کار را انجام دهد که این امر نیز با کوچک‌سازی دولت متضاد است، اما این بانک از دولت طلبی ندارد و نیازی به اصلاح ساختار مالی آن نیز نیست.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها نیازمند اعتقاد و ریسک‌پذیری است، گفت: علاوه بر اینکه باید معتقد به خصوصی‌سازی بود، باید ریسک آن را نیز قبول کرد، در این صورت می‌توان سهام سه بانک تجارت، ملت و صادرات را وارد بورس کرد.

وی از وجود مقاومت‌هایی در امر خصوصی‌سازی خبرداد و اظهارداشت: برای جلوگیری از واگذاری یک شرکت، عناوین مختلفی از جمله موضوع استراتژیک، استثنائات و غیره مطرح می‌شود.

غلامی واگذاری سازمان خصوصی‌سازی و سپس واگذاری سایر شرکت‌ها را پیشنهاد کرد و افزود: این موضوع در سایر کشورها نیز اجرا می‌شود و شاید چنانچه این اتفاق بیافتد خصوصی‌سازی شرکت‌ها راحت تر انجام خواهد گرفت.

وی گفت: اگر استاندارد شماره ۲۸ سازمان حسابرسی توسط شرکت‌های بیمه انجام شود که در این صورت زیان به سود تبدیل شود و گزارش‌های حسابرسی آنها انجام شود، این شرکت‌ها برای ورود به بورس مشکلی ندارند.

معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی، با بیان اینکه اگر مشکل تبدیل شرکت مخابرات به شرکت سهامی عام حل شود، سهام این شرکت نیز مشکلی برای ورود به بورس ندارد، افزود: با افشای صورت‌های مالی میان دوره ای این شرکت، مشخص شدن تکلیف بدهی زیرساخت و غیره این شرکت نیز در بورس عرضه می‌شود.

وی از آمادگی واگذاری شرکت تراکتورسازی و تاید واتر در بورس خبرداد و افزود: دیروز نیز پاکت‌های شرکت پتروشیمی برای عرضه در بورس بازگشایی شد.