عوامل زیان ده بودن عملیات قبولی اتکایی خارجی در ایران

گروه بازارپول- به دنبال اجرای طرح تحول در صنعت بیمه که از سوی ریاست‌جمهوری ابلاغ شد، نقطه نظرات گوناگونی در خصوص اصلاح ساختار صنعت بیمه ارائه شد که عمده‌ترین آن بحث حذف واگذاری اتکایی اجباری به بیمه مرکزی ایران بود. فرشته رجوانی، مدیر بیمه‌های اتکایی بیمه معلم نیز در این خصوص گفت: طبق ماده ۷۱قانون بیمه، بیمه مرکزی ایران کلیه شرکت‌های بیمه را موظف کرده است که ۲۵درصد از بیمه‌های غیرزندگی و ۵۰درصد از بیمه‌های زندگی به بیمه مرکزی واگذار نمایند. این امر درواقع کنترل نظارتی شرکت بیمه مرکزی بر فعالیت‌های جاری شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی است. او افزود: بدیهی است که به اعتقاد بسیاری از افراد این روش از رقابت‌های ناسالم بسیاری از شرکت‌های بیمه جلوگیری خواهد کرد.

رجوانی با یادآوری اینکه ایران قصد پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد، تصریح کرد: چنانچه به اقتصاد جاری کشورها نگاه کنیم بسیاری از کشورهایی که به سازمان تجارت جهانی WTO پیوسته‌اند نظام نظارتی که در بسیاری از آنها مرسوم بود حذف شده است.

وی ادامه داد: این مساله موجب شد کارشناسان بیمه برای تعیین نرخ‌های تخصصی و کسب دانش آکچوئری و رقابت تنگاتنگ با یکدیگر تلاش کنند.

مدیر بیمه اتکایی بیمه معلم درخصوص ظرفیت نگهداری این شرکت بیمه نیز یادآور شد: ظرفیت نگهداری هر شرکت بیمه درصدی از مجموعه سرمایه و ذخایر فنی آن است و با افزایش سرمایه بیمه معلم این ظرفیت در این شرکت نیز افزایش یافته و بنیه آن تقویت می‌شود.

رجوانی با بیان اینکه برخی از عملیات قبولی اتکایی خارجی موجب زیان شرکت‌ها در گذشته شد، اظهار داشت: شرکت‌های بیمه به دلیل عدم‌برخورداری از دانش بیمه‌ای و آکچوئری کافی، شفاف نبودن اطلاعات دریافتی، جریانات سیاسی، عدم‌کفایت سرمایه و برخورد غیر تخصصی با مورد واگذار شده در اغلب اوقات با زیان مواجه شدند.

او ادامه داد: البته این وضعیت مشروط بر تنوع در تعداد و انواع پذیرش از کشورهای مختلف که طبق قانون اعداد بزرگ بتوانند زیان را بپوشانند قابل تغییر خواهد بود.

مدیر بیمه اتکایی بیمه معلم با یادآوری قرارداد اتکایی درمان (AXA) خاطرنشان کرد: قرارداد AXA برای درمان مسافران ایرانی و خارجی‌های مقیم ایران که سفر به نقاط مختلف دنیا دارند، است و براساس سن و مدت زمان سفر رقم حق بیمه تغییر می‌کند و شرکت بیمه معلم از ابتدای سال میلادی جدید این قرارداد را منعقد کرده است.

رجوانی همچنین به اهمیت موضوع آموزش در صنعت بیمه تاکید کرد و ادامه داد: عدم توجه کافی به امر تحقیق و پژوهش کاربردی در صنعت بیمه موجب شد تا این صنعت رشد چندانی نداشته باشد و بیشتر متکی به اطلاعات و داده‌های کشورهای خارجی باشد.

او ارتقای مهارت کارشناسان داخلی و استفاده از توانایی‌های فنی، تقویت دانش بیمه‌ای و تخصصی کارشناسان در جهت آنالیز بهینه ریسک پیشنهادی، ایجاد سهولت در زمینه دسترسی و استفاده از دانش و تجربه شرکت‌های موفق دنیا را برای توسعه بیمه در کشور ضروری دانست و ادامه داد: اعزام کارشناسان صنعت بیمه کشور به خارج برای افزایش توان تخصصی به طور مستقیم و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت بین‌المللی نیز مفید خواهد بود.