گروه بازارپول- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه‌ بانک‌های دولتی، خصوصی، موسسه اعتباری توسعه و شرکت دولتی پست‌بانک در خصوص بند یک از تصویبنامه شماره۳۰۳۳۰/ت ۳۴۹۲۵هـ مورخ ۳۰/۲/۱۳۸۶ هیات‌وزیران پیرامون «اعطای تسهیلات جدید به واحد‌های اقتصادی دارای بدهی معوق به سیستم بانکی» اعلام کرد: نظر به اینکه شورای پول و اعتبار در خصوص نحوه تسویه وجوه دریافتی از مشتریان دارای بدهی سررسید گذشته و معوق تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده است؛ بنابراین مصوبه مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ شورای پول و اعتبار در خصوص «نحوه اخذ جرائم تاخیر تادیه از تسهیلات سررسید گذشته و معوق» کماکان به قوت خود باقی است و بانک‌ها باید براساس همان رویه عمل کنند.

همچنین بانک مرکزی در خصوص مصوبه هیات‌وزیران تاکید کرده است که تکلیف مندرج در بند یاد شده مورد ایراد هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات عمومی کشور (مجلس شورای اسلامی) قرار گرفته است. بنابراین مصوبه نهصد و سی و یکمین جلسه مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ شورای پول و اعتبار ملاک عمل بانک‌ها قرار می‌گیرد.

براساس مصوبه شماره ۹۳۱ مورخ ۱۲/۱۰/۷۸ شورای پول و اعتبار، از مبالغ وصولی از بدهکاران ابتدا باید کل هزینه‌های اجرایی و قانونی و جریمه‌ دیرکرد (قرض‌الحسنه ۱۲درصد مقطوع و سایر عقود ۶درصد) و جریمه عدم انجام تعهدات و سود پس از سررسید و سود تا سررسید برداشت و سپس با تغییر سررسید به موعد موردنظر، مانده وصولی به حساب اصل بدهی منظور شود.

این در حالی است که براساس مصوبه هیات‌وزیران واحدهای اقتصادی دارای توجیه فنی و اقتصادی که تا تاریخ تصویب این مصوبه بدهی معوقه دارند و در حال حاضر نسبت به رفع موانع تولید از جمله اصلاح ساختار فنی، مالی، اقتصادی و نیروی انسانی اقدام کرده‌اند و دارای محصول و خدمات مطمئن و قابل قبول و رقابتی در بازار باشند که با رفع موانع مالی از جمله بدهی معوق و تامین نقدینگی، می‌توانند فعال شوند و موجب اشتغال پایدار شوند و با راه‌اندازی توان پرداخت اقساط را خواهند داشت، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

بند یک این مصوبه تصریح داشت بر اینکه دریافت تسهیلات جدید برابر کل بدهی بدون احتساب جرائم و نقدینگی موردنیاز از محل منابع بنگاه‌های زودبازده و کارآفرین و براساس مصوبه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و تایید بانک‌ها امکان‌پذیر است.

بانک‌های عامل براساس این بخشنامه، هنگام اعطای تسهیلات، اصول و سود تسهیلات گذشته واحد مربوط را از محل تسهیلات جدید کسر و تسویه خواهند کرد.