واگذاری 5درصد سهام بیمه البرز تا پایان سال قطعی شد

لیلا اکبرپور

به گفته دکتر علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس، اقدامات مورد نیاز جهت پذیرش بیمه البرز در بورس اوراق بهادار به اتمام رسیده و این شرکت تا پایان امسال عرضه می‌شود. در حالی بیمه البرز به عنوان نخستین شرکت بیمه‌ای کشورمان پا به عرصه بورس می‌گذارد که بازار سرمایه از صنعت بیمه کشور آشنایی کاملی ندارد. در واقع تفاوت اقلام ترازنامه شرکت‌های بیمه با سایر شرکت‌ها موجب شده تا بورسی‌ها شناخت کافی از بیمه نداشته باشند، از سویی نشان تجاری بیمه‌ها بر روند فعالیت آنها تاثیر بسزایی دارد و در مرحله کشف قیمت سهام اولیه آنان باید همواره از خود پرسید ارزش نام یک شرکت بیمه که سال‌ها در بازار فعالیت داشته است، چقدر می‌تواند باشد؟

از سویی ترکیب پرتفوی و وجود ریسک‌های پرخطر و کم خطر، کارنامه مدیریت ریسک در یک شرکت بیمه، وجود زمینه‌های مناسب برای عرضه خدمات نوین و حضور شبکه فروش مجرب از مواردی است که بر تعیین قیمت هر سهم یک شرکت بیمه تاثیرگذار است.

هر چند P/E بانک‌های مشمول واگذاری ۵ تا ۷ واحد است و طبق پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران بازار، P/E بیمه‌ها هم به همین صورت تعیین خواهد شد، اما قطعا وجود ذخایر و اندوخته‌های شرکت‌های بیمه و نشان تجاری آنان می‌تواند قیمت بالاتری داشته باشد.

در خصوص واگذاری بیمه البرز به عنوان اولین شرکت بیمه دولتی مشمول واگذاری در بورس اوراق بهادار گفت‌وگویی را با محمدابراهیم امین، مدیر عامل بیمه البرز انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

آقای امین لطفا توضیحات بیشتری در خصوص بیمه‌های مشمول اصل ۴۴ بدهید.

واگذاری شرکت‌های بیمه البرز، آسیا و دانا به دنبال تصویب هیات دولت و ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری تثبیت شده و تنها نیازمند بستر سازی مناسب برای این عرضه بود.

پس از آنکه مقام معظم رهبری بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را ابلاغ کردند صنعت بیمه اولین بخشی بود که در پاسخ به این ابلاغ مطالعات و بررسی‌های مورد نیاز جهت واگذاری به بخش‌خصوصی را انجام داد که مجری آن بیمه البرز بود، بدین ترتیب بیمه البرز مسوول تهیه گزارش شد و مشروح مقدمات و کارهای مورد نیاز جهت واگذاری در بورس اوراق بهادار را در گزارش ۳ جلدی به وزارت امور اقتصادی و دارایی تقدیم کرد.

آقای امین با توجه به ویژگی‌های صنعت بیمه، آیا واگذاری ۳ شرکت بیمه دولتی به سهولت انجام می‌گیرد؟

واگذاری بیمه‌ها امری سهل و در عین حال ممتنع است، امری سهل است چون دارایی، سرمایه و ذخایر آنان پیچیدگی‌های زیادی ندارد، همچنین حجم این دارایی‌ها در مقایسه با شرکت‌های بورسی پایین است و عرضه آنها در شرایطی که حتی نقدینگی کم باشد نیز دشوار نخواهد بود.اما واگذاری سهام شرکت‌های بیمه دشواری خاص خود را هم دارد، از آنجا که بیمه‌گران تعهدات آینده را می‌فروشند، برآورد دقیق از این تعهدات و خسارت احتمالی بلندمدت دشوار است.

مسوولان برای حل این دشواری چه تصمیماتی گرفتند؟

تاکنون سابقه نداشته شرکت بیمه‌ای وارد بورس شود و امسال برای نخستین بار است که سهم شرکتی بیمه‌ای قرار است در بورس عرضه شود و همین مساله موجب شد تا تصمیم مسوولان برای واگذاری شرکت‌های بیمه با دشواری صورت گیرد، به همین خاطر آقای غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی در جلسه‌ای که با مدیران عامل بیمه‌های دولتی مشمول واگذاری داشت اعلام کرد براساس مصوبه شورای عالی واگذاری برای پرداخت دیون دولت به برخی از سازمان‌ها مانند تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و ذخیره فرهنگیان ۳۰درصد از سهام بیمه‌های بازرگانی به این سازمان‌ها داده شود.

مابقی سهام چگونه تقسیم می‌شود؟

پس از عرضه ۵درصد سهام اولیه که برای کشف قیمت عرضه خواهد شد، ۴۰درصد آن براساس فرمان مقام معظم رهبری سهام عدالت خواهد بود، ۳۰درصد هم به سازمان‌های یادشده واگذار می‌شود و ۵درصد هم به صورت سهام ترجیحی به کارکنان شرکت مشمول واگذاری داده خواهد شد.

پس شبکه فروش چه می‌شود؟ شما در گزارش اولیه خود پیشنهاد ۵درصد سهام ترجیحی به شبکه فروش را داده بودید؟

همانطور که می‌دانید واگذاری ۵درصد سهام ترجیحی به کارکنان هر شرکتی که مشمول واگذاری است، مصوبه است و در ابلاغیه رهبر معظم بود و اجرای آن نیاز به تایید مجدد ندارد اما در بررسی‌های نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در صنعت بیمه با توجه به ویژگی این صنعت و جایگاه شبکه فروش که سهم عمده‌ای در تولید حق بیمه دارند، پیشنهاد اختصاص ۵درصد سهام ترجیحی برای آنان داده شد که اتفاقا مسوولان به صورت شفاهی آن را پذیرفته‌ و از این امر استقبال کردند اما اجرای آن رسمیت پیدا نکرده و ابلاغ نشده است.

لطفا از شرایط بیمه البرز برای واگذاری بگویید؟

همانطور که ابتدای صحبتم به آن اشاره کردم، ارزیابی تعهدات آینده شرکت در بیمه دشوار است اما از آنجا که بیمه البرز براساس ارزیابی ۲سال گذشته(۸۴ و ۸۵) بیمه مرکزی از عملکرد شرکت‌های بیمه، به لحاظ شفافیت گزارشگری مالی رتبه اول را به دست آورد که همین امر واگذاری سهام این شرکت را راحت‌تر می‌کند، از سویی براساس شاخص‌‌های بورس، البرز سوده‌‌ترین بیمه دولتی است و این شرکت از نظر استقبال خریداران از خرید سهام در اولویت قرار می‌گیرد.

همچنین ترکیب مناسب پرتفوی، نسبت ضریب خسارت پایین و رتبه اول کارایی عملیاتی درسهولت واگذاری عرضه سهام بیمه البرز تاثیرگذار است. در واقع مسوولان در خصوص واگذاری شرکت‌های مشمول واگذاری بر شفافیت صورت‌های مالی و کشف قیمت منطقی تاکید دارند تا خریداران سهام با داشتن اطلاع درست و کافی از وضعیت شرکت‌ها، اقدام به خرید سهام کنند. که بیمه البرز ویژگی‌های مورد پذیرش بورس را دارا می‌باشد.

آقای امین وضعیت مطالبات و خسارات معوق در بیمه البرز به چه صورت است؟

مطالبات و خسارات معوق جزئی از عملکرد شرکت‌های بیمه است و بیمه‌ای نمی‌تواند معوق نداشته باشد اما حجم مطالبات سررسید شده و وصول نشده در یک شرکت بیمه حد حاشیه‌ای دارد که شفافیت صورت‌های مالی این حد را کاهش می‌دهد، بیمه البرز نیز از نظر نسبت مطالبات دارای پایین‌ترین نسبت است.

آیا خود شما برای کشف قیمت هر سهم بیمه البرز پیش‌بینی دارید؟

خیر. پیش‌بینی ندارم.

به نظر شما نام یک شرکت بیمه تا چه اندازه در کشف قیمت سهام اولیه نقش دارد؟

باز هم تکرار می‌کنم بیمه‌گر تعهدات آینده را می‌فروشد و یک شرکت بیمه از نظر توانایی ایفای تعهدات باید بتواند مورد اطمینان و اعتماد مردم قرار گیرد.

مردم برای خرید سهام شرکت‌ها به خصوص بیمه روی خوشنامی آنان حساب می‌کنند و قطعا ارتباط مستقیمی میان استقبال مشتری و خوشنامی شرکت‌های بیمه وجود دارد.

شرکت بیمه البرز نیز از نظر مشتری‌مداری در میان بانک‌ها و بیمه‌های کشور طی ۳سال متوالی توانسته رتبه اول را کسب کند و شرکت خوشنامی باشد.

سهام بیمه البرز با داشتن سرمایه رسمی ۲۶میلیارد تومان، یک‌هزار و ۳۰۰نفر پرسنل، ۵۰شعبه در مراکز استان‌ها، برخی از شهرها و منطقه ویژه اقتصادی و ۷۵۰نماینده حقوقی و حقیقی در سراسر کشور تا پایان امسال در بازار سرمایه عرضه می‌شود.