دنیای اقتصاد- روند شتابان قیمت‌ها در بازار طلا که عمدتا تحت تاثیر افزایش در بازار جهانی در جریان است، بانک مرکزی را بر آن داشت تا حراج روزانه سکه طلا را در دستور کار قرار دهد؛ مدیر عامل بانک کارگشایی، هدف از این اقدام را کاهش قیمت در بازار طلا دانسته و اعلام کرده است که جلسات حراج روزانه تا اطلاع‌ ثانوی ادامه خواهد یافت

به گفته وی، هیچ محدودیتی در میزان خرید سکه در هر نوبت وجود ندارد و شرکت در جلسات حراج و خرید سکه برای عموم آزاد است.

قیمت سکه در یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته به گونه‌ای که سکه طرح قدیم از ۲۰۴هزار تومان به ۲۴۲هزار تومان و ربع سکه از ۵۰هزار تومان به ۵/۶۲هزار تومان افزایش یافته است. با هدف کاهش قیمت صورت گرفت

حراج روزانه سکه تا اطلاع ثانوی

مسعودرضا طاهری- افزایش تقاضا برای خرید انواع سکه بهار آزادی طی روزها و ماه‌های اخیر هر از چند گاهی بانک کارگشایی را به اتخاذ سیاست های کنترلی برای قیمت مجبور می‌کند.

افزایش تعداد روزهای حراج سکه و یا حذف حق‌الضرب سکه مهم‌ترین ابزارهای کنترلی این بانک برای متعادل کردن نرخ معاملات سکه به شمار می‌روند.

یک روز پس از انتشار گزارش حباب قیمت سکه در بازار داخلی در روزنامه دنیای اقتصاد بانک کارگشایی تصمیم به افزایش جلسات حراج انواع سکه بهار آزادی به میزان نامحدود گرفت. این جلسات غیر از روزهای تعطیل تا اطلاع ثانوی و تا کنترل قیمت ادامه خواهد یافت.

از آغاز زمستان امسال بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری به میزان ۸۰۰دلار رسید که قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی را تا حد ۱۸۴هزار تومان بالا برد که با احتساب نرخ دلار ۹۴۸تومانی در بازار آزاد به علاوه حق‌الضرب تقریبا ۷هزار تومانی بانک مرکزی قیمت کاملا دقیقی بود البته به نظر می‌رسید که حق‌الضرب از قیمت این دوره برداشته شده بود چرا که سود صرافان و عرضه‌کنندگان سکه چندان زیاد نبوده است.

در اول دی ماه قیمت سکه طرح قدیم ۱۹۷هزار تومان، نیم‌سکه ۹۳هزار تومان و ربع سکه ۴۷هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد.

مقایسه این قیمت‌ها با قیمت فعلی نشان می‌دهد که نرخ سکه بهار آزادی در روز پنج‌شنبه هجدهم بهمن نسبت به آغاز زمستان با ۳۰هزار تومان افزایش و ۳/۱۶درصد رشد به نرخ ۲۱۴هزار تومان رسیده است. روز پنج‌شنبه نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری ۹۱۰دلار و نرخ فروش هر دلار آمریکا ۹۳۹تومان بود. قیمت طلای موجود در هر سکه با این شرایط به علاوه حق‌الضرب بانک مرکزی (تقریبا ۷هزار تومانی) قیمت هر سکه را به ۲۰۷هزار تومان می‌رساند که فاصله آن تا قیمت بازار هفت هزار تومان دیگر است. در این میان در صورتی که ۵درصد را صرافان به عنوان نرخ سود خود حساب کند این میزان تا حد ۲۱۷هزار تومان نیز بالا می‌رود. حال بانک مرکزی تنها با افزایش عرضه و کاهش حق‌الضرب می‌تواند در این بازار دخالت کند که نتیجه آن زیان سکه‌فروشان باشد یا ترکاندن حباب باید منتظر نتیجه ماند، اما آنچه مهم است این است که در علوم اقتصادی آنچه بیشتر نتیجه‌بخش عنوان شده کنترل تقاضا است نه افزایش عرضه. چرا که رشد تورم داخلی و بحران جهانی متاثر از رکود اقتصادی آمریکا و بی‌ثباتی در بازارهای سرمایه داخل و خارجی تقاضا را همواره برای سکه‌های طلا بالا نگه می‌دارد.

سکه طرح قدیم از آغاز دی ماه امسال با ۲۲درصد رشد و ۴۵هزار تومان افزایش به نرخ ۲۴۲هزار تومان در روز پنج‌شنبه رسید.

نیم‌سکه در این مدت با ۱۸هزار تومان افزایش (۱۹درصد رشد) به نرخ ۱۱۱هزار تومان رسیده و ربع سکه با ۱۵۵۰۰تومان رشد (۳۲درصد رشد) به نرخ ۶۲۵۰۰تومان رسید.

دلایل بانک کارگشایی برای حراج روزانه سکه

مدیرعامل بانک کارگشایی دلایل حراج روزانه انواع سکه در این بانک را اعلام کرد و گفت: هیچ محدودیتی در میزان خرید سکه در هر نوبت وجود ندارد.

بانک‌مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جلسات حراج انواع سکه‌های بهار آزادی در بانک کارگشایی از تاریخ ۱۷/۱۱/۸۶ تا اطلاع بعدی، همه روزه به استثنای روزهای تعطیل برگزار می‌شود.

علی عادلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد حراج انواع سکه در بانک کارگشایی گفت: این بانک به صورت عادی همیشه برگزاری حراج سکه را انجام می‌دهد؛ اما هم اکنون این حراج به صورت روزانه برگزار می‌شود.

مدیرعامل بانک کارگشایی با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد قیمت حراج سکه‌ها و میزان آن توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، افزود: برگزاری جلسات حراج سکه در بانک کارگشایی از روز چهارشنبه هفته جاری ۱۷ بهمن ماه سال‌جاری آغاز شده است.

وی از ادامه برگزاری جلسات حراج تا اطلاع ثانوی در این بانک خبر داد و حراج سکه‌ها را باعث کاهش قیمت انواع آن در بازار اعلام کرد.

عادلی ادامه داد: با مقایسه قیمت سکه پیش از حراج با قیمت انواع سکه پس از حراج، میزان کاهش قیمت‌ها مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حراج انواع سکه در بانک کارگشایی به هدف کاهش قیمت آن بوده است، گفت: با افزایش تقاضا در بازار، میزان عرضه نیز باید افزایش یابد تا قیمت‌ها تعدیل شود.

مدیرعامل بانک کارگشایی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در میزان خرید سکه در هر نوبت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خرید سکه برای عموم آزاد است.

بانک مرکزی به عنوان متولی تنظیم بازار سکه هر زمان با افزایش تقاضا و یا افزایش قیمت‌ها در بازار در ارتباط با سکه‌ها مواجه می‌شود، جلسات برگزاری حراج انواع سکه در بانک کارگشایی را افزایش می‌دهد.

قیمت سکه نیز که در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته، بانک مرکزی را به فکر برگزاری جلسات حراج آن به صورت روزانه انداخته تا بتواند تعدیلی در بازار انواع سکه صورت دهد.

بانک مرکزی آخرین مرتبه‌ای که در طول سال جاری اقدام به برگزاری هر روزه این جلسات کرد به آبان ماه باز می‌گردد که در آن مقطع زمانی نیز با افزایش قیمت سکه در بازار مواجه بودیم.

بدون شک بانک مرکزی بر این عقیده است که با افزایش عرضه سکه به دلیل افزایش تقاضا، قیمت آن متعادل می‌شود. برگزاری جلسات بانک کارگشایی برای حراج انواع سکه به صورت عادی در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام می‌شود که هم اکنون به صورت هر روزه انجام می‌شود.

هر زمان که بانک مرکزی تشخیص دهد که دیگر نیازی به عرضه بیشتر سکه به بازار نیست، روند حراج سکه در بانک کارگشایی عادی خواهد شد.

بهای طلا ۲۰ دلار رشد کرد

بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از ۲۰ دلار رشد کرد.

روز گذشته تا ساعت ۱۴ به وقت تهران بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۸/۲۰ دلار افزایش به نرخ ۸۰/۹۱۴ دلار رسید.

تداوم بحران انرژی و کمبود برق در معادن طلا و الماس آفریقای جنوبی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و به ویژه بازارهای آسیایی عنوان شده است.

ANGLO GOLD ASHANTI LTD سومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان در گزارشی از کاهش تولید ۴۰۰هزار اونس طلا در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال قبل خبر داده و مهم‌ترین دلیل این کاهش را کمبود برق در معادن طلای آفریقای جنوبی عنوان کرده است.

هفته گذشته ESKOM HOLDINGS LTD - شرکت دولتی تولید کننده برق - در آفریقای جنوبی، برق مورد نیاز مشترکین پرمصرف خود را به میزان ۱۰درصد کاهش داد. این کار به دلیل تقویت ساختار شبکه برق‌رسانی و جلوگیری از خاموشی‌های سراسری در این کشور صورت گرفته است.

به همین جهت برق معادن طلای این کشور در هفته گذشته به مدت ۵ روز قطع بود که کاهش تولید اثر بسیار نامطلوبی بر بازار طلا گذاشت.

آنگلوگلد که بین ۸/۴ تا ۵میلیون اونس الماس، طلا و پلاتینیوم تولید می‌کند. مارک کانیفانی مدیر اجرایی آنگلوگلد می‌گوید: بی‌ثباتی منابع انرژی برق تاثیرات عمیقی بر فعالیت‌های تولیدی این کمپانی گذاشته است.

آنگلوگلد همچنین آمار تولیدات خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر کرد که نشان می‌دهد رقم این تولیدات با ۵درصد کاهش ۳۷/۱میلیون اونس بوده است.

آنگلوگلد آشانتی هزینه تولید طلا را در این دوره ۴۰۴ دلار برای هر اونس اعلام کرد و افزود: نرخ متوسط هزینه تولید در سال ۲۰۰۷ میلادی با ۱۶درصد افزایش نسبت به یک سال قبل آن به ۳۵۷ دلار در هر اونس رسیده است.

درآمدهای این کمپانی نیز از ۴۱۱میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۲۷۸میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافت.

بانک مرکزی اروپا ناگزیر از کاهش نرخ بهره

افزایش ۲۰ دلاری بهای طلا در بازارهای جهانی در حالی اتفاق افتاده است که ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو افزایش یافته است.

در نشست اخیر بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیمات جدیدی مبنی بر کاهش نرخ بهره اتخاذ شده است.

ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا از ناگزیر بودن این بانک برای پیروی از تصمیم کاهش نرخ بهره در آمریکا سخن گفته و کارشناسان و استراتژیست‌های ارزی در بانک‌های بزرگ دنیا همچون UBS AG سوئیس - BNP PARIBES فرانسه و DEUTSCHE BANK آلمان از سقوط احتمالی ارزش یورو و تداوم آن در آینده در واکنش به سخنان تریشه خبر داده‌اند. با وجود این که نرخ بهره در نشست دو روز گذشته بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت همان ۴درصد قبلی تعیین و تثبیت شد؛ اما تریشه از احتمال بی‌ثباتی اقتصادی در اروپا در آینده نه چندان دور خبر داده است.