خشایار امینی

هفته گذشته در شرایطی سپری شد که شاخص اقتصادی چندان مهمی نداشتیم، اما هیجان به وجود آمده در بورس‌های جهانی و کاهش ۷۵/۰درصدی نرخ بهره ایالات متحده محرک اصلی بازار بودند. این هفته اما علاوه بر عوامل فوق که هنوز بر بازار سایه‌انداخته‌اند انتظار اخبار و شاخص‌های مهمی را نیز داریم.

از اقتصاد ایالات متحده این هفته شاخص‌های مهمی همچون میزان فروش خانه‌های نو، تولید ناخالص ملی، PCE، میزان خرج‌کرد در امور ساخت‌وساز، میزان سفارشات کالاهای بادوام و چند شاخص درجه دو تر دیگر اعلام می‌شود، اما توجه اصلی بر دو خبر می‌باشد.

تشکیل جلسه بانک مرکزی ایالات متحده و میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) مهم‌ترین خبرهای این هفته می‌باشند که سرنوشت دلار و سایر بازار‌های مالی را در دست دارند.

جدای از تمامی این اخبار اما آنچه در بلند مدت می‌تواند تاثیر بر بازار و وضعیت دلار داشته باشد، مساله انتخابات ایالات متحده است.

در حال حاضر این سوال که آیا اقتصاد ایالات متحده در رکود قرار دارد یا خیر به‌صورت جدی در محافل رسمی و غیررسمی این کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و با توجه به آغاز مبارزات انتخاباتی آمریکا برای مشخص شدن رئیس جمهور بعدی این مساله را می‌توان از بعد دیگری نگریست. معمولا در هر انتخابات کاندیدا‌ها برای بالای بردن تعداد آرای خود انگشت بر نقاط ضعف حریف می‌گذارند و احتمالا در این انتخابات نیز علی‌الخصوص از جانب حزب دموکرات شاهد بزرگنمایی در مشکلات اقتصادی ایالات متحده باشیم.

در حال حاضر انتخابات در مرحله‌ای است که انتخابات درون حزبی در جریان است و کاندیدا‌ها با هم حزبان خود در حال رقابت هستند، اما چندی دیگر که از این مرحله گذر کنیم و دو حزب روبه‌روی هم قرار گیرند احتمال بحث بر سر مسائل اقتصادی و علی‌الخصوص بحران مسکن جدی است.

پیشاپیش پیدا است که کاندیدا‌های دموکرات تمام تلاش خود را برای تخریب بوش به کار خواهند بست اما مساله تنها به دموکرات‌ها ختم نمی‌شود. با توجه به کاهش شدید محبوبیت بوش در این روزها بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه نیز دریافته‌اند که برای جلب آرای مردم بهتر است که برای مدتی هم حزب خود را فراموش کنند و تا آنجا که می‌توانند از وی کناره‌گیری کنند و حتی بعضی کار را به جایی رسانده‌اند که صراحتا از رییس جمهور انتقادات تند و تیزی را مطرح می‌کنند.

بنابراین اگر یکی از روش‌های جلب آرا زیر سوال بردن سیاست‌های اقتصادی بوش باشد قطعا کاندیدا‌های دو حزب از این فرصت نهایت استفاده را خواهند برد و این مساله شاید برای آنها چند رایی به ارمغان آورد اما برای دلار خوشایند نخواهد بود.