دلار 700 تومانی منتفی شد

به گفته محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، بحث کاهش نرخ دلار به ۷۰۰ تومان که به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با تورم در جلسات قبلی شورای پول و اعتبار مطرح شده بود، به دلیل آثار مخرب آن بر تولید و صادرات منتفی شد. به گفته دکتر نهاوندیان

بحث کاهش نرخ دلار در شورای پول و اعتبار منتفی شد

گروه بازارپول- رییس اتاق بازرگانی ایران از منتفی شدن بررسی کاهش ارزش دلار در شورای پول و اعتبار و تهیه یک بسته جامع‌نگر سیاستی برای مقابله با تورم در این شورا خبر داد.

محمد نهاوندیان در حالی از آثار زیان‌بار کاهش ارزش دلار بر تولید و صادرات و منتفی شدن بررسی این طرح در شورای پول و اعتبار سخن گفت که قائم‌مقام بانک مرکزی بحث تغییر قیمت دلار در برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار را تکذیب کرده بود.

حسین قضاوی گفته بود: سیاست بانک مرکزی این است که نرخ اسمی ارز را با ثبات نگه دارد و کاهش ارزش دلار صحت ندارد.

سخنان رییس اتاق بازرگانی ایران با خبرگزاری ایسنا از وجود «طرح کاهش ارزش دلار» در شورای پول و اعتبار حکایت دارد. نهاوندیان با ذکر اینکه کاهش ارزش دلار از ۹۴۰ به ۷۰۰تومان آثار زیان‌باری بر تولید و صادرات کشور دارد، افزود: طرح مذکور در جلسات شورای پول و اعتبار طرفداری نداشت و در نهایت منتفی شد.

در عین حال رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان نیز به دنیای‌اقتصاد گفته بود که کاهش نرخ دلار از ۹۰۰ به ۷۰۰تومان فاجعه‌ای برای تولید و صادرات کشور است و پس از جلسات متعددی پیشنهاد شده حداقل افت قیمت دلار به صورت تدریجی تا مرز ۶درصد در سال صورت گیرد تا از آثار زیان بار آن در بخش صادرات کاسته شود.

بنابراین اعلام منتفی شدن طرح کاهش ارزش دلار توسط نهاوندیان رییس اتاق ایران در شورای پول و اعتبار و تاکید مقامات بانک مرکزی بر نبود چنین طرحی به بحث یادشده پایان داد. این در حالی است که از اوایل زمستان امسال شایعه کاهش ارزش‌ دلار به منظور مهار پدیده تورم توسط دولت نهم به گوش می‌رسید. هرچند رییس‌جمهور گزارش خود را ارائه کرد و در آن صحبتی از کاهش ارزش دلار به میان نیامد، اما خبرگزاری ایسنا از ارائه طرحی جدید به عنوان کاهش ارزش دلار در شورای پول و اعتبار خبر داد که با واکنش صاحبنظران اقتصادی روبه‌رو شد. اکثر کارشناسان اقتصادی تصمیم یاد شده را ابزاری برای سرکوبی تولید و صادرات در کشور اعلام کردند و معتقد بودند آثار زیان‌باری از کاهش ارزش دلار حاصل اقتصاد خواهد شد. دکتر غنی‌نژاد، اقتصاددان در این خصوص گفته بود: اقتصاد ایران مبتلا به بیماری هلندی است و تقویت پول ملی تولید داخلی را از پا درآورده و صادرات را نابود می‌کند. دکتر طبیبیان، رییس سابق موسسه عالی بانکداری نیز گفته بود: کاهش ارزش دلار در شرایط موجود جنبه تورمی دارد و خاطره کاهش نرخ سود بانکی طی ۲سال گذشته و آثار تورمی آن در اقتصاد ایران را تداعی می‌کند.

دکتر دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد نیز نرخ ارز ۸۹۰ تا ۸۹۵تومان را برای بودجه سال آینده اعلام کرده و گفته بود: دولت در خصوص کاهش قیمت ارز یا تقویت ریال در برابر ارز‌های دیگر تصمیمی نگرفته است. این بحث در محافل تحقیقاتی صورت گرفته و در دولت صحبتی به میان نیامده است.

بانک مرکزی ریسک کاهش ارزش دلار را نمی‌پذیرد

بانک مرکزی چنین ریسکی را نمی‌پذیرد و قیمت دلار را به ۷۰۰‌تومان کاهش نمی‌دهد.

نادر خواجه حق‌وردی،‌ عضو هیات مدیره بانک تجارت،‌ در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی با ایده کاهش ارزش دلار به ۷۰۰ تومان موافقت خواهد کرد؟ گفت: باور نمی‌کنم بانک مرکزی چنین ریسکی را بپذیرد و قیمت دلار را به ۷۰۰ تومان کاهش دهد. به گفته او چون مسوولان نظام بانکی و اقتصادی کشور معتقد به ثبات اقتصادی و آرامش بازار هستند و در تلاشند تولید کشور و اشتغال آسیب نبیند، بنابراین کاهش قیمت دلار که باعث می‌شود واردکننـــدگان ترغیب به واردات بیشتر کالا با قیمت ارزان‌تر از تولید داخلی شوند، در شرایط کنونی اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: امروزه بیش از هرچیز به تولید کالا در حد استانداردها و ظرفیت‌ها و افزایش اشتغال نیاز داریم و برای حفظ و صیانت آن باید جدی تر بود و از تصمیمات ناگهانی پرهیز کرد.