بدهی خارجی قطعی کشور 24‌میلیارد دلار اعلام شد

گروه بازار‌پول - بانک‌مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود کل بدهی‌های خارجی قطعی کشور را تا پایان شهریور ماه سال جاری ۲۳میلیارد و ۹۸۰‌میلیون دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۰‌میلیارد و ۳۵۱‌میلیون دلار از این میزان را بدهی‌های کوتاه مدت و ۱۳‌میلیارد و ۶۲۸‌میلیون دلار را بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت تشکیل می‌دهند. این گزارش حاکی است کل بدهی‌های خارجی ایران در فروردین ماه سال ۸۶ معادل ۲۴‌میلیارد و ۹۹ ‌میلیون دلار بود که ۹‌میلیارد و ۳۹۲‌میلیون دلار مربوط به بدهی‌های کوتاه مدت و ۱۴‌میلیارد و ۷۰۷‌میلیون دلار مربوط به بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت بوده است. ارقام ارائه شده توسط بانک‌مرکزی نشان‌دهنده کاهش نیم‌درصدی کل بدهی‌های خارجی کشور در شش ماه گذشته است. این در حالی است که بدهی‌های کوتاه مدت کشور افزایش یافته و در مقابل، بدهی‌های میان مدت و بلندمدت کاهش یافته است.

کاهش ۳۱درصدی برداشت از حساب‌ ذخیره ارزی

برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در ۷ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/۳۱‌درصد کاهش یافت.

به گزارش بانک‌مرکزی، برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی از معادل ارزی ۱۰هزار و ۷۱۶‌میلیارد تومان در هفت ماه اول سال ۸۵ به معادل ۷۳۷۱‌میلیارد تومان در هفت ماه نخست امسال کاهش یافته است.

بنابراین گزارش در حالی که برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در هفت ماه اول سال ۸۵ نسبت به مدت مشابه سال ۸۴ از رشد ۱۲۴‌درصدی برخوردار بود، این رقم در هفت ماه نخست امسال با کاهش ۲/۳۱‌درصدی مواجه شده است. از مجموع معادل ارزی ۷۳۷۱‌میلیارد تومان که تا پایان مهرماه امسال از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است، معادل ۶۰۴۱‌میلیارد تومان بابت موضوع بند (د) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۶ (اجرای طرح‌های عمرانی جدید و تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام)، ۶۶۱‌میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی مدارس و ۴۶۷‌میلیارد تومان برای اختصاص ۲درصد درآمد نفت برای مناطق نفت‌خیز و محروم برداشت شده است.

افزایش ۱۱۶‌هزار‌میلیارد تومانی دارایی بانک‌ها

دارایی بانک‌های کشور با ۱۱۶‌هزار‌میلیارد تومان افزایش در یک سال اخیر به ۴۳۰‌هزار‌میلیارد تومان در پایان مهر ماه امسال رسید. دارایی بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات بانکی و اعتباری کشور که در پایان مهر ماه سال گذشته بیش از ۳۱۳‌هزار‌میلیارد تومان بوده است، در یک سال اخیر با ۳۷‌درصد رشد مواجه شده است.

مجموع دارایی بانک‌های کشور در هفت ماه نخست سال جاری با ۷/۱۶‌درصد رشد از ۳۶۸‌هزار‌میلیارد تومان به ۴۳۰‌هزار‌میلیارد تومان رسید.

دارایی بانک‌های کشور در مهر ماه سال ۸۴ بیش از ۲۴۴‌هزار‌میلیارد تومان بوده است که در دو سال اخیر ۱۸۵‌هزار‌میلیارد تومان افزایش یافته است و نرخ رشد افزایش دارایی بانک‌ها از ۲۸‌درصد در یک سال منتهی به مهر ۸۵ به ۳۷‌درصد در یک سال منتهی به مهر ۸۶ رسیده که حاکی از رشد فزاینده دارایی بانک‌ها است.

دارایی بانک‌ها شامل ۱۰۷‌هزار‌میلیارد تومان دارایی خارجی، ۲۸‌هزار‌میلیارد تومان بدهی بخش دولتی، ۱۴۴‌هزار‌میلیارد تومان بدهی بخش غیردولتی، ۷۸‌هزار‌میلیارد تومان سایر دارایی‌ها و ۶۹‌هزار‌میلیارد تومان اقلام زیر خط است.

کاهش ۲/۶درصدی اسکناس و مسکوک

بانک مرکزی اعلام کرد: طی هفت ماه اول سال جاری، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از ۶۱۴۵‌میلیارد تومان به ۵۷۶۴‌میلیارد تومان کاهش یافت.

حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در هفت ماه نخست سال جاری با کاهش ۲/۶‌درصدی مواجه شده است.

کاهش حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در حالی است که حجم پول در جریان کشور طی این مدت از ۴۱‌هزار و ۴۵۴‌میلیارد تومان به ۴۵‌هزار و ۷۴۰‌میلیارد تومان افزایش یافته است.

حجم پول در جریان کشور طی هفت ماه نخست امسال با رشد ۳/۱۰‌درصدی مواجه شده است. حجم پول از جمع اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و سپرده‌های دیداری تشکیل می‌شود.

بنابراین گزارش، حجم شبه پول نیز تا پایان مهر ماه از ۸۶‌هزار‌میلیارد تومان به ۱۰۲‌هزار‌میلیارد تومان رسید که رشد ۷/۱۷‌درصدی را طی این مدت نشان می دهد.

بدهی ارزی بانک مرکزی فراتر از ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان

بدهی ارزی بانک مرکزی تا پایان مهرماه امسال به ۲۰‌هزار و ۲۵۲‌میلیارد تومان افزایش یافت.

بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در پایان مهرماه سال گذشته ۱۸‌هزار و ۳۳۱‌میلیارد تومان بوده است طی یک سال منتهی به مهر ماه امسال ۵/۱۰‌درصد بیشتر شده است. بنابراین گزارش بدهی‌های ارزی بانک مرکزی شامل وام‌های دریافتی از خارج و سپرده‌های ارزی، ارزهای تهاتری و تخصیص حق برداشت مخصوص می شود.

بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در پایان مهر ماه سال ۸۴ بیش از ۱۲هزار و ۹۷۷‌میلیارد تومان بوده است که با ۳/۴۱‌درصد افزایش به ۱۸هزار و ۳۳۱‌میلیارد تومان در مهر ماه ۸۵ رسیده است.

بدهی‌های ارزی کشور طی هفت ماهه نخست امسال ۱/۵‌درصد رشد داشته است.