گروه بازار پول- مهندس فرامرز اختراعی گفت: مقامات بانک مرکزی مکررا طی مصاحبه‌هایی اعلام کرده‌اند که ما شعب بانک‌ها را برای وام دادن منع نکرده‌ایم و گفته‌ایم که از منابع خودشان پرداخت کنند، اما این در حالی است که منابع مالی شعب به دلیل پرداخت وام‌های دیگر مثل وام‌های مسکن، بنگاه‌های زودبازده و ازدواج با ریسک بالای عدم‌بازگشت تخلیه شده است و اینجا است که باید بانک مرکزی خود با استفاده از ظرفیت‌های عظیم مالی، وظیفه تامین این منابع ضروری را برعهده گیرد. وی افزود: برای مهار تورم و اعمال سیاست‌های انقباضی، پرداخت وام‌های سرمایه‌ای هیچ گونه مغایرتی با این سیاستگذاری نداشته است در حالی که به جمع‌آوری نقدینگی بلامصرف در جامعه نیز کمک می‌کند. اختراعی گفت: تغییر استراتژی پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی عواقب وحشتناکی خواهد داشت و به زودی با کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی و ورشکستگی این مجموعه‌ها مواجه خواهیم شد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی همچنین ضمن اشاره به اهمیت موضوع تهیه دارو در کشور متذکر شد: این بی‌توجهی بانک‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر نظام سلامت جامعه خواهد گذاشت و افت ظرفیت‌های تولیدی و قطع شدن اقلام موردنیاز ساخت داروها در اوایل سال ۸۷ قطعی است.

اختراعی ادامه داد: من تردید ندارم که با توجه به اینکه هم‌اکنون نیز این معضل برای بسیاری از بنگاه‌های تولیدی دارو رخ داده است و یک‌به‌یک شاهد آن هستیم، در صورت عدم‌تصمیم به موقع بانک مرکزی در ارائه تسهیلات و رفع توقیف این پرداخت‌ها، جامعه با کمبود دارو روبه‌رو خواهد شد.

وی سپس یادآور شد: در شرایط تحریم که بانک‌های آمریکایی و بعضا اروپایی با فشار بر طرف‌های معامله با شرکت‌های ایرانی فضای گشایش اعتبار خصوصا مدت‌دار را با مشکل مواجه کرده‌اند، برای تامین نقدینگی و خرید نقدی، همراهی بانک‌های داخلی ضروری می‌باشد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی همچنین به تبعات اجتماعی ناشی از انسداد مسیر تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: کشور در ماه‌های پایانی سال قرار دارد و موضوع پرداخت عیدی‌های ماه آخر مساله متعارفی است که پیش‌بینی می‌شود حتی کمپانی‌های داخلی مواد اولیه دارویی بنیه پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود را با این وضعیت نداشته باشند و این خود از عوارض کمبود نقدینگی در این صنعت است.

وی اضافه کرد: اگر با این گونه سیاست‌های انقباضی مالی بانک‌ها، منابع قانونی و شرعی در این سیستم تامین نشود، فضا برای سوءاستفاده‌های نامعقول و غیرشرعی مثل ربا و پول‌های نامتعارف در کشور بازتر می‌شود و تجربه نشان داده است که عاقبت این معضل پایان مناسبی ندارد و عوارض وحشتناکی خواهد داشت مضاف بر اینکه اکنون زندانیان اقتصادی وجود دارند که گرفتار این مقوله هستند و موضوع بهره‌های غیرمتعارف آن و مساله اخلاقی و اعتبار افراد نیز در این وادی با نتیجه و فاجعه‌ای اجتماعی و اقتصادی همراه خواهد بود.

مهندس اختراعی سپس ادامه داد: اگر بانک‌ مرکزی سیاست انقباضی حال حاضر را اصلاح نکند مطمئنا بخش‌های خصوصی تولیدی و کارآفرین که سرمایه‌گذاران کوچک را در میان خود دارند، زمین می‌خورند و متعاقب آن بخش‌های بزرگ دولتی نیز دچار چالش و مشکلات عدیده مالی می‌شوند.

بانک‌ها باید به تعهدات خود نسبت به پرداخت تسهیلات عمل کنند نه اینکه با انحا و اقسام کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها این کار را متوقف سازند. پول نقد برای یک صنعت مانند نوش‌دارو است و اگر از زمان آن بگذرد آن صنعت فلج شده و علت آن هم مشخص است.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در پایان تاکید کرد: من از مسوولان دولت، رییس بانک مرکزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم که به این معضل فورا رسیدگی کنند به ویژه نمایندگان مجلس که ناظر عملکرد مجریان دولتی هستند و ما به عنوان کارشناسان و اصناف اعلام آمادگی می‌کنیم تا هر وقت بخواهند در کمیسیون‌های تخصصی مشاوره بدهیم.

ما فرزندان این آب و خاک هستیم و با همه توان آماده ارائه هر گونه همکاری برای حل مشکلات می‌باشیم. ان‌شاءا... شرایط مناسب به گونه‌ای مهیا شود تا شاهد شکوفایی اقتصاد و رفع معضل کنونی حوزه مهم دارویی در کشور باشیم.