طرح جدید بانک مرکزی برای درمان ریشه‌ای رکود تورمی

گروه بازارپول- رییس کل بانک مرکزی از نایرو یک اصل اقتصادی منطبق بر واقعیت‌های جامعه نام برد و عنوان کرد: بانک مرکزی با توجه به آن درصدد کنترل نرخ تورم و بیکاری است. عکس: نسیم‌گلی

نایرو که مخفف Non Accelertion Inflation Of Unemploy Ment است، گویای تئوری جلوگیری از رشد تورم و بیکاری به صورت همزمان است. از آنجا که بسیاری از اقتصاددانان، اقتصاد ایران را دچار رکود تورمی می‌دانند، معتقدند در رکود تورمی نرخ تورم و بیکاری هر دو با یکدیگر افزایش می‌یابد و در عین حال از ارتقای بهره‌وری نیروی کار و افزایش تولید خبری نیست.به عبارتی دیگر در جامعه‌ای که دچار رکود تورمی باشد، برای رشد اشتغال و رفع بیکاری نیاز به تزریق سرمایه‌ دارد که این سرمایه موجب رشد نرخ تورم می‌شود.

طهماسب مظاهری در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: اقدام بانک مرکزی در راستای کنترل روند فزآینده نرخ تورم با توجه به شاخص نایرو در حقیقت آشتی دادن پدیده‌های مبتلا به نظام اقتصادی کشور با بحث‌های آکادمیک دانشگاهی است. او افزود: استفاده از شاخص نایرو درجهت کاهش نرخ بیکاری تعادلی به پایین‌ترین سطح ممکن اجازه می‌دهد با هزینه‌های کمتر و نرخ تورم پایین‌تر میزان اشتغال بیشتری در کشور به وجود آید. او همچنین از تمامی کارشناسان اقتصادی در کشور دعوت کرد تا با بهره‌گیری از یک ابزار و شاخص تئوریک وآکادمیک نسبت به ارزیابی وضع موجود اقدام کنند.

بهره‌گیری از طرف عرضه برای اجرای نایرو

مهدی تقوی، اقتصاددان در این خصوص به دنیای‌اقتصاد گفت: در نایرو نرخ بیکاری طبیعی و اقتصاد در حالت اشتغال کامل است.

او افزود: در نایرو نرخ بیکاری صفر است، چنانچه نرخ بیکاری را بالا ببریم نرخ تورم کاهش و چنانچه نرخ بیکاری پایین بیاید نرخ تورم شتاب می‌گیرد.

تقوی خاطرنشان کرد: در صورتی می‌توان با تئوری نایرو رشد نرخ تورم را متوقف و کاهش داد که نرخ بیکاری زیر نایرو باشد در جامعه‌ای که نرخ بیکاری بالای نایرو باشد، نرخ تورم شتاب می‌‌گیرد.

به گفته او در اقتصاد رکود تورمی برای کاهش نرخ بیکاری و تورم تنها مسیر درست بازی با طرف عرضه است.تقوی اظهار داشت: طرف عرضه باید به سمت راست و پایین حرکت کند تا موجب رشد تولید و افزایش بهره‌وری در اقتصاد شود.

او یادآور شد: اگر سیاست جدید رییس کل بانک مرکزی حرکت منحنی عرضه به مسیر یادشده است تا نرخ تورم و بیکاری کاهش یابد، باید گفت: سیاست درستی است، در غیر این صورت درک موضوع برای اینجانب که سال‌ها است در بحث اقتصاد مطالعه دارم، بسیار سخت است.

کاهش نرخ بیکاری بدون شتاب تورم

پیش از این معاون اقتصادی بانک مرکزی از بررسی طرح جدید بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم خبر داده بود.

رامین پاشایی‌فام به فارس گفته بود: توجه به تورم، بدون توجه به عامل‌های دیگر چندان پاسخگو نخواهد بود، بنابراین لازم است تا برای انجام هرگونه تصمیم‌گیری در این بحث، ۳متغیر مهم کلان اقتصادی؛ یعنی رشد تورم، تولید، نرخ بیکاری در کنار یکدیگر دیده شوند.او گفته بود: برای در کنار هم دیدن این ۳ متغیر لازم بود تا از بین مدل‌های بسیار موجود، مدلی انتخاب شود که یکی از آنها نایرو است. به گفته پاشایی‌فام نایرو اشاره به نرخ بیکاری دارد که در آن شرایط تورم غیرشتابنده حاکم باشد. تولیدی که در آن تورم شتاب گرفته باشد، تولید بالقوه و همچنین نرخ بیکاری که تورم در آن شتاب گرفته باشد.

بررسی سپرده‌های قرض‌الحسنه در جلسات پول و اعتبار

همچنین رییس کل بانک مرکزی گفت: کمیسیون پول و اعتبار می‌تواند در مورد جریان سپرده‌های قرض‌الحسنه به جز بانک قرض‌الحسنه در سایر بانک‌های کشور تصمیم‌گیری و نتیجه را اعلام کند.

طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر حساب جاری قرض‌الحسنه بانک‌ها را متفاوت از سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک قرض‌الحسنه دانست و گفت: حساب جاری توسط بانک‌های سطح کشور انجام می‌شود و این حساب جزو خدمات بانکی است. رییس کل بانک مرکزی افزود: تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا سپرده‌های قرض‌الحسنه نیز می‌تواند به جز بانک قرض‌الحسنه در سایر بانک‌های کشور نیز راه‌اندازی شود، بستگی به نظر کمیسیون پول و اعتبار دارد.