واگذاری بانک ملت در انتظار تایید صورت‌های مالی میان دوره‌ای از سوی سازمان حسابرسی است. سیدحمید پورمحمدی، معاون بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه از بانک‌های بسیار خوب سیستم بانکی است، تصریح کرد: در پی تاسیس این بانک؛ سازوکارهای تاسیس گروه‌های مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری بانک‌ها که طرح‌های توجیهی بانک را مورد بررسی قرارمی‌دهند، انجام شده و به زودی تاسیس می‌شوند و در پی آن موسسات پیگیری مطالبات معوق ایجاد خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط لازم برای واگذاری بانک ملت در هفته آینده فراهم است، توضیح داد: بله، شرایط برای واگذاری سهام بانک ملت فراهم است و آنچه به عهده این معاونت است، آماده کردن این بانک برای واگذاری است که این اقدام انجام شد.

وی ادامه داد: سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس اوراق‌بهادار نیز در جهت دیگر مسوول بررسی کشش تقاضای بازار هستند.

به گفته او تمام کارهای لازم برای خصوصی سازی بانک ملت انجام شده و اظهارنظر سازمان حسابرسی درباره صورت‌های مالی میان دوره‌ای باقی مانده است که به محض تایید آن واگذاری انجام می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از بانک ملت کدام بانک واگذار خواهد شد، گفت: بانک‌های دیگر نیز به ترتیب واگذار خواهند شد.

پورمحمدی درباره واگذاری بیمه‌ها نیز توضیح داد: وظیفه وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت مربوطه، آماده سازی بیمه‌ها برای واگذاری است که این امر انجام شده است و آنها نیز به ترتیب واگذار خواهند شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه بانک‌ها در راستای خصوصی‌سازی افزایش خواهد یافت، گفت: افزایش سرمایه ضرورتی ندارد، این بانک‌ها فقط از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل خواهند شد تا مردم سهام‌دار شوند. او به بحث واگذاری حق تقدم این بانک‌ها اشاره کرد و گفت: واگذاری سهام یا حق تقدم بانک‌ها در دست بررسی بورس است. در عین حال واگذاری سهام به معنای گرفتن پول حاصل از آن توسط دولت است؛ اما واگذاری حق تقدم به معنای آن است که پول حاصل از آن صرف افزایش سرمایه بانک و بزرگ‌ترشدن آن خواهد شد.