تورم در ایران به 15‌درصد کاهش می‌یابد

مجله اقتصادی اکونومیست در گزارشی از شاخص‌های کلان اقتصادی ایران پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی و تورم در سال ۱۳۸۷ به ترتیب به ۴درصد و ۱۵‌درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس واحد اطلاعات اکونومیست آخرین گزارش خود را در مورد چشم‌انداز اقتصادی ایران منتشر کرده است. سرمایه‌گذاری خارجی

این واحد در تحلیل سیاست‌های ایران در مورد سرمایه‌گذاری خارجی آورده است دولت ایران علاقه چندانی به جذب سرمایه‌های خارجی نشان نمی‌دهد و بیشتر ترجیح می دهد منابع مورد نیاز خود را برای سرمایه‌گذاری از منابع داخلی تامین کند. دولت ایران یک جهت‌گیری حمایتی نسبت به شرکت‌های داخلی را اتخاذ کرده است و به ویژه در بخش انرژی و پتروشیمی از فعالیت شرکت‌های داخلی استقبال می‌کند.

البته ایران حضور سرمایه‌گذاران خارجی را رد نمی‌کند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به سیاست ملی گرایانه دولت و همچنین بحث فعالیت‌های هسته‌ای ورود سرمایه‌های خارجی در ایران با کندی انجام شود.

در نتیجه به نظر نمی‌رسد هدف ایران برای رساندن تولید نفت خود به ۶/۵میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۱۰ تحقق پیدا کند.

رشد اقتصادی

به نظر می‌رسد در کوتاه مدت ایران رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. بالا بودن قیمت نفت در این مدت رشد اقتصادی خوبی را برای ایران پدید می‌آورد. بالا بودن حجم درآمد‌های دولت به آن اجازه می‌دهد تا همچنان سیاست‌های انبساطی را در دستور کار خود قرار دهد و این امر رشد و رونق اقتصادی را در داخل ادامه می‌دهد.

در عین حال بخش مهمی از بودجه ایران صرف واردات بنزین می‌شود و این امر از قدرت مانور دولت در عرصه داخلی می‌کاهد.

به هر ترتیب پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹ - ۲۰۰۸) به ۴‌درصد کاهش پیدا کند. رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۸-۲۰۰۷) بالغ بر ۳/۴‌درصد تخمین زده شده است. همچنین با توجه به کاهش ظرفیت تولید نفت ایران در سال ۱۳۸۸ پیش‌بینی می‌شود در آن سال رشد اقتصادی ایران به ۷/۳‌درصد کاهش پیدا کند.

تورم

بالا بودن حجم نقدینگی در داخل و افزایش هزینه‌های واردات باعث شده است تا نرخ تورم ایران در ماه‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. به ویژه قیمت کالاها و خدمات اساسی در این مدت شدیدا افزایش داشته است.

در عین حال اگرچه به نظر می‌رسد دولت ایران همچنان به سیاست‌های انبساطی خود ادامه می‌دهد؛ اما در اثر اقداماتی که برای کنترل قیمت‌ها انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تورم در کوتاه مدت کاهش یابد. بدین ترتیب متوسط نرخ تورم برای سال ۱۳۸۷ به ۱۵‌درصد خواهد رسید.

ارزش ریال

پایین نگه‌داشتن عمدی ارزش ریال یکی از سیاست‌های مهم بانک مرکزی ایران محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد با هدف حفظ توان رقابتی کالاهای غیرنفتی همچنان این سیاست ادامه پیدا کند؛ اما پیش‌بینی می‌شود در واقع همچنان ارزش ریال در برابر دلار افزایش پیدا کند.

به پیش‌‌بینی ما ارزش اسمی ریال در برابر دلار در سال ۱۳۸۷ کاهش خواهد یافت و هر دلار در برابر ۹هزار و ۸۸۰ریال معامله خواهد شد. این رقم در سال ۱۳۸۸ به ۱۰هزار و ۵۷۴ریال خواهد رسید.

مبادلات خارجی

در سال‌جاری و در نتیجه بالا رفتن قیمت نفت درآمد‌های صادراتی ایران افزایش یافت. در مقابل به دلیل اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از روند رو به افزایش واردات تا حدودی کاسته شد.

پیش‌بینی می‌شود تراز تجاری ایران در سال‌جاری به ۳/۲۷میلیارد دلار برسد و این رقم در سال ۱۳۸۷ به ۶/۲۷میلیارد دلار افزایش پیدا کند. در عین حال در سال ۱۳۸۸ تراز تجاری ایران کاهش می‌یابد و به ۶/۲۰میلیارد دلار خواهد رسید.

به همین ترتیب تراز حساب‌های جاری ایران نیز به ۸/۲۲میلیارد دلار در سال ۱۳۸۶ افزایش می‌یابد و در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ترتیب به ۶/۲۲ و ۷/۱۵میلیارد دلار خواهد رسید.