98درصد کالاهای مصرفی مردم در محاسبه تورم لحاظ می‌شود

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح سهم ۱۲ گروه کالایی در محاسبه نرخ تورم گفت: سبد تورمی ایران بسیار متنوع بوده و بیش از ۹۸درصد مصرف عمومی مردم را شامل می شود.

رامین پاشایی فام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: سبد تورمی ایران، بسیار متنوع بوده و بیش از ۹۸درصد مصرف عمومی مردم را شامل می شود. وی افزود: مبتنی بر تعریف تورم که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است، سعی شده تا در تعیین شاخص‌های سبد تورم به منظور اندازه‌گیری میزان تورم، به بحث عمومیت توجه جدی شود.

وی افزود: بانک مرکزی کوشید تا در ۱۲ گروه مختلف در مجموع ۳۵۹ قلم کالا را در سبد تورم لحاظ کند، به طوری که به میانگینی از قیمت‌ها در قالب قیمت‌گیری‌های متعدد در سراسر کشور دست یابد. معاون اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد: بانک مرکزی در مسیر فعالیت‌های مطالعاتی خود برای تعیین ترکیب سبد تورمی کوشید تا بتواند به بحث فراوانی مصرف مردم توجه کند، به طوری که در نهایت اقدام به انتخاب اقلامی کرد که بالاترین فراوانی را در سبد مصرفی خانوارها داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که برخی فکر می کنند با تبدیل مثلا ۳۵۹ قلم کالا به ۵۰۰ قلم در سبد تورمی کشور، میزان اندازه گیری تورم افزایش خواهد یافت گفت: اضافه کردن کالا به سبد تورم دلیل بر این نمی‌شود که میزان تورم اندازه‌گیری شده افزایش یابد، کما اینکه در ترکیب فعلی سبد تورم سعی شده تا کلیه کالاهای با فراوانی مصرف بالا برای عموم مردم لحاظ شود.

پاشایی فام در پاسخ به این سوال که آیا در تعیین حداقل قیمت، نقاط مرزی کشور مبنای کار قرار می‌گیرد یا خیر گفت: از همه نقاط کشور در نمونه برآوردی به طور یکسان استفاده می‌شود و قیمت‌گیری‌های آمارگیران بانک مرکزی شامل همه نقاط کشور‌ می‌شود.

وی با این توضیح که مبانی تحلیل‌ها از نرخ تورم نباید قیمت‌های موجود در تهران و دیگر شهرهای بزرگ باشد افزود: سبد تورم از ترکیب ۳۵۹ کالا و میانگین قیمت آنها در سراسر کشور شکل گرفته و هرگز قرار نیست که با انتظارات تک‌تک افراد، گروه‌ها یا طبقات اجتماعی همخوانی داشته باشد، چراکه خود براساس میزان مصرف و انتظارات عمومی (و نه خصوصی) پدید آمده است.

پاشایی فام گفت: بانک مرکزی ۳۵۹ قلم کالا را در ترکیب سبد تورمی لحاظ کرده (آنهم با نهایت دقت و تلاش) که این اقلام خود در ۱۲ گروه مختلف طبقه‌بندی شده است.

وی اولین گروه را در این خصوص گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دانست و افزود: این گروه ۵/۲۸درصد از وزن سبد مذکور را به خود اختصاص می‌دهد که خود متشکل از انواع مواد غذایی است که عموم مردم در سراسر کشور با آن سروکار دارند.

پاشایی فام با بیان اینکه در تعیین قیمت‌ها اکتفا به بالاترین یا صرفا پایین‌ترین قیمت‌ها خلاف بوده و لازم است تا میانگین قیمت مبتنی بر شرایط مذکور مشخص شود افزود: در یاد از گروه اول می‌توان به ذکر انواع برنج، آرد،‌ انواع نان، غلات، بیسکویت، انواع گوشت، کنسرو، شیر و انواع فرآورده‌های آن، تخم مرغ، انواع روغن نباتی، میوه‌های درختی، مرکبات، انواع خشکبار، سبزیجات مختلف، حبوبات، شیرینی جات، ادویه‌جات و... پرداخت که به این ترتیب به نظر می‌رسد کالای نادری باید وجود داشته باشد که در این گروه قرار نگیرد. وی گروه دوم را مربوط به دخانیات دانست که خود تنها نیم‌درصد از سبد تورم کشور را شامل می‌شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در تشریح اقلام گروه سوم به پوشاک و کفش اشاره کرد گفت: انواع و اقسام پوشاک، شلوار، مانتو، حتی اجرت شست‌و‌شوی البسه و... که عموم خانوارها از آن بهره می‌گیرند و در این گروه می‌گنجد، در گروه ۳ دسته بندی می‌شود، اقلام طبقه‌بندی شده در این گروه ۲/۶درصد از سبد تورم را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در گروه ۴ که از گروه‌های مهم و مورد توجه است به مسکن (اجاره‌بهای سکونت و اقامت هر فرد یا خانوار)، هزینه‌های آب، گاز و سایر سوخت‌ها و همچنین اجرت تعمیرات و نگهداری مسکن اعم از گچ کاری، سیمان کاری و... اشاره کرد و افزود: اقلام این گروه نیز ۶/۲۸درصد از سبد مذکور را شامل می‌شود.

پاشایی‌فام در گروه پنجم از اثاثیه و لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه یاد کرد و با بیان اینکه این گروه مشتمل بر ۲/۶‌درصد از اقلام کل سبد است گفت: فرش ماشینی، موکت، جارو برقی، کولر، انواع مایع‌های ظرفشویی و دستشویی و دیگر موارد مشابه، همگی در این گروه دسته‌بندی می‌شوند.

وی افزود: گروه ششم یا بهداشت و درمان با اختصاص ۵/۵درصد از کل سبد تورم مشتمل بر انواع و اقسام دارو، کپسول، آمپول، سرم، عینک، هزینه‌های دندانپزشکی، ویزیت پزشک‌های عمومی و تخصصی، هزینه‌های عمل‌های عمومی، کرایه تخت بیمارستان خصوصی، عمومی و دولتی و... است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ذکر اقلام مربوط به گروه هفتم (حمل‌و نقل) که خود ۱۲درصد وزن سبد را شامل می‌شود از قیمت انواع خودروهای پر خریدار همانند سمند، پراید، پ‍ژو ۴۰۵، لوازم مربوط به آنها اعم از لاستیک لنت، سوخت، روغن، اجرت‌های بازدید، تعمیر، نقاشی، صافکاری، کرایه مسافرت با قطار، اتوبوس و... یاد کرد. وی وزن گروه هشتم یا ارتباطات را در سبد تورم ۶/۱درصد اعلام کرد و افزود: در این گروه می‌توان به هزینه‌های پست، تلفن ثابت، همراه، حق مکالمه داخلی، بین‌شهری، هزینه استفاده از اینترنت و... اشاره کرد.

پاشایی فام در ذکر اقلام مربوط به گروه نهم یا تفریح و امور فرهنگی از طیف گسترده‌ای از اقلام اعم از رادیو ضبط، نوار و سی‌دی، آموزش بدن‌سازی، بلیت سینما، مجله، خودکار، مداد، دفتر،‌ مسافرت، سفرهای زیارتی و... یاد کرد.

وی سهم گروه نهم را در سبد تورمی کشور ۸/۳درصد اعلام کرد. معاون اقتصادی بانک مرکزی سهم گروه دهم یا تحصیل، یازدهم یا رستوران و هتل‌داری، دوازدهم یا کالا و خدمات متفرقه را به ترتیب ۲‌درصد، ۷/۱درصد و ۳‌درصد ذکر کرد و گفت: در گروه تحصیل اقلامی چون هزینه‌های مدارس و مدارس غیرانتفاعی، هزینه دانشگاه و... می‌گنجد.

وی افزود: در گروه یازده قیمت انواع غذاها از سنتی تا فست‌فود، اقامت در هتل، مهمانسراها و ... جای می‌گیرد.

پاشایی فام در گروه دوازده از طیف وسیعی از اقلام چون اجرت اصلاح موی سر، خمیردندان، بیمه ماشین، تهیه اسناد مربوط به طلاق، ازدواج و... اشاره کرد.

وی افزود: از اطلاعات مربوط به ۱۲ گروه مشخص می‌شود که همه کالاهای مصرفی و مورد نیاز خانوار در این گروه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با تغییرات و تحولاتی که در جامعه صورت می‌گیرد، باید هر چند سال یکبار ترکیب سبد تورم تغییر کند گفت: به طور مثال ۵ سال پیش نیازی به لحاظ اینترنت در سبد تورم احساس نمی شد ولی هم اکنون لازم است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: ۵سال پیش خودرویی چون پیکان در سبد لحاظ می شد، ولی امروزه باید به جای پیکان خودرویی چون سمند، پراید، پ‍ژو ۴۰۵ و دیگر خودروهای پر خریدار جایگزین شوند.

وی تاکید کرد: در ترکیب سبد تورمی کشور سعی شده تا به سه نکته اساسی توجه شود؛ اولا سبدی که انتخاب می‌شود بسیار متنوع باشد، از طرفی نزدیک به ۹۹‌درصد افراد جامعه آن اقلام را مصرف کنند و آخر اینکه در تعیین قیمت اقلام انتخابی به میانگینی از قیمت‌ها در قالب قیمت‌گیری‌های متعدد در سراسر کشور دست یافت.