قیمت جهانی طلا باز هم کاهش یافت

گروه بازارپول- بهای طلا در بازارهای جهانی ۸/۱۲دلار کاهش یافت. کاهش بهای انرژی و تقویت دلار، موجب کاهش تقاضای خرید طلا به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌گذاری قابل اطمینان در مقابل نوسانات بازارها شده است.

با وجود کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه در بازار داخلی روز گذشته تغییر چندانی نداشت. در عین حال، بازار ارز داخلی با تغییرات متنوعی همراه بود. نرخ برابری یورو و پوند در مقابل دلار با کاهش همراه بود. دلار در مقابل ین ژاپن ۲/۱واحد رشد کرد و درهم امارات با رشد بی‌سابقه ۰۱۳۴/۰واحدی خود در مقابل دلار نظر فعالان بازار ارز را با رشد قیمت به ۲۶۰تومان به خود جلب کرد.

دلار آمریکا در بازار داخلی ۳تومان رشد کرد و به نرخ ۹۴۳تومان به خریداران عرضه شد؛ در حالی که یورو بدون تغییر ۱۳۹۰تومان به فروش رسید. پوند انگلیس، ریال عربستان، دلار کانادا، لیر ترکیه و یک‌میلیون دینار عراق به ترتیب ۵تومان، ۳تومان، ۵تومان، ۱۰تومان و ۱۰هزار تومان گران شدند. از قیمت فروش ین ژاپن ۵تومان کاسته شد.افت قیمت نفت خام به زیر ۸۹دلار که برای اولین‌بار در ماه جاری رخ داده، تاثیر ویژه‌ای بر کاهش نرخ طلا داشته است. دلیل عدم تقاضای خرید نفت، افت نرخ رشد اقتصادی آمریکا و احتمال افزایش تولید اوپک در هفته آینده عنوان شده است. دلار آمریکا طی هفته گذشته ۵/۱درصد در مقابل سایر ارزهای عمده رشد داشته است.

سخنرانی بن برنانکی، رییس فدرال رزرو در روز جمعه، اگرچه نشانه‌هایی از کاهش بیشتر نرخ بهره دلار طی ماه آینده را به همراه داشت؛ اما تاکید وی بر انجام این کار در جهت تقویت نرخ رشد اقتصادی آمریکا، انگیزه‌ای برای افزایش ارزش دلار در بازارهای مالی فراهم آورده است. در عین حال، برخی تحلیل‌گران معتقدند که کاهش نرخ بهره دلار همچنان دلار آمریکا را تحت‌فشار نگاه خواهد داشت و در آن صورت قیمت طلا دوباره رشد خود را از سر خواهد گرفت.

نرخ فروش آنی هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته (در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی) با ۸/۱۲دلار نسبت به روز جمعه به نرخ ۸۰/۷۸۳دلار رسید. نرخ فروش برای ماه مارس ۲۰۰۸ نیز به ۱۰/۷۸۹دلار کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی کاهش ارزش طلا

در یک پیش‌بینی توسط تحلیل‌گران Goldman Sachs اعلام شده تحلیل تکنیکال قیمت طلا حکایت از افت آن در درازمدت دارد. بنابراین گزارش، رشد بیشتر بهای طلا فراتر از قیمت‌های پایین ماه آگوست یک مقاومت جدی در محدوده قیمت ۸۵۰دلار سال ۱۹۸۰ دارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در درازمدت تا حد ۷۷۰دلار کاهش یابد و حتی تا تابستان سال آینده، بازار در انتظار قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰دلار خواهد ماند.

تغییر ترکیب ذخایر ارزی، تاثیری بر تورم ندارد

براساس اظهارات یکی از استراتژیست‌های ارزی گروه مالی Citigroup و HSBC Holding PLC ارزش‌گذاری مجدد ارز‌های کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در مقابل دلار، تاثیری بر کاهش نرخ تورم آنها نخواهد داشت. بلومبرگ گزارش داد کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس طی یک ماه گذشته در واکنش به تضعیف دلار آمریکا به تغییر ترکیب ذخایر ارزی خود روی آورده‌اند. در این گزارش از بحرین، عمان، قطر و کویت نیز نام برده شده است. در این گزارش آمده است رشد ۴۹درصدی درآمدهای نفتی در سال جاری در این کشورها و کاهش بهای دلار موجب فشارهای تورمی در این کشورها شده که طی ۵سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در کویت نرخ تورم به ۵درصد رسیده است و باید کنترل و مدیریت تقاضای نفت را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

پیش‌بینی اکونومیست از کاهش ۴درصدی ارزش ریال دربرابر دلار

واحد اطلاعات اکونومیست پیش‌بینی کرد که امسال دلار بیش از ۲۳ تومان گران می‌شود.

به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه نوامبر خود ارزش دلار در سال گذشته را ۹‌هزار و ۱۷۱ ریال برآورد و اعلام کرد که این میزان در سال‌جاری به ۹‌هزار و ۴۰۷ ریال می‌رسد.

طی سال‌های آتی بانک مرکزی به ریال اجازه خواهد داد تا در برابر دلار ضعیف شود تا با این اقدام از رقابت پذیری صادرات غیر نفتی حمایت کند؛ این در حالی است که در اصل ریال در حال تقویت شدن در برابر دلار است.

انتظار می‌رود ریال در سال جاری در حدود ۴‌درصد کاهش ارزش در برابر دلار داشته باشد و هر دلار به ۹‌هزار و ۴۰۷ ریال برسد. طی سال‌های آتی کاهش ارزش ریال در برابر دلار تداوم خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های ۸۷ و ۸۸، هر دلار به ترتیب به ۹‌هزار ۸۸۰ ریال و ۱۰‌هزار و ۵۷۴ ریال برسد.

امارات‌درصدد افزایش ارزش درهم است

روزنامه «امارات تودی» چاپ امارات نوشت: امارات عربی متحده برای متوقف کردن یا تجدید نظر در تثبیت درهم در مقابل دلار تحت فشار قرار گرفته، چرا که تورم و کاهش ناگهانی نرخ دلار همچنان بر اقتصاد این کشور تاثیر گذاشته است. به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی زبان روز جمعه نوشت: ارزش درهم طی روزهای گذشته می‌توانست بین سه تا پنج‌درصد افزایش یابد، که در این صورت ارزش هر دلار از ۳/۶۷ به ۳/۴۹درهم می‌رسید. ارزش دلار آمریکا از آغاز سال گذشته میلادی بیش از ۲۰درصد در مقابل یورو و پوند انگلیس کاهش داشته است. برخی روزنامه‌های این کشور به نقل از منابع ناشناس نزدیک به بانک مرکزی امارات نوشتند که ترقی درهم در روزهای آینده صورت خواهد گرفت. به گفته این افراد، امارات درصدد افزایش ارزش درهم است تا این که بخواهد سبدی از واحدهای پولی گوناگون داشته باشد. «امارات تودی» می‌نویسد، دولت امارات تعلل می‌کند، دلار چقدر می‌تواند نزول کند، هر چند تورم بیشتر به خاطر شرایط داخل کشور است و این تورم نیز ریشه در رونق املاک دارد.

به نوشته این روزنامه، ثابت نگهداشتن دلار به این معنی است که امارات باید پیرو نرخ بهره دلار باشد. اما با توجه به نرخ تورم در امارات که در حدود ۱۰درصد است، دولت باید میزان بهره خود را افزایش بدهد نه کاهش.

با این وجود تغییر ناگهانی در نرخ درهم ممکن است منجر به افزایش مشکلات دلار شود؛ یعنی پایین‌تر آوردن پول آمریکا و از بین بردن قیمت عمده سود ناشی از افزایش درهم. تمایل امارات به افزایش ارزش درهم احتمالا به این علت است که با این ترتیب می‌توان ارزش نسبی اندوخته‌های پولی تحت نفوذ دلاری این کشور را کاهش داد.