تسهیلات 13درصدی برای بانک‌های خصوصی به صرفه نیست

در‌حال‌حاضر هزینه تمام شده پول در بانک‌های خصوصی ۵/۲۲درصد است که دلیل آن نیز پایین بودن منابع ارزان قیمت در بانک‌های خصوصی است؛ این دسته از منابع کمتر از ۱۰‌درصد کل منابع را تشکیل می‌دهند.

‌ا...ویردی رجایی سلماسی، مدیر‌عامل بانک سامان،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا میزان تسهیلات اعطایی در قالب عقود مبادله‌ای کاهش و در قالب عقود مشارکتی افزایش یافته است، توضیح داد: با توجه به گران بودن هزینه تمام شده پول در بانک‌های خصوصی، فعالیت در قالب عقود مبادله‌ای با نرخ سود ۱۳‌درصد به صرفه نخواهد بود. وی ادامه داد: از سوی دیگر کم بودن شعب نیز باعث کاهش فعالیت در عقود مبادله‌ای شده است.

او از ایجاد حساب پشتیبان برای حساب‌های جاری خبر داد و گفت: این امر باعث خواهد شد که سودی به این مشتریان پرداخت شود.

بی‌منفعت بودن قرض‌الحسنه برای بانک‌های خصوصی

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ایجاد بانک قرض‌الحسنه توسط بانک‌های خصوصی، مناسب و مطلوب است، توضیح داد: خیر، بانک‌های خصوصی در‌حال‌حاضر فعالیتی روی قرض‌الحسنه ندارند؛ چرا که منفعتی را برای آنها به همراه ندارد، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه باید از منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه صورت گیرد، در حالی که بانک‌های خصوصی، سپرده‌های قرض‌الحسنه دریافت نمی‌کنند. این طرح برای بانک‌های دولتی که سپرده‌گیری قرض‌الحسنه داشته و جوایزی هم برای آن در نظر می‌گیرند، امکان‌پذیر است.

رجایی سلماسی با بیان اینکه در تعیین نرخ چه سپرده و چه تسهیلات، کاهش ارزش پول باید محاسبه شود، اضافه کرد: پول بعد از مدتی قدرت خرید خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل است که بانک‌های دولتی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه حدود ۴‌درصد کارمزد دریافت می‌کنند.

تعیین نرخ سود تسهیلات بر‌اساس نرخ تورم صحیح است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعیین نرخ تورم در نرخ سود تسهیلات تصریح کرد: تعیین نرخ سود تسهیلات بر‌اساس نرخ تورم صحیح است؛ به عنوان مثال نرخ سود تسهیلات در ژاپن صفر است؛ چرا که نرخ تورم آنها منفی است؛ اما در ایران نرخ تورم بیشتر از نرخ سود تسهیلاتی است که دریافت می‌شود.

به گفته مدیرعامل بانک سامان، عوامل متعددی در کاهش نرخ تورم موثر هستند که حجم اسکناس یکی از آنهاست، در‌حال‌حاضر حجم اسکناس، در دست مردم بسیار زیاد است که به نقدینگی و سپس افزایش نرخ تورم منجر شده است. بهتر به نظر می‌رسد نرخ سود تسهیلات و سپرده بر اساس تقاضا و عرضه در بازار تعیین شود، بدین ترتیب با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، نرخ سود بانکی نیز به تعادل خواهد رسید.

مردم به آژانس‌های املاک و آگهی‌های خرید و فروش وام اعتماد نکنند

وی در پاسخ به سوال دیگری که در‌حال‌حاضر آژانس‌های مسکن با حق دلالی، وام مسکن برای مردم تهیه و با قیمت گران به آنها می‌فروشند، در این زمینه چه باید کرد، گفت: بارها اطلاع رسانی شده است که مردم خود مستقیما برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک‌ها مراجعه کنند و به آژانس‌های املاک و آگهی‌های خرید و فروش وام اعتماد نکنند؛ به همین دلیل مکانیزمی در بانک طراحی شد که تسهیلات فقط به فرد تسهیلات گیرنده پرداخت شود.

ایران‌چک‌های ۵۰۰‌هزار تومانی بانک سامان در راه است

رجایی سلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این بانک قصد دارد ایران چک با رقم بالا منتشر و عرضه کند؟ توضیح داد: در‌حال‌حاضر ایران چک‌های ۵۰ و ۱۰۰‌هزار تومانی دو ماه است که به بازار آمده و مجوز انتشار ایران چک‌های ۲۰۰ و ۵۰۰‌‌هزار تومانی نیز صادر شده و سفارش آن در دست چاپ است، بدین ترتیب ایران‌چک‌های بانک با ارزش ۲۰۰ و ۵۰۰‌هزار تومان در آینده نزدیک به بازار می‌آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر طرح حذف سه صفر از واحد پولی کشور توضیح داد: حذف صفر از واحد پولی آثار روانی بسیاری دارد؛ اما این اقدام در بسیاری کشورها انجام و تبعات مثبتی هم داشته است.

افزایش پایانه‌های فروش بانک

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های این بانک ۶۰ تا ۷۰‌درصد در سال‌جاری رشد داشته است، خاطر نشان کرد: این رشد فعالیت در کلیه عملیات سپرده‌گیری، تسهیلات‌دهی، بانکداری الکترونیکی و افتتاح شعبه و سایر عملیات بوده است.

وی با بیان اینکه این بانک در سراسر کشور ۵۷ شعبه و باجه دارد، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر ۲۵ شعبه خریداری شده است و آماده‌سازی آنها در شش ماه دوم امسال انجام خواهد شد، صدور کارت‌های اعتباری در شش‌ماه ابتدای امسال آغاز شده است و رشد آن در این مدت ۲۰ تا ۳۰‌درصد بود و امید است تا پایان سال رشد آن به ۱۰۰‌درصد برسد.

او به تغییر نرخ سود سپرده‌های این بانک در سال جاری اشاره کرد و گفت: نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کاهش و سپرده‌های بلندمدت افزایش یافت، دلیل آن نیز کاهش نرخ سود تسهیلات توسط شورای پول و اعتبار بوده است.

رجایی سلماسی میزان سودآوری این بانک را در سال ۸۵ مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هرچند سودآوری بانک در سال ۸۵ به میزان سال ۸۴ نبوده، اما ۲۰‌درصد سود کسب شده است.

افزایش سرمایه بانک تا پایان سال ۸۷ به ۵هزار میلیارد ریال

مدیرعامل بانک سامان با اشاره به تاخیر ایجاد شده در افزایش سرمایه این بانک به دلیل برخی محدودیت‌ها اشاره کرد و افزود: افزایش سرمایه بانک باید از سال گذشته آغاز می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها به تاخیر افتاد؛ در‌حال‌حاضر نیز بانک مرکزی موافقت خود را با افزایش سه برابر سرمایه از ۹۰۰‌میلیارد ریال به دو‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد ریال اعلام کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که سرمایه این بانک تا پایان سال ۸۷ به ۵هزار میلیارد ریال برسد.

رجایی گفت: اگر مشکل افزایش سرمایه بانک مرتفع شود، سرعت رشد عملیات چندین برابر خواهد شد.