دنیای اقتصاد- به‌گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، از این پس هر متقاضی فروش سکه با مراجعه به بازار می‌تواند سکه‌های تاریخ پایین را به قیمت سکه‌های تاریخ بالا (85) به فروش برساند و هر‌کدام از 90 واحد مجاز که به‌این اطلاعیه اتحادیه بی‌توجهی کنند، پلمب خواهند شد.

دستورالعمل تازه برای ساماندهی معامله سکه‌های بهار آزادی
مسعودرضا طاهری:تشدید شرایط نامناسب خرید و فروش سکه‌های طلا در بازار داخلی کشور و سردرگمی مردم در معامله اندوخته‌های سکه‌های طلای تاریخ گذشته بالاخره واکنش اتحادیه طلا و جواهر کشور را به عنوان متولی رسیدگی به این امور برانگیخت و شورای اصناف کشور نیز بخشی از این ناملایمات را متوجه عملکرد بانک رفاه در عدم پذیرش سکه‌های طلای ضرب شده پس از سال 80 اعلام کرده است.
براساس یک قانون نانوشته چندسالی است که مردم به هنگام فروش انواع سکه‌های طلای بهار آزادی به صرافی‌ها و جواهرفروشی‌ها مجبور می‌شوند سکه‌های ضرب شده در سال‌های پایین‌تر از سال‌جاری را به قیمت پایین‌تری بفروشند که این میزان برای برخی از سکه‌های ضرب شده پایین‌تر از سال ۸۰ گاهی اوقات تا ۱۰هزار تومان نیز کمتر از نرخ سکه‌های سال‌جاری است. البته به هنگام فروش نیز این سکه‌ها کمتر از سکه‌های ضرب شده سال ۸۵ به عنوان سکه نرخ روز عرضه می‌شوند.
تا پیش از دستور وکیوم سکه‌های طلای بانکی (ضرب شده ضرابخانه بانک مرکزی) اختلاف قیمت سکه‌ها به هنگام معامله بیشتر با توجه به شرایط بانکی بودن یا غیربانکی بودن آنها تعیین می‌شد که در نتیجه سودجویی عده‌ای در آب‌کردن طلاهای قراضه با عیار مخلوط و ضرب غیرقانونی انواع سکه بهار آزادی به وجود آمده بود. روش شناسایی این سکه‌ها نیز جای تعجب داشت. صدای برخورد سکه در هنگام فرو انداختن آن توسط صراف یا جواهرفروش بر روی پیشخوان شیشه‌ای و زنگ صدای شنیده شده از آن روش عمده تشخیص بانکی بودن یا غیربانکی بودن آن بوده است که جای تاسف دارد.
پس از تلاش برای ساماندهی واحدها و صرافی‌های مجاز توسط اتحادیه و بانک مرکزی و الزام وکیوم شدن سکه‌های بانکی خریداری شده از بانک کارگشایی و درج نام واحد مجاز وکیوم‌کننده، سودجویان این بار در جریان رونق بازار سکه و خرید و فروش پررونق آن طی سال‌های اوج نقدینگی، سال ضرب این سکه‌ها را مورد توجه قرار دادند که به دلیلی برای تفاوت قیمت خرید و فروش تبدیل شد. در صورتی که سکه‌های بهار آزادی ضرب شده توسط بانک مرکزی از نظر عیار و وزن هیچ‌گونه تفاوتی ازلحاظ ضرب سال‌های قبل و بعد باهم ندارند. این وضعیت در مورد نیم‌سکه و ربع سکه نیز صادق است. حتی وزن و عیار سکه طرح جدید (تصویر امام) با سکه‌های طرح قدیم نیز تفاوتی ندارد.
وزن هر قطعه سکه بهار آزادی 135/8 گرم طلای 900 در هزار است و به عبارتی هر قطعه سکه بهار آزادی 32/7 گرم طلای خالص دارد.
با وجود انحراف بخش اعظم نقدینگی‌های سرگردان جامعه از بازار سکه و طلا به بخش مسکن، همچنان افزایش قیمت‌های جهانی طلا، خرید و فروش سکه‌ها را جذاب کرده است.
از آغاز مهرماه امسال قیمت هر سکه بهار آزادی از 161هزار تومان با 17درصد افزایش به نرخ 188هزار تومان رسیده که البته نوسانات بیشتری نیز داشته است. در همین مدت سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با بیش از 20درصد رشد قیمت از 168هزار تومان به 203هزار تومان رسیده است. در همین مدت نرخ فروش آنی هر اونس طلا با 10درصد رشد قیمت از 735 دلار به 815دلار رسیده است. از این رو توجه سرمایه‌گذاران و صاحبان نقدینگی به بازار سکه تلاشی برای حفظ قدرت خرید پول در مقابل تورم شدید داخلی است.
طی بخشنامه‌ای که از سوی اتحادیه طلا و جواهر در روز دوشنبه برای تمامی صرافی‌های مجاز و واحد‌های فروش سکه ارسال شده، از آنها درخواست شده که تمامی سکه‌های تاریخ گذشته و تاریخ جدید به یک نرخ معامله شود.
صرافی‌ها موظف به معامله سکه بدون توجه به تاریخ ضرب آن شدند
رییس اتحادیه طلا از اجرای طرح خرید و فروش هر نوع سکه بدون توجه به تاریخ ضرب آن و با قیمت روز در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، کوروش گوهربین گفت: طی هماهنگی به عمل آمده میان بانک مرکزی، شورای عالی اصناف کشور و اتحادیه طلا و جواهر سراسر کشور از روز دوشنبه تمامی واحدهای مجاز سکه فروش (در تهران 90 واحد مجاز) باید سکه طلا را بدون توجه به تاریخ ضرب آن همانند اسکناس به قیمت روز خریداری کنند.
وی ادامه داد: از این پس هر متقاضی فروش سکه با مراجعه به بازار سکه در تهران می‌تواند سکه‌های تاریخ پایین را به قیمت سکه‌های تاریخ بالا (۸۵) به فروش برساند.
گوهربین با بیان اینکه ماه‌ها بود که سکه فروش‌ها سکه را بر مبنای تاریخ آن خریداری می‌کردند، گفت: سکه‌فروشان سکه‌هایی را که به فروش می‌رسانند به تاریخ روز وکیوم کرده و به فروش می‌رسانند و طبیعتا سکه‌هایی که تاریخ پایین بود به قیمت طلای آب شده و پایین‌تر از قیمت سکه‌های روز از متقاضیان خریداری می‌کردند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: این معضلی بود که تاریخ ضرب سکه بانکی بر روی سکه‌ها، بی‌محتوا باقی می‌ماند و هزینه ضرب سکه از بین می‌رفت.
گوهربین گفت: به عنوان مثال سکه‌ای که قیمت روز آن 190‌هزار تومان بود اما تاریخ ضرب آن 5 سال پایین‌تر بود 10 هزار تومان ارزانتر از قیمت سکه با تاریخ سال 85 خریداری می‌شد.
پلمب واحدهای متخلف
گوهربین گفت: هر‌کدام از 90 واحد سکه فروش مجاز که به اطلاعیه جدید اتحادیه بی‌توجهی کنند و سکه را به قیمت روز خریداری نکنند، پلمب خواهند شد.
مردم با اتحادیه تماس بگیرند
رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: اگر متقاضیان فروش سکه با مراجعه به بازار متوجه شدند 90 واحد مجاز هر‌کدام از اطلاعیه جدید سرپیچی می‌کنند‌، مراتب را به اتحادیه طلا در خیابان سمیه تهران گزارش دهند تا با واحد متخلف برخورد قانونی شود.
از سویی، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز قرض‌الحسنه سکه توسط بانک رفاه و ورود یک بانک دولتی در عرصه معاملات و مبادلات این سکه‌ها به جای سروسامان دادن به این اختلاف قیمت غیرمنطقی به ظاهر به شرایط نامطلوب به وجود آمده دامن زده است. آنچنان که در خبرهای به دست آمده از بانک رفاه طی استعلام این بانک از بانک مرکزی به دلیل ضرب برخی سکه‌های ضرب شده در قبل از سال ۸۰ توسط برخی مراجع غیرقانونی این بانک از دریافت سکه‌های ضرب شده پایین‌تر از سال ۸۰ خودداری می‌کند و در صورت پذیرش ۱۰هزار تومان از ارزش آن را کمتر منظور می‌کند.
عملکرد بانک رفاه باعث ایجاد دوگانگی در قیمت سکه شده بود
صندوق قرض‌الحسنه سکه بانک رفاه عامل اصلی ایجاد تفاوت قیمت بین سکه‌های سال‌های پایین و بالای سال ۸۰ بوده است و امیدواریم که با دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر یکسان بودن قیمت سکه ضرب شده در سال‌های مختلف، دیگر شاهد اختلاف قیمت سکه‌ها نباشیم.
محمد آزاد، رییس شورای اصناف کشور، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: صندوق قرض‌الحسنه بانک رفاه در ابتدای فعالیت خود اعلام کرد که سکه‌های ضرب شده در سال‌های پایین سال 80 را به عنوان سرمایه‌گذاری قبول نمی‌کند که پس از اعتراض مردم اعلام کرد آنها را با مبلغ 10‌هزار تومان پایین‌تر از نرخ عادی می‌پذیرد.
او گفت: همین موضوع باعث ایجاد تشتت و دوگانگی در بازار شد و بسیاری از اتحادیه‌ها در همایش آسیب‌شناسی صنعت طلا و جواهر که در مشهد برگزار شد به این موضوع اعتراض داشتند و آن را باعث به وجود آمدن شرایطی برای سوء‌استفاده برخی از افرادی می‌دانستند که با آب کردن طلای این سکه‌ها که ۱۰‌هزار تومان پایین‌تر از قیمت معمولی خریداری کرده‌اند، به سود‌های هنگفت دست پیدا می‌کنند.
آزاد گفت: تا پیش از اقدام بانک رفاه چنین اختلاف قیمت و دوگانگی‌ بین سکه‌های سال‌های مختلف وجود نداشت و این اقدام تاثیر منفی‌ای در بازار گذاشت که به همین دلیل نامه‌ای از طرف شورای اصناف کشور به بانک مرکزی نوشتیم و خواستار یکسان‌سازی قیمت‌ها شدیم که بانک مرکزی هم روز‌ گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت سکه به سال ضرب آن بستگی ندارد و تمامی‌ سکه و طلافروش‌ها باید سکه را بدون توجه به سال ضرب آن خرید و فروش کنند.
رییس شورای اصناف کشور تصریح کرد: به تمامی واحدهای سکه و طلافروش و صرافی‌ها اعلام شده است که از این پس خرید و فروش‌ سکه را بدون توجه به سال ضرب آن انجام دهند، چون وزن طلا در تمامی‌ سکه‌ها ثابت است و ارزش آن تفاوتی ندارد.
او همچنین از برخورد با واحدهای متخلف در روزهای آتی خبر داد.
آزاد گفت: قطعا این بخشنامه به بانک رفاه هم ابلاغ می‌شود و امیدواریم که این بانک هم رویه خود را اصلاح کند تا اقداماتش باعث ایجاد تاثیر منفی در بازار نشود.
این طرح موفق می‌شود به شرط اینکه ...
درعین حال یکی از فعالان بازار سکه و ارز نسبت به اعلام و عمل کردن به این دستورالعمل اظهار خوشبینی می‌کند.
محمد خانزاده معتقد است که در صورت گردن نهادن همه واحدهای ارائه‌کننده به این امر انتظار می‌رود که طی یک الی دو هفته بتوان به وضعیت مطلوبی دست یافت. وی البته اعلام یک یا چند مرجع رسمی برای خرید و جمع‌آوری سکه‌های سال پایین و پیروی عمده‌فروشان بازار از این روش را لازمه موفقیت این طرح می‌داند.
به اعتقاد برخی دیگر از فعالان بازار، اگر امکان حذف تاریخ ضرب سکه‌ها به وجود بیاید، شاید دیگر دستاویزی از این دست برای سودجویی غیرمنطقی وجود نداشته باشد.
تداوم افزایش قیمت جهانی طلا
بهای هر اونس طلا برای فروش فوری روز گذشته در ساعت ۲۰/۱۵دقیقه به وقت تهران به نرخ ۸۲۲دلار رسید که تا زمان گذر از مرز تاریخی ۸۳۷دلار سال ۱۹۸۰ فاصله‌ای ندارد اگرچه نرخ ۸۳۷دلار نرخ اونس طلا برای معاملات آتی و فیوچر است.
رشد بهای نفت بالاتر از 95دلار و کاهش بیشتر نرخ دلار در مقابل یورو (فراتر از 4526/1) دلیل اصلی رشد بهای طلا است. خسارات 11میلیارد دلاری برای گروه مالی Citigroup و زیان 3میلیارد دلاری برای دومین شرکت‌ بزرگ اعتباری آمریکا، CNBC، از جمله دلایل تضعیف بیشتر دلار آمریکا طی 48ساعت گذشته اعلام شده است.
فرا رسیدن فصل عروسی‌ها در هندوستان (اکتبر تا فوریه) و رشد تقاضای طلا و همچنین اوضاع متشنج خاورمیانه دلیل دیگر این افزایش‌ها است.