بانکداری اسلامی؛ جاده جدید ابریشم

رییس کل بانک مرکزی مالزی معتقد است که مالیه اسلامی به جاده جدید ابریشم است که دوسوی گیتی را به یکدیگر وصل می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس از شرق آسیا، زتی اخترعزیز که سال‌ها است، ریاست بانک مرکزی مالزی را برعهده دارد، در همایش بانکداری اسلامی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن از بانکداری اسلامی به عنوان عاملی برای حرکت بهتر سرمایه در اقصی نقاط جهان یاد کرد.

وی بر این باور است که مالیه و بانکداری اسلامی می‌تواند همکاری‌های اقتصادی و مالی رابین کشورهای جهان اعم از کشورهای آسیایی و خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی را افزایش دهد.

رییس بانک مرکزی مالزی با اشاره به این که مازاد پس‌انداز در یک منطقه از جهان می‌تواند از طریق بانکداری اسلامی به مناطقی که با کمبود پس‌انداز روبه‌رو هستند، انتقال یابد اظهار داشت: سهم اوراق قرضه اسلامی طی سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه ۴۰‌درصد برای طرح‌‌های زیرساختی افزایش داشته است.

زتی اختر عزیز معتقد است: نرخ بالای پس‌انداز بخصوص در کشورهای خاورمیانه که به دلیل افزایش قیمت نفت افزایش یافته است، به روند صعودی تقاضا برای این اوراق شدت بخشیده است و در عین حال فرصتی را برای عرضه‌کنندگان فراهم آورده است.

رییس کل بانک مرکزی مالزی در این اجلاس به فعالیت ۳۰۰ بانک و انستیتوی اسلامی در سرتاسر جهان اشاره کرد و از سرمایه‌ای معادل یک‌تریلیون دلار آمریکا نزد این موسسات خبر داده است.

برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ اوراق قرضه اسلامی در مالزی منتشر شد و پس از آن تعدادی از کشورهای مسلمان جهان نیز اقدام به انتشار این اوراق نمودند.

اما بازار اوراق قرضه اسلامی در این مدت از چنان رشدی برخوردار بوده که کارشناسان را متحیر نموده است؛ به طوری که تنها در یک سال گذشته میزان سرمایه اختصاص یافته به این اوراق به ۲۸‌میلیون دلار آمریکا رسیده و دوبرابر شده است.

نکته جالب در این میان فروش ۸۰‌درصد اوراق قرضه اسلامی به شرکت‌های بین‌المللی است.

مردم مالزی در سال‌های اخیر از حرکت انجام شده توسط بانک‌های این کشور به شدت استقبال کرده‌اند و بر این عقیده‌اند که با وجود بانکداری اسلامی استفاده از محصولات بانک‌های دیگر خلاف شرع است.

همین امر بانک‌های غیر اسلامی را نیز به ورود در این بخش ترغیب کرده است که از آن جمله می‌توان به چندین بانک انگلیسی، سنگاپوری و ژاپنی فعال در این بخش اشاره کرد.

بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات بانکداری اسلامی نیز هر روزه تلاش می‌کنند تا به خدمات خود تنوع بیشتری بخشند.

این موضوع به حدی مورد توجه مردم واقع شده است که سپرده‌گذاری مردم در سیستم بانکداری اسلامی مالزی از ۷۰‌میلیارد رینگیت در سال ۲۰۰۴ به بیش از ۸۳‌میلیارد رینگیت در پایان سال ۲۰۰۵ رسیده است.

بنابر گزارش سالانه بانک مرکزی مالزی، در حال حاضر ارزش سپرده‌های مردم در سیستم بانکداری اسلامی به رکورد ۱۲/۱‌درصد از کل سپرده‌های داخلی سیستم بانکی مالزی رسیده است.

این در حالی است که وام‌های پرداختی از سوی سیستم بانکی اسلامی نیز طی همین مدت ۶۷ /۴‌ میلیارد رینگیت یا معادل ۱۲‌درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی مالزی رسیدن به حد نصاب ۲۰‌درصد از کل دارایی سیستم بانکی را برای کل سیستم بانکداری اسلامی در پایان سال ۲۰۱۰ را هدفگذاری کرده است.

از این رو بانک‌های خارجی نیز تمایل فراوانی برای ارائه خدمات بانکداری اسلامی در این کشور از خود نشان می‌دهند.