گروه بازار پول - اهداف دومین همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید»، از سوی دکتر موسی غنی‌نژاد، دبیر علمی این همایش تشریح شد. این همایش با موضوع «بازسازی نظام پولی و صنعتی» و در روزهای هفتم و هشتم اسفندماه در محل «موسسه عالی علوم بانکداری» برگزار می‌شود. در این همایش سیاستگذاران، اقتصاددانان، صاحبنظران و فعالان اقتصادی به بررسی سیاست‌گذاری پولی در ایران و مسائل مربوط به این حوزه مانند تورم و رشد اقتصادی، تامین مالی بنگاه‌ها و نوسازی بخش‌های مختلف اقتصادی خواهند پرداخت.

موسی غنی‌نژاد، دبیر علمی این همایش با بیان دلایل برگزاری چنین همایشی گفت: سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید نظام پولی در اقتصاد همانند سیستم عصبی در موجودات زنده است، نارسایی و آسیب‌ در آن، کل عملکرد بدنه اقتصاد را می‌تواند دچار مشکلات جدی کند.دکتر غنی‌نژاد با اشاره به اینکه پول و بانکداری در دنیای امروز دو مفهوم تفکیک‌ناپذیرند اظهار کرد: با شکل‌گیری نهادی به نام بانک مرکزی در اقتصادهای مدرن، انحصار نشر پول و نظارت و کنترل آن از طریق اعمال سیاست‌های پولی بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

وی افزود: سیاست‌های پولی ضامن عملکرد درست نظام پولی و بانکی کشور است.هدف اصلی سیاست‌های پولی، تنظیم بازار پول متناسب با عملکرد اقتصاد واقعی است به طوری که با حفظ ثبات نسبی در سطح عمومی قیمت‌ها، رشد اقتصادی دچار مشکل نشود.

دکتر موسی غنی‌نژاد ادامه داد: در همایش پیش‌رو، وضعیت اقتصاد کشور از نظر سیاست‌گذاری پولی و مسائل بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.به اعتقاد این استاد دانشگاه، اقتصاد ایران از اوایل دهه ۱۳۵۰ تا به حال، در اکثریت قریب به اتفاق سال‌ها، گرفتار تورم دو رقمی با نوسانات نسبتا بالا بوده و این به رشد اقتصادی پایدار کشورمان لطمه زده است.

او با اشاره به اینکه تجربه ده سال اخیر نیز نشان می‌دهد که هر زمان سیاست‌های پولی و ارزی کشورمان مبتنی بر منطق سازگار با واقعیت‌های بازار رقابتی بوده و با انضباط مالی، هر چند نسبی، همراه شد دستاوردهای ارزشمندی به بار آورده است گفت: اما هرگاه که تفکر دستوری جای منطق اقتصادی را گرفته نتایج مورد انتظار حاصل نشده است.

دکتر غنی‌نژاد در بیان ضرورت‌های برگزاری چنین همایشی گفت: روزنامه دنیای اقتصاد بنابر وظیفه‌ای که در جهت انعکاس بیطرفانه واقعیت‌ها و تحلیل کارشناسانه آنها، بر عهده دارد همایش‌های تخصصی را به این منظور برگزار می‌کند.وی افزود: همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید، در واقع، اولین همایش در نوع خود است که از سوی یک نهاد بخش خصوصی برگزار می‌شود.به گفته دکتر غنی‌نژاد هدف این همایش طرح مسائل واقعی مبتلا به بازار پولی در رابطه با نیازهای فعالان اقتصادی است.او ادامه داد: در این همایش عملکرد بازار پولی و نظام بانکی کشور و تاثیر آن بر فعالیت‌های تولیدی و تجاری در سایه سیاست‌های پولی که در سال‌های اخیر در قالب «بسته‌های سیاستی» سالانه اعمال می‌شود، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. دبیر علمی همایش افزود: با توجه به ابعاد محدود بازار سرمایه در ایران و این واقعیت که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی خواه‌ناخواه و به طور عمده نیازمند بازار پولی و نظام بانکی است، می‌توان به اهمیت سیاست‌گذاری‌های پولی در عملکرد کلیه بخش‌های اقتصادی پی برد. دکتر غنی‌نژاد ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش مسائل بازار پولی ایران با رویکردی کارشناسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و در عین حال فضایی فراهم آید تا دیدگاه‌های بخش خصوصی در این رابطه بازتاب شایسته‌ای پیدا کند. به گفته وی، هدف نهایی تلاش برای یافتن راه‌حل‌های واقعی برای چالش‌های واقعی بانکداری و تولید است.

در دومین دوره همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» که با موضوع راهبردی «بازسازی نظام پولی و صنعتی» هفتم و هشتم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود؛ علاوه‌‌بر سخنرانی رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی، پنج کارگاه آموزشی در حوزه بانکداری الکترونیک، سناریو‌های پیش‌روی بازار ارز، اعتبارات اسنادی و بازار آتی سکه و طلا برگزار خواهد شد.علاقه‌مندان به حضور در این همایش، می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۴۳۰ تا ۳۳ (کد تهران) تماس حاصل کنند.وب‌سایت این همایش نیز به آدرس www.events.den.ir پاسخگوی اطلاعات بیشتر به علاقه‌مندان است.