گزارش‌ها نشان می‌دهد شبکه بانکی در برابر حملات اینترنتی هکرها آسیب‌پذیر است و اقدام در خور توجهی برای حفظ امنیت اطلاعات و سپرده‌های مردم در بانک‌ها صورت نگرفته است.

به گزارش بینا، تا زمانی که کار هکرهای ایرانی فقط هک‌ کردن وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی مختلف بود شنیدن اخبار فعالیت آنها تنها باعث اظهار تاسف مخاطبان برای امنیت صاحبان وب‌سایت‌های هک شده می‌شد، اما حالا خبر می‌رسد که هکرها توانسته‌اند حتی به شبکه بانکی کشور نیز نفوذ کرده و اقدام به برداشت حدود ۵‌میلیارد تومان از پول‌های مردم نمایند.

آن طور که سرهنگ مهرداد امیدی، معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا گفته ۴ هکر ایرانی که ۵‌میلیارد تومان از بانک‌های کشور، سرقت کرده بودند، دستگیر شده‌اند.

این ۴ هکر در ۳ مرحله با نفوذ به شبکه‌های بانکی کشور، موفق به برداشت ۵‌میلیارد تومان پول شده بودند که توسط پلیس آگاهی ناجا شناسایی و دستگیر شدند.

به دلایل امنیتی، بانک‌ها هیچ‌گاه اطلاعات کاملی در باره میزان سوءاستفاده هکرها و سارقان از این نوع کارت‌ها را منتشر نمی‌کنند. با وجود این برخی اطلاعیه‌های صادره از سوی بانک‌ها نشان می‌دهد که فراگیری این روش‌ها نیز گسترده است.

مثلا اخیرا یک بانک نسبت به شیوه جدید کلاهبرداری از طریق عابر بانک هشدار داد و گفت: دارندگان کارت‌های این بانک در هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها، کافی نت‌ها و خریدهای الکترونیکی و اینترنتی مراقب سوء‌استفاده‌های احتمالی افراد فرصت‌طلب باشند.

بر این اساس، با توجه به گستردگی توزیع کارت‌ها در میان مردم و لزوم حفظ اطلاعات محرمانه این کارت‌ها، بعضا در خرید‌های الکترونیکی از پایانه‌های فروشگاهی یا کافی‌نت‌ها، افراد فرصت‌طلب ضمن مطالبه و یادداشت شماره کارت، رمز و کد cvv۲ (کد امنیتی کارت) درخواست مشتریان را انجام می‌دهند. متاسفانه یا شاید خوشبختانه سیستم بانکداری اینترنتی در ایران آنچنان که باید و شاید مانند کشورهای غربی مکانیزه نیست و جا نیفتاده است؛ ولی از لحاظ امنیت مانند خیلی از سایت‌های دولتی ایران بسیار وضعیت بدی دارد که طی این چند سال اخیر دیدیم که تقریبا سایت اینترنتی کلیه بانک‌های کشور توسط هکرهای ایرانی هک شده‌اند.