88‌درصد منابع بانک‌ها به تولید اختصاص می‌یابد

رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد:‌ بانک‌ها مکلف شده‌اند تا ۸۸‌درصد از منابع خود را صرف اعطای تسهیلات برای بخش تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت صنایع‌ومعادن محمود بهمنی، با تاکید بر ضرورت تخصیص منابع هرچه بیشتر به بخش تولید و صنعت کشور خاطرنشان کرد: باید نظارت دقیقی بر روی این تخصیص‌ها صورت گیرد تا منابع به بخش تولید کشور برسند.

وی افزود: میانگین سپرده‌های قانونی بانک‌ها به حداقل مصوب خود و از ۲۰‌درصد به حدود ۱۲‌درصد کاهش یافته است، در این میان، ۲۴‌هزار میلیارد ریال منابع آزاد شده که قطعا بخشی از آن به صنعت اختصاص می‌یابد.

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: در این زمینه برنامه‌ای که داریم علاوه‌بر آزادسازی سپرده‌های قانونی، ۴۰‌هزار میلیارد ریال دیگر به بخش صنعت تزریق خواهد شد.

بهمنی افزود: بیشتر فعالان بخش صنعت تا پیش از این برای تامین سرمایه در گردش خود به بانک‌های خصوصی و برای تامین مالی برنامه‌های توسعه‌ای خود به بانک‌های دولتی جهت تامین منابع ارزان‌قیمت مراجعه می‌کردند.

رییس‌کل بانک مرکزی در زمینه علت گله بنگاه‌های تولیدی از نبود منابع کافی با وجود تخصیص خطوط اعتباری توضیح داد: مساله مهم عدم‌تناسب عرضه و تقاضای تسهیلات است. ما در تلاشیم تا با هدایت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به‌سوی استفاده از اوراق مشارکت و شرکت‌های تامین سرمایه، همچنین جذب سرمایه‌های خارجی در کشور و استفاده آنها در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور، بخش قابل‌توجهی از تقاضای منابع از سوی شرکت‌های تولیدی و صنعتی را پاسخ دهیم؛ البته در این بین راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و خارج از کشور نیز کمک بسیاری به ما خواهد کرد.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون دو بار برای تقویت بنیه مالی سیستم بانکی و افزایش سرمایه آنها اقدام کرده‌ایم، افزود: ارائه لایحه ۱۵۰‌هزار میلیارد ریالی افزایش سرمایه بانک‌ها به مجلس برای تصویب از این اقدامات بوده است.

او ادامه داد: بانک مرکزی قصد داشت تا از طریق این لایحه بتواند به صنایع کشور با ارائه تسهیلات هدایت و کنترل شده کمک کند که البته موفق به انجام این کار نشد.

بهمنی به خطوط اعتباری که بانک مرکزی برای این منظور در اختیار بانک‌ها قرار داده است، اشاره و اظهار امیدواری کرد که لایحه ۱۵۰‌هزار‌میلیارد ریالی، برای کمک به بخش‌های غیردولتی تولیدی و افزایش سرمایه بانک‌ها در مجلس پیگیری شود تا از این طریق بخش خصوصی بیشتر بتواند وارد عرصه اقتصاد کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها از تمام توان بالقوه خود در پرداخت تسهیلات استفاده کرده و ضعیف عمل نکرده‌اند، حتی بانک‌ها بیش از توان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

اداره نظارت بر بخش‌های پولی در استان‌ها تشکیل می‌شود

رییس‌کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته‌های وصول مطالبات بانکی و اداره نظارت بر بخش‌های پولی در استان‌ها خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تشکیل کمیته‌های ساماندهی مطالبات بانکی گفت: کل رقم مطالبات سیستم بانکی به ۳۳۲‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین پیش‌بینی کرد که با وصول بخشی از مطالبات بانکی، رقم قابل‌توجهی به واحدهای مولد و تولیدی تزریق شود. وی بر تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی در کشور تاکید و تصریح کرد: طرح‌های نیمه‌کاره تولیدی در کشور باید به اتمام برسد و با وجود ظرفیت‌های خالی این واحدها، دیگر ایجاد یک واحد جدید بی‌معنا است.

بهمنی گفت: وصول مطالبات معوق سیستم بانکی باعث

به کارگیری آنها در پرداخت مجدد تسهیلات در بخش‌های تولیدی و اقتصادی و در نتیجه کمک به توسعه کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اداره نظارت‌بر بخش‌های پولی در استان‌ها تشکیل می‌شود، دلیل تشکیل این اداره را جلوگیری از فعالیت موسسات پولی بدون مجوز عنوان کرد.