معاون نظارت بر بانکداری الکترونیکی بانک مرکزی از الزام راه‌اندازی سیستم سحاب اینترنتی در پایان اردیبهشت در تمام بانک‌های کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، افشین کیانی در نشست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی با سایت‌های برتر تجارت الکترونیکی گفت: به دلیل تسویه حساب‌های بین‌المللی فعلا امکان استفاده از کارت‌های ویزا یا مستر در سایت‌های تجارت الکترونیک برای دریافت وجه در فروش‌های خارجی وجود ندارد. این نه به دلیل ناتوانی فنی بلکه به سبب مسائل سیاسی موجود است. او همچنین خاطرنشان کرد: از مهر ماه سال ۸۸ که سیستم‌های ACH راه‌اندازی می‌شود، وضعیت پرداخت خریدهای اینترنتی بهتر می‌شود و تنها مشکلی که باقی می‌ماند، در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی است که فنی نبوده و تنها دلیل سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه بانک‌های پارسیان و سامان راندمان خوبی در خرید و فروش اینترنتی داشته‌اند، به راه‌اندازی سیستم سحاب اینترنتی از انتهای اردیبهشت ماه جاری اشاره و اظهار کرد: با راه‌اندازی سحاب اینترنتی می‌توان خدمتی را که از طریق دستگاه‌های خودپرداز برای پرداخت ارائه می‌شد، از طریق اینترنت نیز ارائه کرد.

کیانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خدمت سحاب اینترنتی از طریق بانک‌های ملت، سامان، صادرات و پارسیان ارائه می‌شود اما از انتهای اردیبهشت ماه برای کلیه بانک‌ها ارائه این سرویس اجباری است.

نماینده بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ کارمزد خریدهای الکترونیکی یک‌درصد و حداکثر ۱۵۰۰ تومان است، گفت: دریافت بیش از این میزان توسط بانک‌ها تخلف محسوب شده و سایت طرف قرارداد می‌تواند با طرح موضوع به بانک مرکزی و اثبات آن هزینه‌های پرداخت کرده را دریافت کند.

کیانی خاطرنشان کرد: دریافت کارمزد بیش از میزان مصوب خریداران را به سمت انواع پرداخت‌های دیگر همچون COD (پرداخت در ازای تحویل در محل) تشویق می‌کند و این با روح خریدهای الکترونیکی از سایت‌های اینترنتی در تضاد است.

در بخشی از این نشست نماینده یکی از سایت‌های برتر که برای معرفی عملکرد سایت خود سخن می‌گفت، با بیان اینکه عملیات مالی این سایت در نرم‌افزاری در تعامل با یک بانک خصوصی است، اظهار کرد: این بانک به دریافت کارمزد دو‌درصد می‌پردازد، به طوری که به عنوان مثال برای فروش یک لپ‌تاپ حدود ۴۰‌هزار تومان دریافت می‌کند.