به‌رغم موضع‌گیری‌های وزارت کار و امور اجتماعی مبنی بر عدم همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده، بانک‌ها ۱۸۳۹۸۴میلیارد ریال بیش از سهمیه تعیین شده تسهیلات پرداخت کردند. به‌رغم موضع‌گیری‌های وزارت کار و امور اجتماعی مبنی بر عدم همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده، بانک‌ها ۱۸۳۹۸۴میلیارد ریال بیش از سهمیه تعیین شده تسهیلات پرداخت کردند.

به گزارش ایلنا، طرح بنگاه‌های زودبازده که به‌رغم هزینه‌های بسیار از توفیق چندانی برخوردار نشد، در حالی مورد تاکید وزارت کار بوده که دلیل به ثمر نرسیدن این طرح‌ها، ناهمراهی بانک‌ها و نپرداختن تسهیلات به این بنگاه‌ها عنوان می‌شد.

حال بر اساس مستندات جدید آخرین میزان پرداخت اعتبار به بنگاه‌های زودبازده توسط بانک‌ها اعلام شده که بر اساس آن بانک‌ها نزدیک به ۱۸۴هزار میلیارد ریال بیش از سهمیه تعیین شده تسهیلات پرداختند.

بنا بر این گزارش،‌ براساس آیین‌نامه اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین، بانک‌های دولتی مکلف شدند با معرفی کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌ها در سال ۱۳۸۴ تا سقف ۲۰درصد، در سال ۱۳۸۵، ۳۵درصد و در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ تا سقف ۵۰درصد از منابع اعتباری را به طرح‌های بنگاه‌های کوچک موضوع آیین‌نامه مزبور پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش سهمیه تعیین شده کل بانک‌های دولتی برای سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ به ترتیب برابر ۶۸۶۸۰میلیارد ریال، ۱۸۰هزار میلیارد ریال و۱۵۰هزار میلیارد ریال بود که از سوی بانک مرکزی به آنها ابلاغ شد.

بانک‌های دولتی پس از دریافت درخواست بنگاه‌های متقاضی تسهیلات و بررسی گزارش اقتصادی، مالی و فنی طرح‌ها در دی ۱۳۸۷در بابت ۶۲۲هزار و ۳۲۵ قرارداد به مبلغ ۴/۲۲۷۶۰۳میلیارد ریال به میزان ۱/۱۹۹۲۴۴میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند.

بر پایه کسب اطلاع خبرنگار ایلنا، کل سهمیه ابلاغی سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در مجموع بالغ بر ۰/۳۹۷۶۸۰میلیارد ریال بود؛ لیکن تا پایان سال ۱۳۸۶ تعداد طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل بالغ بر ۳/۵۸۱۶۶۴میلیارد ریال (۳/۱۴۶درصد) شد.