برندگان و بازندگان سیاست‌های پولی ۸۸

دنیای اقتصاد- اگر چه تدابیر اقتصادی دولت به ویژه توقف سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی باعث شد تا روند صعود تورم از اواسط سال گذشته متوقف شود، اما با انتشار آمار رسمی بانک مرکزی مشخص شد که نرخ تورم ثبت شده برای سال ۸۷ معادل ۴/۲۵درصد بود که پس از تورم ۴۹درصدی سال ۷۴ بالاترین تورم ۱۳ سال اخیر محسوب می‌شود. در گزارش رسمی بانک مرکزی اعلام شد

ثبت تورم ۴/۲۵ درصدی برای سال ۸۷

گروه بازار پول- نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال ۱۳۸۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال ۱۳۸۶ (نرخ تورم سال ۱۳۸۷) معادل ۴/۲۵درصد اعلام شد.

گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ که از محاسبه میانگین قیمت سبد ۳۵۹ قلم کالا و خدمات استخراج شده در اسفندماه سال ۱۳۸۷ حاکی است که این شاخص در مناطق شهری ایران در اسفندماه نسبت به ماه قبل ۴/۰درصد افزایش داشته است. بنابراین گزارش، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به ماه قبل از آن معادل ۴/۰درصد کاهش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل از آن در مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفندماه به ترتیب معادل ۵/۲۹درصد، ۳/۲۸درصد، ۴/۲۶درصد، ۸/۲۰درصد و ۸/۱۷درصد افزایش داشته است که نشان‌دهنده روند کاهش ر شد شاخص نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل از آن می‌باشد. بنابر این گزارش بانک مرکزی، با توجه به ارقام فوق از مهرماه تا اسفندماه سال ۱۳۸۷، معادل ۷/۱۱ واحد درصد از رشد شاخص قیمت کاسته شده است. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۸۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ معادل ۹/۲۵درصد بود که نشان‌دهنده آهنگ کاهش رشد نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته می‌باشد.

ثبت بالاترین تورم ۱۳سال اخیر

بررسی داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم ۴/۲۵درصدی سال ۸۷، رکورد بالاترین نرخ تورم ۱۳سال اخیر را به خود اختصاص داده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم در سال ۱۳۷۵ معادل ۲/۲۳درصد، سال ۷۶ معادل ۳/۱۷درصد، سال ۷۷ معادل ۱/۱۸درصد، سال ۷۸ معادل ۱/۲۰درصد، سال ۷۹ معادل ۶/۱۲درصد، سال ۸۰معادل ۴/۱۱درصد، سال ۸۱ معادل ۸/۱۵درصد، سال ۸۲ معادل ۶/۱۵درصد، سال ۸۳ معادل ۲/۱۵درصد، سال ۸۴ معادل ۴/۱۰درصد، سال ۸۵ معادل ۹/۱۱درصد و سال ۱۳۸۶ معادل ۴/۱۸درصد بوده است.

سیاست‌های انبساطی دولت نهم در سه سال گذشته موجب شد تا با دو برابر شدن حجم نقدینگی در سال‌های ۸۴ و ۸۵، نرخ تورم افزایش قابل توجهی را به ثبت برساند.

حجم نقدینگی در سال ۸۴ در حدود ۸۰هزار میلیارد تومان بود که با رشد دو برابری در سال ۸۶ به رقم ۱۶۰هزار میلیارد تومان رسید.

تسهیلات تکلیفی مجلس و دولت، رشد بودجه‌های عمرانی و جاری و سیاست حمایت از بنگاه‌های زودبازده از عوامل اصلی افزایش نقدینگی بوده است. در دو سال گذشته با روند فزاینده نرخ تورم، بانک مرکزی سیاست‌های کنترلی شدیدی را در مورد افزایش رشد نقدینگی و اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی اعمال کرد.