شکل‌گیری بزرگ‌ترین بانک خصوصی در ایران

فاطمه بهادری

بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور در حال شکل‌گیری است و مدیرعامل موسسه مهر نیز آن را تایید کرده است. احمد شفیع‌زاده

یکشنبه گذشته روزنامه دنیای‌اقتصاد به نقل از منابع آگاه خبر داد که شنیده‌ها حکایت از احتمال ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری همچون مهر، انصار و ثامن‌الائمه دارد. این طرح که مورد نظر بانک مرکزی است روز گذشته از سوی احمد شفیع‌زاده مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر تایید شده. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج در خصوص تبدیل شدن سه موسسه مالی و اعتباری به یک بانک خصوصی، به برنامه از پیش تعیین شده برای تبدیل موسسه مالی و اعتباری مهر به بانک خصوصی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ماهیت این سه موسسه، طی مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی توافق کردیم فعالیت‌های سه موسسه طی فرآیندی در یک بانک قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت نهایی شدن توافقات با بانک مرکزی، ظرف شش تا ۹ ماه آینده این فرآیند طی خواهد شد.

همچنین وی با بیان اینکه پس از افتتاح بانک، سهام آن در طول ۱۸ ماه به بازار عرضه می‌شود، افزود: برای تبدیل شدن به بانک، فرآیندی شبیه تبدیل موسسه سینا به بانک (به صورت مشروط) طی خواهد شد.

شفیع‌زاده تصریح کرد: رییس‌کل بانک مرکزی روی تبدیل شدن موسسات به بانک، نظر مثبتی دارد.

وی در خصوص بانک شدن موسسه مهر نیز گفت: با بانک مرکزی توافق کرده‌ایم که شعب موسسه در حد همان ۷۰۰ شعبه تقویت و تثبیت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهامدار سه موسسه (سپاه پاسداران) با ادغام آنها مخالف است، گفت: تا به حال بحثی در این خصوص مطرح نشده و نمی‌توان گفت سهامداران مایل به این ادغام نیستند.

مباحث مربوط به ادغام موسسات مالی و اعتباری مهر، انصار و ثامن‌الائمه از آن جهت دارای اهمیت است که این موسسات به ترتیب با ۷۰۰، ۶۰۰ و ۵۲۳ شعبه دارای بالاترین شعب در شبکه بانک‌های خصوصی هستند که با ادغامشان، با ۱۸۲۳ شعبه، بانکی بدون رقیب در بازار خواهد بود. در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور دارای ۲۲۰ شعبه است که هر کدام از موسسات فوق به تنهایی شعبی بیشتر از آن دارند.

به این میزان شعب، باید دارایی‌های ثابت بالایی را افزود که موسسات فوق را برای ادغام شدن به رعایت بالاترین استانداردهای بانک مرکزی از قبیل سرمایه بالا، ملزم می‌کند.

موسسه مهر

موسسه مالی و اعتباری مهر (موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان سابق) در تاریخ ۲۳ آذر ماه ۱۳۷۲ با سرمایه اهدایی مقام معظم رهبری به ارزش ۱۰میلیون ریال تاسیس و آغاز به کار کرد. موسسه مهر متعلق به بنیاد تعاون بسیج است.

مانده منابع موسسه مهر ۵۰هزار میلیارد ریال است. در سال گذشته نیز بیش از ۳۳هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

موسسه مهر در سال ۸۶ و پس از یک بانک خصوصی دارای دومین مقام رشد منابع در نظام پولی و بانکی بوده است. مدیرعامل این موسسه پیش‌بینی کرده که در سال ۸۷ نیز اولین یا حداکثر دومین مقام در این زمینه را کسب کند. سرمایه اولیه موسسه ۱۵۰میلیارد تومان است که برای تبدیل شدن به بانک باید ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه داشته باشد.

به گفته شفیع‌زاده، موسسه مهراز سال ۸۵ تا ۳۰دی ماه سال گذشته به یک‌میلیون و ۷۴۸هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده و سپرده‌های موسسه نیز یک‌هزار و ۸/۲۲۰درصد نسبت به سال ۸۲ رشد داشته است. مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر، شفیع‌زاده است.

موسسه انصار

فعالیت موسسه انصار پس از پایان دوران هشت سال دفاع مقدس تحت عنوان صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدین برای تامین نیازهای مالی رزمندگان در قالب «وام» با هدیه مبلغی از سوی حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد.

موسسه انصار ۶۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد و از سال ۶۷ مشغول به فعالیت است و در حال حاضر بیش از پنج‌هزار کارمند دارد. این موسسه صاحب ۵/۵میلیون حساب سپرده است. منابع موسسه ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است. مانده تسهیلات این موسسه نیز ۲هزار و ۹۰۰میلیون تومان اعلام شده است.

این موسسه متعلق به بنیاد تعاون سپاه است. مدیرعامل موسسه انصار، نتاج است.

تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه

تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه نیز همچون موسسه انصارالمجاهدین متعلق به بنیاد تعاون سپاه است. این تعاونی اعتباری با مدیرعاملی توکلی دارای بالاترین شعب در میان تعاونی‌های اعتبار و تقریبا نزدیک به موسسه انصار یعنی حدود ۵۲۳ شعبه است. این تعداد شعبه در میان بانک‌های غیردولتی قابل توجه است.

تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه در تیر ماه سال ۱۳۷۶ با هدف ارائه خدمات مالی و اعتباری فعالیت خود را آغاز کرد.